Takenoko - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 2 - 4
Doporučený věk: od 8 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Zvířátka
Herní kategorie: neuvedeno
Čeština: v balení hry
Vydavatelé: Hazgaard Editions
Matagot
REXhry
Autoři: Antoine Bauza
Rok vydání: 2010
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

Dojmy

Me osobne se ta hra desne libi, je graficky pritazliva, ma jednoducha pravidla a jde tak snadno naucit. Diky vyssimu podilu nahody si ji navic muzou zahrat zkuseni hraci s min zkusenyma a funguje to. Co me ale vazne prekvapilo bylo, jak moc se tahle hra libila lidem. Vzali jsme ji ted na vikend Korunky a byla to tam nejhranejsi hra, sla prakticky z ruky do ruky, vystridalo se u ni fakt hodne lidi;) Asi kouzlo pandy;)
8.3.2012 12:21:55

Je to ve FAQ
Jak píše Matewr84, je to ve FAQ :-)

Navíc, pořád se dá s tím nezahazováním úkolů hrát. Proti základním pravidlům to není. To pravidlo se zahazováním úkolů je pro pokročilé hráče, kde se dá očekávat jistá míra soutěživosti. Představ si, že už bude docela hodně vyskládaná zahrada. Pak se může stát, že všechny úkoly na stavění zahrady už budou také splněné. Co pak?

Ta hra není opravdu složitá ani náročná na přemýšlení a ten prvek s odhazováním implicitně splněných úkolů tomu dává trochu víc strategie. Nic jiného.

6.8.2014 19:42:00

Konfliktní pravidla
Ano, o tom pravidlu píšu níže :-)

Ale nikde se tam nepíše nic ve smyslu "A jak se zbaví bambusů, které třeba snědl třeba při zarovnávání výšky bambusů?" - "Nijak, nesmí to dělat bez vytaženého úkolu"

Pokud vím, nikde není zakázané žrát bez úkolu. Tohle jsem chtěl doložit v pravidlech ...

A to je ten důvod, proč na tuhle věc z FAQ pohlížím jako na hloupost. Člověk si zcela v rámci pravidel hry může nasbírat bambus do zasoby, ale pak by se ho už v důsledku vlastních akcí nemohl zbavit? Nesmysl.

6.8.2014 19:48:56

zruda
Když odhazuješ líznutý úkol, protože je splněný, můžeš si vybrat, který typ místo něho vezmeš. To je součástí té větičky "pokročilé pravidlo".

Jinak samozřejmě s tím lze nehrát, ale tak o tom debata vůbec není :-)

6.8.2014 19:53:27

Konfliktní pravidla
Asi se ztrácím v tom, kde máš problém...

Jednou z možných akcí je žraní - posuneš pandou někam rovně přes hranu a vezmeš si jeden bambus k sobě. Panda může žrát zcela bez omezení. Je úplně jedno, jestli má hráč na ruce žrací úkol.

Jakmile máš na ruce splněný "žrací" úkol, můžeš jej vyložit a příslušné sežrané bambusy vys***š, tedy dílky odhodíš do krabice. Vyložení úkolu není akce. Jiným způsobem než splněním úkolu se bambusů nemůžeš zbavit.

Při zavedení pravidla pro pokročilé hráče platí, že pokud je úkol již při dobrání splněn, odhodí se a hráč si vezme další úkol (stejného nebo odlišného typu, podle volby). Pokud nastane případ, že všechny zbývající úkoly daného typu (v našem případě žrádlo) jsou splněny, hráč má smůlu a musí si vzít jiný typ. U žrádla to může nastat mimo jiné v případě, že hráč má od každé barvy alespoň dva kusy (kvůli složení úkolů). V takovém případě má hráč smůlu a nemůže se už sežraných bambusů zbavit, protože si už ani nemůže vzít příslušný úkol.

Důležité je, že panda žere bambusy bez omezení počtu. Hráč tedy může mít na své desce klidně 20 bambusů. Místo žracích úkolů se může soustředit na jiné, lépe hodnocené úkoly. Už se mi párkrát stalo, že hráč, co způsobil ukončení hry (a získal císaře), nakonec nevyhrál kvůli méně bodovaným úkolům :-)

6.8.2014 20:19:00 | Upraveno autorem (porovnej)

zruda
Přééésně

6.8.2014 20:24:48

...
Myslím že jsem velmi jasně několikrát řekl, v čem vidím problém:
"V takovém případě má hráč smůlu a nemůže se už sežraných bambusů zbavit, protože si už ani nemůže vzít příslušný úkol."
To je prostě designová blbost, kór v takové lightweight hře.

Druhý problém jse, že tady matewr naznačoval, že nelze žrát bez úkolu ("Nijak, nesmí to dělat bez vytaženého úkolu "), to jsem jen chěl uvést na pravou míru stejně jako to teď píšeš ty :-)

6.8.2014 21:15:05

...
sem se jen špatně vyjádřil :-) vím o co se ti jedná :-) ale prostě podle mě autorem schvalované faq, je dost jasný důkaz správnosti pravidel :-)

6.8.2014 21:30:44

Aha...
Jo, tak ty myslíš jen tu variantu pro pokročilé hráče... Od toho to je varianta pro pokročilé hráče. Musí víc přemýšlet, protože ona to zase tak lightweight hra ve skutečnosti není.

Designová blbost to určitě není, právě naopak pro pokročilou hru to je nutné pravidlo. Představ si hypotetickou situaci. Máš dva zahradnické úkoly, které se ti povede splnit relativně brzo. V důsledku ale budeš mít spoustu bambusů různých barev. Teď by už ale bylo docela snadné brát žrací úkoly a okamžitě je plnit, ne?

Analogická situace může nastat i při stavění zahrady. Tam také může nastat, že všechny zbývající úkoly budou už splněny. Navíc to může trvat velmi podobný počet tahů jako to multižraní, protože na stavbě zahrady se většinou podílí všichni hráči. Co se stane? Nikdo si už nebude moci vzít úkol na stavbu. Je to také designová chyba?

Hej, napadly mě další hypotetické situace, to mě baví :-)

Mějme situaci, kdy všechny žrací úkoly třeba na růžovou barvu jsou splněny nebo je mají ostatní. Stejně tak žrací úkoly na mix barev. Jeden hráč má několik růžových bambusů u sebe. Může se jich zbavit? Jak? Jde o designovou chybu?

Analogicky s úkoly na stavění zahrady. Řekněme, že zahrada je rozestavená tak blbě, že v balíčku úkolů na stavbu zahrady jsou už jen nepoužitelné šmejdy. Někdo si to neuvědomí a pořád si ty úkoly bere. Najednou má na ruce 5 úkolů na stavbu zahrady, které už ale nejdou splnit. To je blbý, co?

Oba výše nastíněné problémy stavím na stejnou úroveň jako ten problém s plněním žracích úkolů v pokročilé hře. Podle mě jde jen o chybu v taktice hráče a po zásluze by za ni měl být potrestán, přeci jen jde o pokročilou hru.

6.8.2014 21:34:39 | Upraveno autorem (porovnej)

...
"V důsledku ale budeš mít spoustu bambusů různých barev. Teď by už ale bylo docela snadné brát žrací úkoly a okamžitě je plnit, ne?"
Stejně ty bambusy musíš ze zahrady pomocí akcí sežrat, takže to není o nic snadnější než situace, kdy ten úkol máš dopředu.

Mimochodem na BGG má ta hra váhu 2.0 což je přesně mezi light a medium light, srovnatelné s komplexností např. Ticket to Ride nebo základní Carcassonne.

Odhazování splněných úkolů je jistě vhodné (imho to nemělo být ani voltelné pravidlo), ale dává mi to smysl jen u karet zahrady a zahradníka. Proč? Protože zmíněné typy úkolů mohou být dokončeny zásluhou jiných hráčů a vytáhnutí splněného úkolu tak posouvá hru více k náhodě. Ale u Pandích úkolů tu práci vždy musí odvést jen jediný hráč a její množství se nemění, ať už úkol máš v ruce nebo si ho lízneš až potom. Žádný rozdíl v tom nevidím.

Btw. ať hledám jak hledám, nikde jsem nenašel že by to někdo řešil, a už vůbec nějaké vyjádření Bauzy samotného...
K těm ostatním příkladům - je řádově MNOHEM pravděpodobnější, že hráč sežere 6 kousků (2 od každé barvy), než že všichni hráči postaví dokonalou zahradu tak, že už nic nepůjde vzít. A s tím stavěním zahrady - dostat se do situace, kdy nelze splnit ani jeden z 5 úkolů stavby zahrady mi přijde ještě náročnější než předchozí případ.
Pravidla lze těžko uděla neprůstřelná, ale tohle je zrovna případ PŘIDÁNÍ pravidla expost tam, kde to k ničemu dobrému neslouží. Nakolik jsou pravidla napsána přátelsky, nikde tam nenajdeš ani náznak varování, že se ti to může během hraní stát.

7.8.2014 01:11:42 | Upraveno autorem (porovnej)

SPAAAAM
Tak se nám ta debata příšerně rozjela, abych to nějak shrnul:

Podle FAQ se při lízání nových úkolů zahazují i splnitelné karty s Pandou, avšak smysl to nedává a vliv to na hru má pouze potenciálně negativní.

7.8.2014 01:14:57

...
Já bych to uzavřel... už bychom jenom opakovali stále dokola to, co už bylo napsáno... zruda to všechno shrnul a dle mého názoru správně a nic víc k tomu dodat nejde. Jen z vlastní zkušenosti vím, že hraní na pokročilé pravidlo jen z půlky, strašně zvýhodňuje taktiku braní si pandích úkolů na konec a v konečném důsledku jsou pandí úkoly vlastně ty nejsilnější a to hlavně mix barev, který je tímto způsobem neskonale jednoduchý splnit :-)

7.8.2014 10:11:02

Konec diskuze :-)
Ukončíme to, příště doporučuju založení nového vlákna :-)

7.8.2014 10:44:03

Vybíráme z Bazaru

Massive Darkness 2: zombicide fantasy crossover
Massive Darkness 2: zombicide fantasy crossover
Akt. cena: 625 Kč
Končí za: 18 hodin

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas