Ghost Stories - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 1 - 4
Doporučený věk: od 12 let
Herní doba: 60 min
Herní svět: Horror
Herní kategorie: desková hra, kooperativní
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Asmodée Editions
REBEL.pl
Repos Production
Autoři: Antoine Bauza
Rok vydání: 2008
Sdílej: Facebook

Diskuse ke hře

PJ
PJ - avatar

Frustrační hra aneb co je špatně

Včera jsme hráli Ghost Stories poprvé. Hráli jsme na super-nejlehčí obtížnost, tj. s pěti Qi na začátku pro každého. Atmoška výborná, bavilo nás to, ale pořád to nějak nechutně houstlo. No, nakonec jsem umřel a naž mě oživili, postupně to každé kolo vykosilo všechny jednoho po druhém. A to 3 karty před Wu-Fengem.
Nevím, co jsme dělali špatně a jestli je nějaká chyba v pravidlech (Kruh motliteb jsme hráli tak, že snižuje o jedna, duchové postupovali správně, tj. v "upkeepu" o jedno pole, atd.) Nejsme úplní zelenáči (ve hrách, ne v Ghost Stories), tak nás tahle tvrdá porážka zaskočila... a naprosto nechápeme, jak se dá hrát vůbec na nejlehčí obtížnost se 4 Qi nebo dokonce na jakoukoliv jinou.
Poradíte něco? My jsme si hodně hlídali, aby duchové neobsazovali vesnici, většinou jsme měli otočené jedno políčko maximálně, jednou dvě. Ale dojeli jsme na životy. Moc nepadaly kostky - vůbec ty kostky, to je v téhle hře peklo.
Každá rada či postřeh vítány...
10.1.2010 12:44:12

kolik vás bylo?
nám se to podařilo vyhrát zatím jen ve 4 hráčích, při 3 nás to pokaždé /4x?/ vykosilo...

10.1.2010 13:12:36

zápisky duchobijce
no ona to není moc lehká hra :) ale pár vítězství už na kontě mám.(lehké varianty se 4 Qi) tady máš pár postřehů (seřezaných ne podle důležitosti, ale jak mě to napadá):

1-s kostkama nespoléhejte na štěstí, vždycky je dobré se pojistit, čili když jdeš na trojkového ducha, ideální je mít aspoň dva bonusy. s jedním je to risk, bez jediného zbytečný tah.
2-používejte budhu, čím víc tím líp. dobře pak funguje s kombinací přesunu ducha. otravného proklínacího nebo nějakého velkého tím snadno zlikvidujete a ještě posuneš jednoho hráče kamkoliv (ideálně do středu, pak může dojít kam bude potřeba)
3-kombinace bonusů. můžeš si půjčit bonus od mnicha, který je s tebou na políčku.
4-je dobré používat toho vesničana, který likviduje ducha za život, hlavně v případě, že má hráč po tobě plnou desku a kouslo by ho to. takhle ztratíš život, ale zabiješ ducha (ideálně nějakého velkého strašícího nebo kostkaře)
5-dobře použitý jinjang udělá mnoho.přidat si bonusy nebo zlevnit ducha před soubojem je dobrá investice.
6-nemusíte se snažit mít za každou cenu všechny dílky odprokleté, se dvěma zakletými se dá dobře hrát. ovšem záleží na jejich důležitosti.
7-zvláštní schopnosti mnichů. zkuste si vybrat ty, které vám nejvíc pasují (nevybírejte náhodně). nám se nejvíc osvědčila kombinace(barvy mnichů si z hlavy nevzpomenu): ten, co má kostku navíc a neháže proklínací(likviduje kostkařské duchy), ten co má každé kolo bonus, ten co může zároveň využít vesničana a vymýtat (ten je velmi důležitý, vezmeš si bonus a bouchneš ducha, ideál) a ten co může přemisťovat spoluhráče. hlavně na ty speciální schopnosti nezapomínejte.
8-dílek s lampiony-může zachránit před spoustou problémů, hlavně když je víc strašících duchů.
9-hrejte vždycky se 4 mnichama, i když jste třeba jenom dva.
10-duchy společné barvy zkuste umísťovat do rohů, ať můžete zabít oba zaráz.

bylo by toho asi víc ale tohle se mi zdají ty nejpodstatnější věci. kdyžtak se ptej, rád zodpovím. Podle mého je to asi nejlepší kooperačka. Vydržte, vítězství příjde.

10.1.2010 13:20:53

Co je špatně
Nic si z toho nedělej, tahle hra není natolik jednoduchá, aby se dala pokořit hned na první pokus, když nevíš, co a jak.
Mám tady ale pár rad do začátku:
1) Neztrácet čas zbytečným pobíháním a používáním budov, které se vám nehodí (hodně velká zařezávačka je třeba budova, která vrací všechny strašící miniatury zpátky na kartu, používat jen v opravdu extrémních případech, jinak je to strašná zdržovačka).
2) Silné duchy (s velkou resistance) dávat spíše na prostřední pole a do rohových polí dávat slabší, které můžete zabít jedním hodem oba (nebo samozřejmě do rohu dávat i silnější duchy, když na ně máte vhodné tao tokeny).
3) Používat buddhy! Jsou k nezaplacení.
4) Co nejlépe využívat speciální vlastnosti taoistů.
5) Využívat toho, že může taoista při vymítání použít tao tokeny jiného mnicha na stejném poli (pro zabíjení větších duchů a Wu-Fengovy inkarnace).
6) Používat Yin-Yang tokeny ve vhodné chvíli na využití libovolné budovy (změna barvy na Circle of Prayer, apod.).
7) Silnější duchy zabíjet za Qi pomocí Sorcerrer's Hut, pokud na ně nemáte dostatek tao tokenů. Tohle pravidlo má výjimku pro duchy, kteří mají 4 resistance, ale nic nedělají (jen za odměnu dají 2 tao tokeny). Tyhle duchy většinou ignorujeme a necháváme je tam tlít na prostředních místech.
8) Vymítat jen tehdy, pokud na ducha stačí hodit jen jeden úspěch na kostkách, ideálně žádný. Kostky opravdu v téhle hře musíte používat co nejméně a pokud musíte hodit dvě správné barvy na vymícení, tak většinou nemá smysl se s tím vymítáním zdržovat.

Více věcí mě teď nenapadá. Každopádně si zvykněte, že tahle hra je hodně drsná a rozhodně vám to nedá zadarmo. Pandemic je proti tomuhle ořezávátko podle mě.

10.1.2010 13:21:15

kadaver
hezky jsme se shodli :)

10.1.2010 13:27:11

ad kandelabr
Tak Kandelabr mě předběhl v mém rozjímání, ale měl bych k jeho poznámkám pár připomínek (my už vyhráváme i medium obtížnost ;-) ).
ad 7) Většinou je jedna vlastnost mnicha podstatně lepší než druhá, proto se při vlastním výběru upíchnete do toho, že budete hrát pokaždé stejně. Doporučuju spíše opravdu volit vlastnosti náhodně, protože díky tomu musíte volit trochu jiné přístupy. Ale pokud si chcete hru ošahat, tak klidně můžete. Podle mě jsou ideální vlastnosti tyto:
červený - posun jiného taoisty (hodí se mnohem mnohem více než létání)
žlutý - enfeeblement mantra (tao tokeny jsou dobré, ale situace na desce se hodně rychle mění, aby se daly užitečně dopředu schraňovat, navíc jsou náchylné na jednu kletbu a na příchod Black Widow)
modrý - tady nesouhlasím s Kandelabrem, protože podle mě je lepší vlastnost buď 2x vymítat nebo 2x použít budovu. Z modrého se tak stává hlavní nosič buddhů. U modrého jsou ale obě vlastnosti podobně silné, akorát podporují trochu jiný styl hraní.
zelený - jednoznačně kostka navíc a neházení na prokletí (druhá vlastnost je výrazně slabší)
ad 8) nesouhlasím, je to velká zdržovačka a používat jen v opravdu nutných případech (alespoň 3 haunteři, které nedokážete zastavit)
ad 9) hra ve třech hráčích je podle mých zkušeností jednodušší než ve čtyřech (ve dvou jsem nezkoušel). Power tokeny jsou užitečná věc a díky nim pak můžou vlastnost chybějícího mnicha využívat ostatní taoisti ve chvíli, kdy se jim nejvíce hodí.
ad 10) To vždycky záleží na situaci a co jsou to za duchové. Většinou právě duchové stejné barvy nebudou v jednom rohu a dávejte pozor na to, že když máte 2 zelené duchy v rohu a každý má 2 resistance, tak musíte hodit 4 zelené, abyste je vymítili oba! Pokud ale v tomto rozpoložení máte správně nastaven Circle of Prayer, tak je to jiná.

10.1.2010 13:37:33

kadaver
ad 7: jasně, až budou zkušenější, můžou vybírat náhodně, tohle jsem doporučil jako nejsilnější kombinaci (dle mého), aby je hra nepřestala bavit a konečně vyhráli :)
ad 8: jasně používat jen v případě, že je duchů víc a hrozí prokletí víc dílků po sobě.
ad 9:možná jsme měli jen smůlu, ale ve čtyřech nám to šlo výrazně lépe než ve třech. ještě určitě vyzkoušíme.
ad 10: dívám se do pravidel, sakra, to jsme hráli blbě, brali jsme že kostka platí pro oba. tak to jo. díky.

už jsi hrál rozšíření?

10.1.2010 14:01:02

PJ
Nic si z toho nedelej, ja si taky nemyslim, ze bych byl nakej herni nazdarek a kdyz jsem to zkousel, tak jsme to taky prohrali ve velkym stylu:)

10.1.2010 15:18:02

to PJ: Hrajeme Normal (3Qi) a řekla bych tak v 75% vyhráváme. Většinou v 3 nebo 4, oblíbená kombinace žlutý bezedné kapsy, zelený, co nehází kostkou prokletí, červený, co lítá, a modrý, co zároveň vymycuje i využívá schopnost. Ve 3 nepoužíváme červeného. Když hraju sama, tak žlutý - bezedné kapsy.

Ten posunovač s lampiony se mi zdá nanic, protože posune chodce jenom na jedné hrací desce.

Jinak ten, co hraje za modrého (exsorsista a současně pomoc od vesničana), musí být disciplinovaný a chodit pouze do těch částí vesnice, kde je užitečný (pazoury přeřazit, kdyby šel na prostřední díl)

Nezapomněli jste, že si můžete žetony půjčit - když jste na jednom poli?

Jo, toho žlutého (bezedné kapsy) nenechávejte v žádném případě riskovat, aby koulel kostkou prokletí. Věčná škoda, kdyby přišel o nasyslené tao žetony.

Docela hodně používáme ten díl, jak posuneš duchem a mnichem. Tím se dá odlehčit nějaké desce (třeba napíchnout ducha jinde na Budhu) a vhodně někoho posunout doprostřed - odtamtud může pak jít kamkoliv (protože nepoužíváme červeného "dispečéra").

Jo, a počkej, až budeš hrát White Moon, kde naběhnou duchové požírači a budou se ti mstít členové rodin, protože je nebudeš stihat provázet portálem...

to kandelabr: máš hezký avatar - Vlkodlaci patří k oblíbeným hrám, kde nenarážíme na omezení v počtu hráčů:-)

10.1.2010 16:05:27

to Sodovka
Aha, toho posunovače s lampionama jsme hráli blbě, posouvali jsme všechny duchy na všech deskách. Díval jsem se do pravidel a je tam opravdu posouvání jen na jedné desce... Tak teď už je to opravdu k ničemu ta budova.
Rozšíření jsem ještě nehrál, ale už se na něho těším. Snad brzy dorazí.

10.1.2010 16:25:48

PJ

Díky všem soutaoistům!
Hráli jsme to kapku blbě, ale podle diskuze je to napoprvé u téhle hry spíš normální. Vůbec jsme nepoužívali žetonu jiných hráčů, což by kolikrát dost pomohlo. Taky díky za upřesnění lampionáře (hráli jsme blbě) a buddhů (dávali jsme je kamkoliv).

Jinak mě zaráží, že všici radíte zeleného s další kostkou. Mně přijde lepší možnost házet opakovaně. Je lepší kvůli tomu, že nehází na prokletí???

A poslední věc: opravdu je zapotřebí mít třeba na dva rohové zelené s odolností 2 hozené 4 zelené? Nebo stačí dva zelené hozené a poseká to oba??? Koukal jsem se do pravidel a jednoznačně z toho nevyplývá ani jedna varianta...

10.1.2010 18:35:27

Liath

Pro PJ
Ibuprofen :-D

11.1.2010 01:51:18

PJ

Pro Liath
My hoovercraft is full of eels ;-)

Jinak abych jen nespamoval ryze interními narážkami :o) tak na ty rohové duchy je třeba mít součet puntíků a/nebo žetonů na OBA; píše to na BGG sám autor:

You must have 1 die/token for each ghost !
You can't use a die or a Tao Token for two ghosts at one time.

11.1.2010 07:35:16

PJ
jo jo, je to tak, našel jsem to v pravidlech (a hráli jsme to teda blbě, kruci.)
sakra a toho posunovače taky! to je teda ale vážně slabá karta :(
tak dej vědět až vyhrajete :)

11.1.2010 09:16:44

Voloda

hm,tak
to se pak fakt nedá vyhrát....

11.1.2010 10:17:52

ale jo
voloda: ono to půjde, zjistil jsem, že jsme blbě hráli i za ty tři, za nehrající desku se neotáčí duchové, sorry :( a minule jsme vyhráli fakt s přehledem, čili bych nás nezatracoval :)

sodovka: díky, vlkodlaci jsou má oblíbená stálice, když se sejde dostatečný počet lidí. nevíš jaká je ta village? new moon byl zklamání. kdyžtak pokračujme v diskuzi tam, už jsou v databázi (a fotky čekají na schválení)

11.1.2010 10:32:07

to PJ
Zeleného reroll je lepší než jedna kostka navíc, ale cursou je opravdu lepší neházet než rerollovat. Tyhle dvě vlastnosti jsou opět poměrně srovnatelné, ale zatím se nám více osvědčilo tou cursou neházet vůbec.
Ještě pozor na to, že tao tokeny jiných taoistů můžeš využít jen tehdy, pokud ti taoisté stojí na stejné budově jako ten Tvůj.

11.1.2010 13:34:05

PJ

Mellow game aneb hladké vítězství
Včera jsem hrál podruhé (s jinou skupinou - nikdo z nich to předtím nehrál) a vítězství bylo naprosto hladké. Nejvýše dvě hunted budovy, nejhůře měl jeden mnich dva Qi žetony a WuFeng poražen totálním kung-fu úderem pěti černých punťů hned v dalším tahu co se dostavil.
Čekal jsem po první hře totální peklo a byla to celkem pohoda. Možná šly lépe karty, určitě pomohly Vaše rady, za které děkuji, a také jsme měli jiné schopnosti (žlutý mantru, zelený 4 kostky, červený ovládání jiných a modrý boj i použití budovy).

15.1.2010 08:34:35

PJ
no vidíš! gratuluji, tak příště už na větší obtížnost :)

15.1.2010 09:39:04

Voloda

boj i použití budovy...
to je prostě moje :D

15.1.2010 14:00:06

to PJ
Mna takto frustruje Elder Sign.. pride mi to moc lahke. GS som este stale neporazila.. zvycajne skoncim tak 3 karty pred reinkarnaciou v easy mode (solo). Ked sme hrali 4ia tiez to bolo tazke. Ale zas, 3ja to dovtedy nehrali.
Najlepsi moment bol, ked som tu hru prezentovala "to je rychlovka, do 20min prehrame" .. hrali sme to asi hodinu a pol kym sme prehrali. :)

23.9.2011 10:04:23

První 2 hry + trochu pomoc s pravidly
Tak taky máme za sebou první hru ve 4 hráčích (vlastně, obecně první hru). Pravidla jsem měl 2krát přečtená, ale stejně jsem furt lisoval a dohledával a nakonec jsme to hráli s několika chybama.
1. Budhu jsme umísťovali na jakékoliv volné místo na své desce
2. Hřbitov - mysleli jsme si, že hráč musí obětovat své 2 Qi tokeny, proto nikdo nikdy nebyl oživen :-D
3. Chýše čarodějnice - přestože tady jsou pravidla naprosto jednoznačná, tak jsem na to pravidlo stejně nějak pozapomněl a když jsme tohoto vesničana použili a vypudili ducha, tak jsme stejně brali odměnu.

No hráli jsme 2 hry, v obou nás teda duchové vyklepali, ikdyž ve druhé hře nám chyběli už jen 4 duchové a přišel by Wu-Feng :-D
A typicky jako všichni začátečníci, zapomínali jsme používat vlastnosti svých desek, moc jsme ani budhu nevyužívali a zapomněli jsme si i půjčovat Tao tokeny hráčů na stejné desce :D
Je to opravdu velmi těžká hra, ale tím líp, je to výzva :-D

Teď bych jen chtěl vědět nějaké upřesňující info k vlastnostem některých mnichů.
1. Žlutý mnich, deska Bezedná kapsa - můžu si vzít jakýkoliv Tao žeton, ikdyž už nějaký ve své "sbírce" mám, nebo si jej můžu vzít jedině tehdy, když nemám žádný?
2. Modrý mnich, deska Dvojitý vítr - můžu podstoupit 2 souboje ze své destičky. Jak je to myšleno? Utkám se s duchem na prostředním místě, uspěji a můžu se přesunout doleva nebo doprava a tam bojovat s dalších duchem? Nebo to platí pouze pro toho prostředního ducha, v případě že neuspěji, tak s ním můžu bojovat znova!?

Jo a poslední otázku bych měl Yin-Yang žetonům, můžu použít schopnost nějakého vesničana, na jehož políčku stojím a potom použít yin-yang žeton a požádat o pomoc ještě dalšího (případně znova toho samého)?

Díky za pomoc a všem Taoistům boji zdar! :-D

19.2.2012 14:48:26

pravidla pro fstibo
Ghost Stories je skvělá hra, gratuluju k pořízení :-) Co se týče pravidel, mělo by to být takto:

1. před tím, než se žlutý taoista pohne, může sí vzít tao žeton libovolné barvy, která je dostupná ze zásoby. Tzn. vezmeš si jakoukoliv barvu chceš, i když ji doposud nevlastníš, pokud je ovšem zvolená barva k dispozici (= nejsou už všechy 4 žetonky této barvy ve vlastnictví tvém nebo tvých spolubojovníků).

2. Pohyb probíhá před soubojem, takže nesmíš porazit ducha a pak se pohnouta bojovat s dalším. Takže v případě téhle konkrétní vlastnosti můžeš buď s duchem bojovat podruhé, pokud by se ti ho nepodařilo zabít napopvé, anebo v případě, že stojíš na rohovém políčku, můžes zabít ve dvou soubojích dva duchy, pokud na přilehlých polích zrovna dva jsou. Toto však platí opravdu jen, když stojíš na rohové destičce, na tebou zmiňovaném prostředním míste je před tebou logicky jen jeden duch, kterého lze vymýtit.

Co se Yin-Yang žetonů týče, nejsem si úplně 100% jistá, třeba mě někdo opraví a já se dozvím něco nového :-), ale my to hrajeme tak, jak popisuješ - tedy, že požádáme o pomoc vesničana na kterém stojíme (případně bojujeme s duchem) a pak klidně díky Yin-Yangu požádáme dalšího vesničana či toho samého.

19.2.2012 16:02:32

Kainis
Hra je to opravdu výborná a jsem rád, že jsem do ní investoval. Je to opravdu výzva, když pořád čekáš na výhru :-D
Včera jsme další 2 hry prohráli, dostali jsme se opět tak 3 duchy před Wu-Fenga, tak jsem si to trochu zlehčili, tj. dali si 5Qi žetonů a Wu-Fenga posunuli na 15 kartu před koncem, ať aspoň zkusíme, jak se s ním bojuje :-D No i s touto zlehčenou variantou jsme ho nakonec dali taktak :-D A to si myslím, že jsme hráli opravdu takticky dobře, sbírali budhy, vypomáhali si na stejném políčku, jen nám kostky moc nepřáli.
No ale abych se vrátil k tomu 2 bodu pravidel, co tady teď řešíme. Opravdu se nesmím pohnout? Tak pak moc nechápu výhodu mezi tímto mnichem a tím, který může házek kostkama dvakrát. V podstatě mají totiž téměř stejné vlastnosti. Ten jeden při neúspěchu zopakuje boj, ten druhý při neúspěchu vybere kostky, které se mu nehodí a háže znova. Fakt by bylo lepší, kdyby odbojoval svou část, posunul se vedle a bojoval znova... No ale jestli si to tak pravidla přejí, co naděláme :-D

20.2.2012 15:19:37

fstibo
Je to možná malinko frustrující hra, ale moje zkušenost je taková, že opravdu hodně záleží na tom, s jakými mnichy a tedy schopnostmi člověk hraje. Hrajeme většinou ve dvou hráčích a mnichy i schopnosti losujeme náhodně a tipla bych, že tak 8 z 10 her vyhrajeme (lehká varianta - 4 Qi), ale taky tomu tak nebylo vždy a dostávali jsme z počátku pěkný náklep. Takže vydržte :-)

Pohyb je prostě před bojem, taková jsou pravidla :-) Výhoda tohoto mnicha je taková, že můžeš, pokud jsi v rohu, zabít dva duchy během jednoho tahu, klidně bez použití tao žetonů a to je přece celkem luxusní :-) Je samozřejmě potřeba si to plánovat předem, pokládat duchy tak, aby bylo možno téhle výhody patřičně využívat. Ale dle mého názoru hlavní síla tohoto mnicha spočívá v tom, že může taky 2x požádat stejného vesničana o pomoc - např. hodit si 2x 2 kostkama získat 4 tao žetony nebo oba buddhy, no kdo tohle má? :-D

20.2.2012 16:03:18

Kainis
Neboj, to my vydržíme :-D

Asi máš s tím pohybem pravdu, víceméně je to logické - pohyb/akce/budha - spoluhráči nebudou nadšení, že se to zase o trochu ztíží :-D
A výhodu toho mnicha (co využívá dvakrát pomoc vesničana) jsem využíval opravdu ve velkém, 2x během hry jsem bral 2 budhy, 2x po 4 žetonech a dokonce jsem jednou nechal oživit 2 mé kolegy mnichy ze hřbitova během jednoho kola :-)

A co se mi na té hře opravdu líbí, tak že není zapotřebí česká lokalizace, nejsme špatní angličtináři, ale tím, že na kartách není žádný text, tak stačí vytisknout česká pravidla a jde se hrát :-) Díky tomu aspoň není problém ani s rozšířeními, o kterých v budoucnu budu uvažovat (aspoň zatím o tom prvním)

21.2.2012 11:45:32

Vybíráme z Bazaru

Massive Darkness 2 - ENG - základ
Massive Darkness 2 - ENG - základ
Akt. cena: 1500 Kč
Končí za: 10 dnů

Offcanvas