Zaklínač: Starý svět

xxxxxxxxxo hodnoceno 217x (Seznam vlastníků)

Zaklínač: Starý svět - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 5
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 150 min
Herní svět: Fantasy, Středověk
Herní kategorie: desková hra, vývoj postavy
Čeština: v balení hry
Vydavatelé:
ADC Blackfire Entertainment - logo
Autoři: Łukasz Woźniak
Rok vydání: 2022
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Boje s monstry

Boje s monstry měli být vrchol této hry a přitom speciálně tah monstra je vyloženě nuda a asi nejhorší mechanika hry. 

 

Tah hráče je super, poskládat kombo, k tomu lektvary a schopnosti super. 

Ale tah monstra ? 

Za 2 životy, za 3 životy, za 2 životy. 

Takhle nějak dopadne 90% soubojů s monstrem. Žádná variabilita mezi monstry, tím se ve výsledku liší je jen počet životů.  Vyloženě zklamání. Na to , že to má být vrchol téhle hry tak je vyloženě průser. 

Obrovské zklamání. Hra je fakt dobrá, baví mě, až na souboje. Nuda šeď a zase nuda. Tohle fakt prošlo nějakým testováním ? A hlavně ty souboje jsou neskutečně jednoduché. lvel 3 monstrum sem si představoval nějak jinek než že na levelu 3 zaklínače skončím souboj za 3 kola a skoro mě to ani nezraní. 

 

Jak to řešíte vy ? Máte nějaké homebrew nebo jak řešíte neatraktivitu až nudu soubojů ? 

 

Vzumm

9.10.2023 15:20:16

Bohužel v základu zatím nelze jinak. Taky si myslím, že to zbabrali. Řeší to až monster trail, který dodává nestvůrám speciální schopnosti, ale pouze 4 kartami a ještě tyto karty si musíte proti pravidlům vmíchat pokaždé do souboje a k nim ty standardní, aby nestvůra stihla párkrát něco speciálního. Mě zase čím dál více začíná vadit zisk trofejí přejetím jiného zaklínače. Poslední hra se nám zvrtla v nahánění zaklínačů po plánu a s nestvůrou bojoval jen málokdo. 

9.10.2023 15:41:20

No pokud to hrajete podle pravidel tak moc velký nahánění to kvůli trofejím není. Ve třech hráčích 3 souboje a ve 4 hráčích jich může být 6 (Navíc se tím v těchto počtech nedá hra vyhrát). Ve více hráčích se to může zvrtnout v lov na Zaklínače, ale kvůli délce bych to v takovém počtu asi hrát nechtěl.

9.10.2023 16:03:44

Sice moje níže přidaná idea nepřidá žádanou variabilitu, ale obtížnost by se měla zvednout :) 

Nicméně tohle mne napadlo jenom tak od stolu a absolutně netuším, nakolik by to bylo zajímavé a herně průchozí: 

Monstrum úrovně 2 útočí dvěma kartami, na úrovni tři pak třemi kartami s tím, že si jednu kartu po útoku navracejí zpět do svého nepoužitého balíčku (života). 

Zaklínač si až u odhalené karty útoku monstra postupně vybírá, zdali půjde o výpad či kousnutí… 

9.10.2023 16:20:36 | Upraveno autorem (porovnej)

@mart To by nešlo :) vždyť tam jsou karty, které dávají 5 zranění, při troše smůly by tě mohla trojková potvora one-shotnout :) 

9.10.2023 16:45:06

Ano, tohle mě taky štve. Celé je to o tom, kdy se člověk pustí do zabíjení monster. Když na monstrum úrovně 1 nastoupíš třeba ve 2. kole, tak ti určitě zavaří, ale vyhrát jde. Když počkáš až do 4. kola, tak ti nebude soupeřem. To platí u všech úrovní. 

9.10.2023 16:51:05

Ono to je asi celé koncipováno tak, že se nemá hra zbytečně protahovat a naopak co nejdřív začít honbu za trofejemi. 

Tím odpadá názor o jednoduchosti a zároveň zkracuje partii. I když věřím, že se najdou hráči, kteří si to chtějí vyloženě užít po “příběhové stránce”.

Pročpak by bylo jinak v solomodu hodnocení legenda za dohraní hry do 6.kola. Zřejmě to jde nebo se autor snaží pouze uměle vytvořit dojem, že to jde a hráče to pak třeba přinutí u hry strávit několik desítek hodin času neúprosným zkoušením poražení neporazitelného :D 

9.10.2023 17:09:02

@Infidus Jj, ale právě z toho důvodu by si zaklínač vybíral typ útoku až u odhalené karty (nikoliv dopředu a naslepo), takže by vždy sáhnul po zranění, které by ho tolik nebolelo. 

9.10.2023 17:25:39

@mart Tohle jde proti podstatě hry. Smyslem toho karetního boje je, že dopředu nemůžeš vědět za kolik Tě to monstrum zraní a schválně je tam citelný rozptyl, aby si to nemohl dopředu spočítat a schválně to ani nemůžeš ovlivnit. Kdyby se tam házelo kostkou, vyšlo by to v principu nastejno. Je navíc psychologický efekt “doprčic zase ta horší hodnota”. Prostě jdeš na monstrum dřív než protihráči, pokud chceš vyhrát hru, a vždycky s rizikem, které ovliviníš tak, že nabereš alespoň nějaké bomby a mutageny, vlezeš do souboje na začátku tahu ze sousedního pole, takže máš na začátku boje hodně karet, a stavíš balík tak aby mohl co nejsnadněji navazovat do komb…a když potaháš vysoká zranění tak Tě ta příšera prostě zabije, když to padne na nižší hodnoty na kartách, tak vyhraješ Ty. Je to princip hry. Z příspěvků na netu mám pocit, že spousta lidí od té hry čeká úplně něco jiného, než o čem herně  je. Je to push your luck závodní hra, není to o chození po mapě a grindování postavy završeného počítacím soubojem. Ten souboj je prostě schválně náhodný. Myslím si, že to bylo z videí možno dovodit už při kampani. Nejvíc patrné to bylo z několik měsíců starého videa, kdy někdo hrál za mága z rozšíření, v prvním kole dostal zdranění a k jeho smůle tak odhodil z balíku klíčové karty, které mág pumpuje manou a kterých mohl s ohledem na optimální stavbu balíku mít jen pár…a prostě souboj prohrál a neudělal špatně vůbec nic.

10.10.2023 06:23:49 | Upraveno autorem (porovnej)

@czechImenhotep  To je sice pěkné , ale nic to nemění na tom, že je souboj s monstrem - tah monstra odfláknutý, nudný a ve výsledku zbytečný - šel by nahradit kostkou a výsledek by byl +- stejný. 

A souboje měli být vrcholem této hry…

Vzumm

10.10.2023 09:30:38 | Upraveno autorem (porovnej)

@Gimlon Přesně to jsme si taky říkali, podle mě posedlo snahou narvat do toho nějakou “euro” mechaniku typu, karty a jejich skládání a otáčení karet, hrozně kazí tu hru. Přitom by stačilo udělat nějaké souboje typu skill checku, se kterými například pracují cesty osudu. Dávalo by to v tom konceptu větší smysl, bylo by to rychlejší a zábavavnější. Ačkoliv karty jsou krásné, mechanika kombení taky. Je to hrozně na dlouho takové souboje. Minule jsme hráli ve 3 lidech a 20 minut jsme nebyl na tahu….

10.10.2023 11:58:29

Hráli jsme jen monster trail souboje a jak to tak čtu tak musím říct, že bez nich to ani nebudeme zkoušet.. 

Už od pohledu na základní karty nám přišlo divné - a to je jako vše?

Ten monster trail tomu aspoň dává nějaké napětí kdy doufáte že si nevytáhnete pasivní obranu monstra zrovna nebo naopak vyhodíte tím nejhorší speciální útok.. a ty jsou aspoň zajímavé docela a činí ty monstra trochu překážkou než to co tu popisujete: x zranění, y zranění, x zranění znovu..

Přijde mi dost škoda, že zrovna tohle rozšíření nevydali hned do obchodů, když to je podle mě zásadní část celé hry, aby to lidi nějak víc vtáhlo. (i když souhlasím, že boje jsou delší než by museli být, ale s tímto aspoň nejsou nuda)

10.10.2023 12:43:30

@czechImenhotep Inu bylo by určitě potřeba tenhle můj “nápad” ještě dále poladit :) Už teď vidím problém s monstrem na první úrovni, kde to pro zaklínače (při vlastní a nikoliv náhodné volbě útoku ze strany monstra) bude opravdu až moc jednoduché. 

Nicméně pointa je taková, že by zaklínač mohl nějakým způsobem aktivně řešit, s čím na něj monstrum vyrukuje - např. dostanu zranění do balíčku anebo raději do ruky? A současně by tu stále existovala proměnná v podobě úbytku života, jenž by přitom nezřídka přesahoval stávající strop (což je pět zranění)…   

@Gimlon Přiznám se, že vedle samotné a nejenom tebou kritizované soubojové fáze bych upravil spoustu dalších věcí. Ovšem jelikož jsem a priori naladěn proti hře ve větším počtu lidí a hraju převážně ve dvou, max. ve třech, nedohlédnu úplně dopadu svých rozhodnutí. 

Ve dvou jsme v Zaklínači kupř. vyzkoušeli generaci karet akcí, kde jsme do nabídky pouštěli pouze ty s hodnotou (cenou) 0-1. Karta s hodnotou (cenou) 2 byla součástí až odměny za každou získanou trofej.  

Přemýšlím o výrazné změně stopování a nasazování a také fungování monster na mapě. Kupř. v možnosti nečekaného útoku na zaklínače, který se objeví ve stejné lokalitě.   

Nezamlouvá se mi idea boje mezi zaklínači (nebudu sáhodlouze rozvádět proč vlastně) a vlastně ani koncept kostkového pokeru, byť tady jde o příjemně tematickou záležitost. De facto spousta mechanik v téhle hře stojí na hodu kostkou, jakkoliv se to maskuje za nějakou dílčí aktivitu. 

10.10.2023 12:55:35 | Upraveno autorem (porovnej)

Mně se mechanika karetního boje moc líbí. Sám jsem milovník “card deck building” her (Gwent, Magic, či zaniklý MMDoC),

Plno karet má více možností, jak je napojit. U kostek to je, a bude, vždy jen náhoda. U karet máš svůj osud, hodně ve svých rukou. Pokud jen slepě řadíte karty za sebe, to pak je asi nuda. Tím se připravujete důležitý prvek hry.

Já teda nikdy slepě neskládám karty za sebou, ale snažím se počítat. Sleduji, které karty jsem potvoře odebral. Takže pak zhruba vím, co tam zůstává. Pak vybírám strategii.

  • zkusím kombinace na obranu, ať ránu ustojim
  • nebo rychle použiju silné karty ať o ně nepřijdu
  • nebo schválně zdržuji, abych pak dal ránu jako hrom, když se potvora vysílí
  • atd.
     

Pro mě je tato hra splněním snem. Kombinuje karetní a deskovou hru najednou, o grafice nemluvě, což bylo patrné už z prvních prezentací.
Jak se říká, nikdy se všem zavděčit nemůžeš. V případě Zaklínače: starý svět, jsem byl cílovka. Bohužel v případě některých zde, to byl špatný “mystery box”. :D 

10.10.2023 13:03:55

@efikus Inu řekl bych, že jsi to popsal moc hezky… Ovšem tuhle část (tedy možnost zajímavého kombení karet u zaklínače) tady myslím nikdo nezpochybňuje :) 

Mimochodem, nepřijdou ti jednotlivé školy lehce nevyrovnané? Neboli jisté specializace přeci jenom lepší než jiné? 

10.10.2023 13:11:32

Ono to ale není špatné, osobně si myslím, že je to super soubojový systém který by na druhé straně chtěl trochu ale ještě přidat. 

Problém je v tom, že to potom může fungovat jako hra pro 1-2 hráče. Ta hra je prostě nakonec dost nuda, když ji hraješ 4 hodiny a vlastně tam není moc rozhodování. Náhody je tam opravdu hromada nakonec. Proto bych volil kostky na souboj jako lepší variantu, která vyřeší problém s časem a hlavně pocitem ze hry. Já z toho mám dost AT pocity a ve hře mě obtěžují potom dlouhé souboje, které kazí atmosféru. 

Se hrou jako takovou jsem ale spokojený, osobně bych jí zatím dal 6/10. 
 

10.10.2023 13:17:17

Máme za sebou pár her a třeba nás soubojový systém omrzí, ale prozatím jsme spokojeni. Z pohledu hráče, sestavit alespoň trochu fungující balíček chce chvíli přemýšlení, které karty vyhovují a cinematičnost rychlých sekvencí boje mi vyhovuje i příběhově. Tah nestvůry se mi zdá v pohodě, otočím kartu a druhý hráč náhodně rozhodne, který efekt se spustí, jednoduché a funkční. Jestli dostanu 4 životy do dobíracího balíčku nebo dva do ruky může být cítit, když kvůli tomu ve svém kole nic nezahraju. Je pravda, že hrajeme se Stezkami a beru to jako výhodu. Kostky místo karet se mi zdají jako velice špatná náhrada. Balíky karet, které jsou zároveň životy se mi zdají šikovné. Za sebe bych problém hry v soubojích neviděl, i když si dokáži představit, že by mohly být zajímavější, ale určitě by to šlo na úkor plynulosti hry ve které už teď spousta lidí vidí problém. 

10.10.2023 13:40:26

Ano, při těch bojích mohla být rozmanitost trošku větší a těch 20 útočných karet je málo. Např. příšera tě rozhodí a tak se efekt některé barvy nebude v tomto kole počítat, na tvorbu komba by to však nemělo vliv. Jako bys jen promáchl. Nebo bude ponížený o nějakou hodnotu. 
Ano, vím, že některé příšery mají schopnost, kdy ignorují určité barvy karet. Holt prostě by to někdy vyšlo na stejnou barvu.
V kartách průzkumu se mohly objevit i karty, kdy po boji s některou příšerou v tom průzkumu jsi v dalším souboji buď oslabený nebo naopak posílený. Třeba jen o jeden útok nebo obranu.

10.10.2023 13:55:18

@efikus Ale já se nabavím o hráčském tahu při boji -  který je super. Ale o tahu monstra.

 

Otočím kartu a dostanu 2-5 zranění. To je vše, nuda. To si můžu hodit kostkou a výsledek je stejný. Každý monstrum je skoro stejný,  je úplně jedno jestli bojuješ s monstrem úrovně 1 nebo 3, většinou dostaneš za 2-5 zranění.  

Každé monstrum by  podlě mě mělo mít vlastní balíček karet. Aby se nějak odlišili (jejich schopnost nemá většinou na boj skoro žádný vliv) teď se liší jen počtem životů. 

Vzumm

10.10.2023 15:28:17

@Nearis  Jelikož bojů za celou hru uděláš 2-3 tak bych se o plynulost hry fakt nebál. Boj by přece měl být vrchol této hry. Jsi přece zaklínač ne. 

 

Tobě nevadí že jsou všechna monstra vlastně stejná ? Že se liší jen počtem životů ? Že je skoro jedno jestli jdu na montrum 1 nebo 3 úrovně, jelikož rozdíl mezi nima je kolik ? 6 životů ?  Že jejich ůtok je většinou za 2-5 životů ? To je vše. Mě to vadí celkem dost a jsem z toho dost zklamaný. Protože jinak se mi ta hra líbí, ale tah monstra je vyloženě průser. 

Vzumm

10.10.2023 15:34:12

Mezi I a III je rozdíl resp. čas na zabití +1-2 kola. U dvojky to kompenzuje nepatrně silnější schopnost, ale ten boj je skoro ve stejném režimu jako s I. To, že u nestvůry rozhodne náhoda mě netrápí.

Bohužel máš pravdu v: pokud už máš za sebou několik partií hry. Moc dobře víš, co si smíš dovolit. Boje v základní verzi jsou pak jednoduché. Chápu, že za ty prachy chcete mnohem více, ale bůhví kolik museli zaplatit na licenčních poplatcích.

Naštěstí, pouze pro některé, Stezka nestvůr tento problém celkem řeší, a ano možná byto chtělo více spec. bojových karet. Na druhou stranu pasivní schopnosti některých monster jsou opravdu ošklivé. Tak doufejme v errata nebo v komunitu, která už navrhla úpravu pravidel boje. Vytvoř baliček života nestvůry a pak přidej speciální boj. karty monster.

10.10.2023 15:55:31

@Gimlon Jak jsem psal, mám doma KS takže hrajeme se Stezkami od první hry. A mě to nepřijde takhle stejné. Když to takhle ve své hlavě oholíš na herní mechaniku a nic víc, většina AT her je potom na nic, když oholíš třeba takový Eldritch horror, je z toho hra o hodu kostky. Když si za tou mechanikou něco představím je to za mě v pohodě, třeba u ztráty karet z ruky si představuji, že mě příšera vyhodila z rytmu a nezvládnu udělat parádu na kterou jsem se připravoval. Zároveň většinou je to zranění, ale je tam i odebrání karet z ruky, snížení statů, a rozdíl na kartách se projevuje i podle úrovně nestvůry, chápu, že ne tak výrazně, ale jestli přijdu o 1 nebo 3 karty rozdíl v síle je. Každá nestvůra má tu svou vlastnost a ve stezkách nestvůr dostane dalších 5 unikátních věcí, což je za mě dostačující. Kdyby měla každá nestvůra (klidně i tip) svůj balík, hra by se prodloužila a nabobtnala na stole, nevím co by to vlastně měla dělat jiného než v praxi dávat dmg zaklínači. Je možné, že bez té Stezky by to bylo citelně horší, ale zkoušet to nebudu :D

11.10.2023 09:52:01

@Nearis Nevím jak by samostatný balíček pro dané monstrum prodloužil hru. Monstrum alespoň u nás připravuje hráč co není na tahu a není problém připravit daný balíček při tom když se monstrum otáčí z baličku monster. 

Viz třeba gloomhaven - tam mají daná monstra ( nebo spíš skupiny - nemrtví, zloději atd) vlastní balíčky karet a nijak to nezdržuje. 

 

Na kartách může být spoustu věcí : 

útok obcházející obranu, Léčení, útok + lízni další kartu monstra, velký útok ale + karty  z hrobu do ruky zaklínače, limitace zahraných karet zaklínačem, vyhození dané barvy karet přímo z ruky, útěk monstra ze souboje, omezení líznutých karet další kolo, trvalé vyřazení karty zaklínače atd… možností je spousta. 

Co se týče KS taky ho máme, ale hrajeme zatím základní hru. Expanzi nehodnotím, jelikož jsem v diskuzi pro základní hru a rozšíření není ani v prodeji. 

 

Vzumm

11.10.2023 12:43:50

@Gimlon Gloomhaven mě také napadl, ale tam když bys odhodil pohyb a útok na dálku/plošný útok, co Ti zbyde.. jen útok. Dobře, já základ hodnotit nemůžu, tudíž tady máš pravdu. Ale léčení, nefungování některých karet a nebo například líznutí karet nebo dobrání lektvarů před bojem Ti právě řeší to rozšíření, které Ti podává i informace o nestvůrách, které když posbíráš dostaneš opět další výhody do bojů. Boj neboj, myslím si, že krabice základu bez SG je osekaná na dřeň. 

11.10.2023 13:14:52

Ano boj s nestvůrou by měl být vrchol, ale je to tak jako na KS vždy a pak je to stejné u FFG a Blackfiru.Taktika stejná, základ hry je docela rychle ohraný, ale je to epická značka, pak si počkáš až to bude všechny srát a vydáš rozšíření které to upraví a takhle jedeš a držíš to naživu jak dlouho jsou do toho nadšenci ochotni cpát peníze. A tady je to stejné, KS jsem nestihl takže mám deluxe verzi, kde jediný rozdíl jsou miniatury monster jinak žádná přidaná hodnota. Pak zjistím že se prodávají verze KS za několikanásobek ceny a že boj s nestvůrou upravuje docela zábavně právě Stezka a Legendární lov. Ekrt z Blackfire napsal že doufá že snad za rok budou moct prodávat ta tři malá rozšíření a že jinak jsou tu ty velké takže aby sis to užil jako konečně pořádnou deskovku ze světa Zaklínače, tak buď plať pořádně tučně a nebo čekej že se stane zázrak. Za mě celkově přehledná a vydařená hra ale zase jak je to dobré téma a tak, tak cenou docela nastřelená, ale tak to prostě je. Zajímalo by mě jestli komunita s tím trochu zacloumá ve smyslu třeba print and play věcí. 

13.10.2023 14:34:03

print and play věci na BGG jsou, třeba mounted Eredin velká karta pro stezku nestvůr. Další doporučené úpravy pravidel, které uhlazují hru, apod. Ta hra je tak rozšířená, že si umím představit další úpravy komunity v čase. 

13.10.2023 21:26:26

Charitativní aukce

Malá velká dobrodružství - dobročinná aukce
Malá velká dobrodružství - dobročinná aukce
Akt. cena: 1100
Končí za: 1 den

Všechny tyto aukce >>

Vybíráme z Bazaru

Duna Impérium - playmat
Duna Impérium - playmat
Akt. cena: 399 Kč
Končí za: 13 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas