Ztracený ostrov Arnak

xxxxxxxxxo hodnoceno 447x (Seznam vlastníků)

Ztracený ostrov Arnak - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Fantasy, Současnost
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
MindOK - logo
Autoři: Michaela „Mín“ Štachová
Michal „Elwen“ Štach
Rok vydání: 2020
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy


Hra na mě čeká pod stromkem. O to víc jsem zvědavější na dojmy. Tak jak se líbí?
12.12.2020 08:58:25

Skvost
Hra je opravdu super. Je to počítací euro, ale pořád mi přijde, že to je ještě hra a to počítání je tak nějak na rozumný úrovni. Jsou hry, který už jsou pro mě spíše početní úlohou, než hrou, Arnak je na tom podle mýho vkusu akorát, že ještě pořád je to pro mě všechno velká zábava. Určitě to zkus.

8.3.2021 13:42:59

Objednáno
Díky všem, tak je objednanej a uvidíme. :-)

8.3.2021 19:18:26

Doporučení

Já se určitě připojuji s doporučením.

Znovuhratelnost je velmi dobrá, protože se získávají jiné karty, objevují se jiné lokace a to vše vede k jiné taktice každou hru a čím více to člověk hraje, tím více dokáže z každého tahu vymačkat :) Krásné zpracování, hezký příběh, dává to vše smysl

9.3.2021 11:06:46

.
Tak konečně vyzkoušeno i ve vyšším počtu než ve dvou (tedy konkrétně ve třech) :)

Podle očekávání je to lepší, protože se do hry dostane víc lokací a protočí se víc karet.

Nejsem příznivcem house rules, ale nezkoušel někdo hru ve dvou s jedním archeologem nepoužité barvy navíc pro každého hráče? Inspirovali mě Lords of Waterdeep, kde se taky počet pracantů odvíjí od počtu hráčů (zatím jsme ale tuto variantu nevyzkoušeli).

Je mi jasné, že se tím hra může dost proměnit, na druhou stranu - pokud chceme mít ve dvou alespoň nějaké lokace, znamená to (vzhledem k tomu, že dopředu nevím, co objevím), že v daném kole reálně vyšlu pouze jednoho archeologa na předem známou odměnu. A pořád je potřeba zajistit dopravu archeologů, takže člověk bude víc váhat mezi tím, jestli kartu použít na efekt nebo na symbol, ale bude mít aspoň trochu širší možnosti.

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB

26.3.2021 13:50:56

Kew
Přijde mi, že tím bys hru hodně změnil a hlavně natáhl. Spíš bych zkusil nějakou formou zakomponovat bota, ať jen zabírá místa na plánu, odhaluje nové lokace a protáčí karty. Bude mít jen čtyři figurky, takže není jisté, že vše udělá pokaždé, ale pořád je tam slušná šance.

28.3.2021 13:40:27

Kew
Mě teda spíš něž tohle napadlo, že bych uvítal kdyby hra byla ještě o jedno kolo delší. Ale tipuji si, že vytvořit ten určitý press, kdy prostě nemůžeš stíhat všechno a musíš se rozhodnout do čeho jít, byl ze strany autorů záměr.

28.3.2021 13:46:24 | Upraveno autorem (porovnej)

TomL
Právě, že tři archeologové mi přijdou lepší varianta než 6 kol, protože ten archeolog potřebuje dopravní prostředky. Kolo navíc už by bylo podle mě opravdu jen honění bodů.

Kubak> to nezní špatně, přidat si vlastně dummy hráče, který těch lokací odemkne víc :) Budu ještě muset znovu mrknout na pravidla sólohry, ale zní to poměrně proveditelně :) Díky za tip!

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB

28.3.2021 18:51:56

lokace
Já si zase myslím že náhodnost zdrojů lokací a objevování je namístě. Jsi na neznámém ostrově a nevíš kde se co nachází. Za objevování lokací jsi odměněn soškami, které můžeš vhodně využít později a otevírá se ti samozřejmě možnost zabít Strážce.
Počet kol je tak akorát. Dalším kolem bys už jenom opravdu točil body a dokupoval karty do balíku.
Počet panáčků mi nepřišel malý, protože se mi spíš stávalo, že nezbyla karta na cestování pro druhého panáčka, samozřejmě moje chyba hráče, ale někdy se až moc zaměřuji na odstraňování karet Strachu.

29.3.2021 07:20:58

Lumirius
"Zabít strážce", no auvajs, chudáci autoři :)

29.3.2021 09:27:29

Lumirius
Jasně, ale pořád je lokací ve dvou prostě míň než ve třech :) A neříkám, že to náhodné objevování není tematické, snažím se říct, že jsme se ve dvou většinou do toho objevování moc nehrnuli a radši šli najsito pro zdroje, které jsme potřebovali.

A ty sošky jsou docela dost dvojsečné - použít se stejně dají tak první dvě, ty další už podle mě dost bolí na bodech...

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB

29.3.2021 09:31:43 | Upraveno autorem (porovnej)

Kew
Objevování je jedno z nejlepších přetavení žetonů průzkumů na body. Zaplácnutí místa na sošku je trošku takové hzecování a musíš trošku počítat, ale popravdě Lenka si s tím třeba hlavu moc nedělá a valí to dost ve velkém. Já počítám až ke konci.
Ten balanc je tam dost vymazlený. Manželka dostobjevuje, já ji vyzobávám ty dobré lokace, ale nakonec je rozdíl bodů minimální.

29.3.2021 12:52:25

Lumirius
Jako jo, pomalu tomu přicházím na chuť, zkoušel jsem třeba mít i nákupní karty a valit cenné vybavení a artefakty do balíku a taky to funguje :) Nejvíc mě baví čištění balíku - povedlo se mi už zbavit se nejen všech strachů, ale i všech čtyř základních karet. Ale pak už nemáš moc co mazat, takže třeba ten pomocník na odstraňování karet ztratí na významu... Leda se to pak dá využít na chození na lokace se Strachem :)

--
admin popisů a recenzí her ZH, překladatel FitB

29.3.2021 13:09:42

Po pár solo hrách přidám své dojmy, normálně je nepíšu, ale u Arnaku mi to nedá… hra se mi líbí, ale nemůžu se zbavit dojmu, že z ní šlo vytěžit víc, a to je strašná škoda, protože téma je zajímavé. Jsou to sice mé dojmy k solo mode, ale pravděpodobně jdou vztáhnout i na hlavní PvP mód.

Celkově vzato mi přijde, že hra je od každého trošku, ale ničeho vymazlený pytel. Jako by ty mechaniky nebyly dotažené, resp. nebylo v rámci pěti kol dost času je vyždímat komplet. Rozhodně by si hra zasloužila víc příběhu (bez ohledu na to, že pravidla se snaží příběh vsugerovat) na úkor euro, takhle se to zvrhává na optimalizaci zdrojů, hon na body a příběh jde s…, tedy stranou. Je mi ale jasné, že to MÁ být euro.

Líbí se mi herní mapa, část cestování (vč. systému přepravních nákladů), množství předmětů ke koupi, grafická stránka a herní doba. Taky je super virtuální AI soupeř, který je jednoduchý a není žádné ořezávátko. Sice to ode mě bude znít jako bezbřehá kritika, ale je tu spousta věcí, která se líbí už méně, resp. uměl bych si představit je pojaté jinak. Například…

Lokace. Na lokacích čekají sošky, fajn, je co objevovat. Oh what? Ony jsou lícem nahoru? Takže dobrodruh na začátku smrdí pořád kolem základních lokací, ale už ví, že kdesi daleko předaleko na něj čeká soška s konkrétním bonusem? To teda zajímavosti moc nepřidává. Kdyby byly lícem dolů, bylo by se na co těšit, co objevím.

Strážci lokací. Objevím lokaci a zároveň strážce, fajn. Pokud ho chci porazit, musím investovat pohyb a nějaké ty desky a zbraně, což mi přijde taky fajn. A když ho porazím, tak mě ODMĚNÍ. WTF? Já tam jdu, abych ho zapíchl, ale on nejspíš přežije, řekne si “fajn, dostals mě, nechceš někam vzít?”-“OK, nechceš mě vzít rovnou do Arnaku?” … PROČ? Pokud si chci hrát s hodnýma příšerkama, zahraju si Příšerky z podzemí! Zlí strážci by atmosféru jenom podpořili.

Sekce bádání. Z bádání vůbec nemám pocit, že bych něco bádal. Vezmi, zaplať a posuň se o kousek dál, dostaneš body a kompas. A že to, co jsi vybádal, nemá vůbec žádný vliv na herní mapu? Neva, toužíš přece po bodech a ne po objevování světa! A můžeš si to zapsat do knihy, ale až poté, co za to zaplatíš. Asi platíš nějakého kronikáře. … Mnohem víc by se mi líbilo (a nebylo by to zase tak těžké implementovat), aby třeba strážci byli rozdělení do druhů/kategorií a bádáním by se unlockovaly druhy strážců, které lze zapíchnout. Tzn. na začátku žádné strážce nezabiješ, protože o nich nic nevíš, ale bádáním získáš vědomosti, jak na ně. Prostě trošku víc tématického provázání lokací a bádání. Stejně tak by se to dalo udělat s lokacemi. Některé by šlo navštívit až po vybádání určité úrovně. Stejně jako sošky na lokacích se mi nelíbí ani žetony bádání otočené lícem nahoru. Divné. Taky se mi moc nelíbí, že najatých pomocníků se nemůžu zbavit. A přitom je to tak jednoduché - “hele kámo, už tvé služby nepotřebuju, jdi se nabídnout soupeři”. Postupem knihy v bádání bych měl k otočení pomocníka na zlatou stranu rád možnost místo toho vyhodit jednoho a najmout jiného. Hra mi dává miliardu možností, jak manipulovat se zdroji, proč mě omezuje zrovna na pomocnících?

Deck-building. Hezký je systém, že s postupem času je v nabídce víc artefaktů než běžných předmětů. Jenže k čemu je k dispozici hromada předmětů, když je stejně kupuješ víceméně kvůli bodům. Některé nakoupené věci třeba vůbec nestihneš “upotřebit” (chvála aspoň za artefakty, které lze zahrát hned, tj. alespoň jednou!), některé jen jednou. Balíček se otočí strašně málokrát na to, aby schopnosti karet měly významnější vliv.

Deska hráče. Nasbírané sošky lze znovu jednou použít, přičemž si MŮŽU VYBRAT, co mi soška nabízí. Eh? Já ji jako přinutím, aby mi zhmotnila úlomek zbraně? Mnohem více by se mi líbilo, kdybych sošky sbíral z plánu lícem dolů a až po sebrání bych zjistil, co mi její použití umožní. Nebo i stupnice bádání by mohla omezovat množství sošek, které můžu použít. Nejdřív žádnou, po vybádání dalších úrovní by zpřístupnila jednu, pak další atd. Prostě ta stupnice bádání je pro mě asi největší zklamání. Jinak pro zajaté (ochočené?) strážce není na desce místo, škoda.

No to jsem se rozepsal. Takhle to vypadá, že jsem hru strhal, že?:) Přesto všechno se mi ale líbí, rád si ji zahraji znova, jenom mi přijde docela nevyužitý potenciál prvků, které hra nabízí, resp. ubrat něco, aby to zbylé bylo lepší. A ne že mě hned pošlete někam, je to jen můj pohled:)

11.10.2021 20:39:41 | Upraveno autorem (porovnej)

@meah Hodně s tebou souhlasím. Dovolím si k tomu přidat pár poznámek. 

S klady co jsi zmínil určitě souhlasím. Grafika je nádherná a krásně dokresluje atmosféru ostrova a všeho co je s ním spojené. A obecně zpracování včetně nádherných destiček, oštěpů a drahokamů. Jenom škoda že to kazí ty kartonové mince a kompasy které nejen že nejsou tak pěkné ale kazí i ten jednotný styl žetonů.

Teď k tebou zmíněným negativům. Hra je krátká. Opravdu krátká. Během těch 5ti kol se nedá rozvinout většina mechanik. Hlavně ten deck building je tím strašně upozaděn a zkrouhnut. Malý příklad – v prvním kole málo kdy máš na koupení nové karty, v dalších 3 si koupíš jenom mizerný počet nových karet jelikož surovin je málo a věcí za co utrácet hodně. A v pátém kole už skoupené karty neotočíš (až na výjimky). A to je pro mě hodně škoda protože deck building mám hodně rád. A ještě navíc když tam jsou tak zajímavé karty. Jak jsi psal, karty vybavení jsou super a později ve hře karty artefaktů jsou velmi zajímavé a prostě ty všechny koupené karty chceš hrát a ne jednou.

K odhaleným soškám a žetonům bádání. Ano, bylo by asi fajn a i asi bylo tematičtější kdyby odhalené nebyly a hráč by nevěděl do čeho jde a tím opravdu objevoval ostrov a všechna jeho zákoutí ale jak jsi zmínil hra má být hlavně euro a tam se skryté a náhodné informace moc nenosí. Takže to je podle mě asi ten důvod.

No a k těm strážcům. Hra sice neustále zmiňuje že porážíš strážce což mi ale k tomu co tam reálně děláš vůbec tematicky nesedí. A to z několika úhlů pohledu.

Za prvé když odhalíš lokaci se strážcem tak odměnu z lokace dostaneš hned bez toho aby si musel strážce porazit. Takže ty prozkoumáš nějakou jeskyni kde je drak, najdeš u něj poklad, ten vezmeš, drakovi zamáváš a čau. Pokud by šlo o porážení strážců tak bych bral že ten na tebe zaútočí a teprve po jeho poražení dostaneš odměnu z lokace. A to že ti dá odměnu za to že ho porazíš je taky prostě divné. Navíc když tam zůstaneš a neporazíš ho tak ti taky vlastně nic neudělá, jenom dostaneš strach. A taky je divné že toho strážce máš porazit utracením destičky, drahokamu nebo peněz. Kvůli tomu všemu je podle mě tematičtější to že toho strážce neporážíš ale uctíváš. Tím mi to všechno okolo něj dává větší smysl. Můžeš si vzít odměnu z lokace, můžeš z lokace odejít bez újmy, jenom dostaneš prostě strach že tam někde je a že jsi mu neprokázal úctu. A tím že ho zahrneš dary (drahokamy, zlatem) ti na oplátku prokáže službičku a můžeš si ho dát mezi své spojence na svou desku. 

Ehm, jak jsi psal, na desku se nevejde. To je taky dobrý fail. Všechno má pěkně své místo a strážce ne? Proč? Myslím že by nebyl velký problém mu místo na desce udělat. Teda ještě nepoužité sošky nejsou kam dát. To by šlo určitě taky pěkně elegantně vyřešit. 

A když jsem nakousl sošky tak ke tvé poznámce o jejich používání za různé výhody – podle mě také čistě euro mechanika pro posílení samotné mechanické hratelnosti bez dalšího tematického smyslu. 

Taky mi moc nesedí ta stupnice bádání která je dost suchá a více rozvitý strom se zajímavějšími možnostmi průchodu by byl určitě ku prospěchu včetně té výměny pomocníků. 

Ale ano, hru mám rád, baví mě, má několik velmi zajímavých a tematických mechanismů jako je posouvání měsíční holí, bádání + zapisování, cestování a sním spojené objevování ostrova atd. Ale určitě jsou tam věci které jsou škoda a určitě z nich šlo vytěžit více.

11.10.2021 21:39:47

Bylo by zajímavé, kdyby se k tomu vyjádřili tvůrci, jak to zamýšleli. Občas totiž člověk něco nepochopí, ale jiný úhel pohledu to všechno vysvětlí.

11.10.2021 21:50:15

@Havelock Tak určitě vývoj hry je dlouhá a náročná práce během které zkouší autoři různé věci které by implementovali do hry a mnohokrát zjistí že to nefunguje jak si představovali. A i pak třeba během toho náročného vývoje když se snaží ten vývoj někam směřovat tak si pak nemusí všimnout různých dalších aspektů hry. To by ale zase mohli odhalit testeři. Jak se říká – víc hlav víc ví. A další pohled nikdy není na škodu. 

Samozřejmě i tak ne vše se dá jednoduše implementovat to je jasné. 

A jak píšeš, nevíme jak, co a proč při vývoji zamýšleli Mín a Elwen.

11.10.2021 23:16:04

@Creatides Testeru meli autori dost, tak jedine, co me napada, je, ze chteli mit euro za kazdou cenu. Jinak s temi strazci je to zajimavy pohled, zkusim je “uctivat":)

12.10.2021 06:31:00 | Upraveno autorem (porovnej)

Zahrajte si sólo kampaň. Tam je příběh, který dost osvětluje ze života ostrova. 

Ke strážcům si dovolím citaci: “V pralese jsme však narazili na stvůry, kterých jsme dosud jinde nespatřili. Obří, majestátní a hrůzostrašné. Některé se staly přátelštějšími poté, co jsme jim nabídli různé dárky; jiné se kupodivu zklidnily, když jsme je porazili v souboji – téměř zkrotly, potloukaly se kolem nás, a občas nám dokonce i pomohly”

12.10.2021 09:42:35

@Creatides Autoři udělali přesně hru, co chtěli, nic jim neuteklo (Ok, v rozšíření opravují 2 kartičky). A lidi to tak baví (a zdá se, že fakt hodně). Nemá cenu rozkládat hru na jednotlivé mechanismy, je to fúze. Všechno je to jen prostředek, aby mohl člověk dělat zajímavá a těžká rozhodnutí. Je zajímavé, že lidi si stěžují na slabý deck-building a přitom je to ještě mnohem slabší worker-placement. Zároveň různé designové drobnosti (měnicí se trh, kdy se postupě rozšiřuje nabídka artefaktů a snižuje nabídka předmětů, porušení deck-buildingové ortodoxie, kdy základní balíček je dvojnásobek ruky) ukazují, že to bylo promyšleno do nejmenších detailů.

Karty se ti protočí akorát, stačí si jich nekupovat tolik. Hra je "tématická" jenom díky pěkné grafice. Kdo chce, téma is najde, zbytek prostě honí body. Také je akorát dlouhá - kdyby tam bylo kolo navíc, tak by musela být větší deska a delší strom zkoumání. Vždyť už ve hře 3 dobrých hráčů bývají objeveny skoro všechny až všechny lokace a člověk se dostane až na vrchol výzkumu. Co bys chtěl v 6.kole dělat?:-)

12.10.2021 10:17:08

Po první sólo hře se v mnoha věcech přikláním k tomu, co níže napsali @meah a @Creatides .

Hraje se to fajn, obsluha AI snadná a funkční. Za mě je pozitivum, že deck building je dle mého názoru povedený a převládá na worker placementem.

Tématicky je škoda těch odkrytých informací (sošky, objevy), ale mělo to být euro, no.

Co jsem vůbec nepobral, tak stupnice bádání. Nic se nebádá, opět otevřené informace na žetonech. K čemu to tam vůbec je?

5.1.2022 09:59:23 | Upraveno autorem (porovnej)

@enzo Pokud by ti vyhovovalo vic skrytych informaci, tak muzes zetony neotacet, nechat je rubovou stranou nahoru, dokud je neziskas.

Badani je hlavni zpusob interakce mezi hraci a zaroven dava smysl zdrojum, ktere ziskavas. Bez toho by tam muselo byt neco jineho, co by umoznilo konvertovat zdroje na body(strazci jsou malo). Jinak tematicky by to bylo treba objevovani a lusteni archeologickych fragmentu, cimz ti stoupa vehlas, proto ty odmeny. 

5.1.2022 19:31:31

Já moc nechápu, proč hrajete Arnak, když chcete evidentně hrát úplně jiný typ hry. Je to euro. A na rozdíl od jiných si ani nemyslím, že by to bylo nějak extra tématické. To i Agricola má v sobě více téma. Tam opravdu stavím farmu, pěstuju obilí a zeleninu a chovám zvířata v ohradách. Tady jdu někam na lokaci, abych získal suroviny. A pak jdu bádat, abych dostal více bodů na konci hry nebo abych dostal pomocníka, apod. Téma je tam jen proto, abychom si místo bílého plánu užili krásné obrázky, místo karet A/B kupovali vybavení a získávali artefakty. Ta hra je super taková, jaká je. Mimochodem, schovat sošky by byl designerský fail. Když jdu objevovat, vybírám podle sošky. A chci tam být dříve než soupeř kvůli té sošky. Když budou zakryté, bude mi jedno kam z těch lokací půjdu. Úplně tím zabijete tu rozhodovací fázi, případně souboj, kdo se tam dostane dříve.

5.1.2022 21:16:39

@UmmA 

Díky za osvětlení té bádací stupnice. Já nějak čekal, že hlavní děj se odehrává na mapě a bádání je tam taková vedlejší záležitost. Po druhé hře se zdá, že je to skoro naopak nebo tak půl na půl.

 

5.1.2022 21:52:31

Upustil jsem od veškerých příběhových a tématických myšlenek a dal si Arnak solo s tím, že jdu hrát tvrdé euro. Hra se mi předtím jakože líbila, teď se mi však líbila mnohem víc. Sice vůbec nevím, že jsem prozkoumával nějaký ostrov, bádal nad něčím a kupoval nějaké vybavení, ale počítání a plánování jsem si užil dost:) Všechno dohromady to hezky funguje.

17.3.2022 10:41:39

@meah zkus solo kampaň. Trocha příběhu v ní je.

26.3.2022 17:56:39

Vybíráme z Bazaru

Divukraj kovové mince
Divukraj kovové mince
Akt. cena: 550 Kč
Končí za: 5 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas