Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Počet hráčů: | 2 - 5 |
Doporučený věk: | od 13 let |
Herní doba: | 90 min |
Herní svět: | Starověk |
Herní kategorie: | desková hra, strategická, budovatelská |
Čeština: | v balení hry |
Vydavatelé: | REXhry Asmodée Editions Matagot REBEL.pl |
Autoři: | Bruno Cathala Ludovic Maublanc |
Rok vydání: | 2009 |
Sdílej: |
úprava pravidla s monstry
Ahoj. Mám tuto hru nepokrytě rád, nicméně nejen u mne ji zoufale (i přes původní obhajobu) přesílenost Pegase a "podsílenost" monster s figurkami... Vím, že se to tu už drobně řešilo, ale přijde mi, že nedostatečně... Jde mi o životnost zbylých čtyř figurek (Cheirón, Medusa, Polyfémos a Kentaur). Kdosi tu navrhl hrát variantu, ve které je jejich životnost dána počtem mincí u "chlívečku" jejich odebrání (na prvním místě vydrží čtyři celá kola, na druhém tři a na posledním dvě).re
Chápu to správně, že návrh změny pravidel zní:
Pegasus beze změny
Cheirón, Medusa, Polyfémos a Kentaur: jejich životnost je dána počtem mincí u "chlívečku" jejich odebrání (na prvním místě vydrží čtyři celá kola, na druhém tři a na posledním dvě).
Chápu to správně?
súhlas
zároveň zlatky použité na kúpu figúrkových bytostí budú zrejme slúžiť ako počítadlo "životnosti" danej bytosti - umiestnia sa na jej kartu a vždy pri novom kole hráča sa jedna odoberie.
Celkovo sa mi tento nápad Polylux1 veľmi pozdáva, odporučil by som ho poslať autorovi hry, aby to preskúšal a prípadne zapracoval do pravidiel ako variant pripravovaného rozšírenia hry na rok 2011. Možno pre hru dvoch hráčov by to bola príliš vešká posila figúr, ktovie?
Polylux1
re
Tento návrh rozhodně není můj. našel jsem ho tady ve vlákně o pravidlech, ale tam zapadl.
Eyron: tak tak
Pecovarhy: přesně tak, jako počítadlo ty mince fungují krásně logicky (pokud byly bytosti zlevněny chrámem, zbývající mince coby počítadla přidávám z krabice). Zajímaly mě zkušenosti místních a případné relevantní argumenty proti, ale pak autorům milerád napíšu...
to Polylux1
Aj keď to nemám vyskúšané v praktickej hre, za seba určite môžem povedať, že odporúčam ako zmysluplný variant! Verím, že niektoré veci je možné oceniť hodnoverne aj bez siahodlhého testovania... :-)
Ja už som Brunovi odporučíl zaradiť do rozšírenia geekovský súbor na BGG- "Prosperity-scale", ktorý považujem za mimoriadne užitočný a dostal som odpoveď, že všetko závisí na výrobných nákladoch...
Tu s týmto variantom by neboli žiadne výrobné náklady navyše, iba jeden odsek navyše v texte pravidiel, tak to skúsme presadiť, je to pre dobro veci! :-)
Peco...
Už jsem mu psal e-mail ať to zkusí, tak uvidíme...
EDIT: Ale když jsem si v noci pročítal diskuze na BGG, jak je už daleko testování expanze, tak se zdá, že bude tzv. "všechno jinak" a tohle pravidlo už nebude vůbec potřeba :-)
skuska
No my sme to včera vyskúšali a rozhodne to vylepšuje hru, hlavne vo dvojici, kde by monsterovia mizli hneď v ďalšom ťahu, a teda ich pôsobnosť by bola veľmi krátka. Tým pádom je do určitej miery oslabený Pegas. Rozhodne odporúčame hrať takto, minimálne vo dvojici, vo väčšom počte nemám skúsenosti zatiaľ.
acedrac
mám RADOST!!! :-)
hezkyyy
No vcera jsme dali s zenou prvni dve partie ve 2 hracich a priznam se, ze hned pri prvni hre mi zacala vrtat hlavou "slabost" figurkovych monster. Vydrz moster vice tahu dnes vecer zkusime a pak pisnu dojmy. Napsane to ale zni vyborne!!
Pegas
Sleduju ze hodne hracu spila ze Pegas je silna nestvura- kazdyji hleda v balicku aby mohl nakonec nekomu sebrat metropoli apod.
Nemam zatim tolik nahrano.
ALe pokud ji chce nekdo nejakym zpusobem potlacit staci zavest pravidlo ze pegas prenese pouze jednoho vojaka.
Figurky na hracej doske
Mam hru iba chvilku, takze netvrdim ze dokonale otestovanu, ale skusame to takto : do stojanku jeden kruhovy zeton Afrodity-polozi sa na posledne bozstvo nad Apollonom. Kto si vydrazi posledneho boha nad Apollonom , dostane zeton priazne Afrodity. Zeton sluzi ako platidlo za dalsie kolo zotrvania figurkovej bytosti v hre. Je to ZJEDNODUSENY mechanizmus z pravidiel Hades, ale zatial nam to SUPER funguje. Herny material : kruhovy obrazok - zeton- Afrodity do stojanku,jedna karta Afrodity vedla filozofov a knazov - na nu 12 zetonov. Komu sa nechce babrat s komponentami - staci 1 figurka z clovece a 12 akychkolvek zetonikov. pozn. Afroditu som pouzil len preto, ze sa mi to paci tematicky a ma pekny obrazok.Zetony nahradzuju karty knaziek z Hades. Pre hracov, co maju iba zaklad, este doporucujem : zohnat si original kartu Manticory, alebo staci vytlacit, pokial karty obalujete ako ja - v zakladnej hre ma na rozdiel od hades vlastnost - odstranuje namiesto hrdinov zeton obsadeneho ostrova- VYNIKAJUCE ! do zakladnej hry. V dvojke mam uz otestovane fajn, v najblizsich dnoch pridam dalsie skusenost v 4,5.
Úprava pravidel
Já naprosto souhlasím s touhle úpravou pravidel. Už když jsme si před první hrou četli pravidla mi okamžitě došlo, že používání trvalých bájných bytostí prakticky vůbec nesplňuje očekávání, která jsem od hry měl. Tohle pravidlo, alespoň dostane monstra do hry. Podle základních pravidel mi přijde kupování trvalých "monster" za víc než dva zlaté jako vyhazování peněz. - Takže za mě velké + k tomuhle pravidlu.
...
Musím zareagovat, byť se budu opakovat :)
House rules jsou každého věc, ale musím upozornit na to, že tato hra je sama o sobě vyvážená tak jak je, snad jen ten pegas je trochu mimo. Jakékoliv tvrdší zásahy do mechanik hry, což tato úprava s monstry rozhodně je, z ní dělají už jinou hru, která není otestovaná. Zatímco tvůrci do její tvorby narvali určitě mnoho testování, tak tu se po dvou hrách a po pár otestováních objevuje varianta, která ve své podstatě absolutně ničí vyváženost hry, podstatu mýtických bytostí a vůbec mechaniky hry. Ale jak říkám, každý ať si zkusí sám, jen jsem na to musel upozornit případné nováčky u hry, kteří by tak díky tomu mohli hrát úplně jinou hru :)
Co se týče pegase: tak jak je napsáno ve vedlejším vláknu: stačí jej omezit tím, že maximálně unese tři vaše vojáky (nebo čtyři, záleží na tom, jestli ho chcete víc oslabit nebo ne). Pegas se už pak nevyhledává tolik a odpadává strategie hromadění vojáků na jednom ostrově
a ještě jedno pravidlové upřesnění:
Trvalé bytosti vydrží až do začátku tahu hráče, který si jí koupil v NÁSLEDUJÍCÍM KOLE. Takže to co píše acedrac, že ve dvou odcházejí trvalé bytosti dříve než ve více hráčích není pravda, odchází až v dalším kole :)
Cyclades
Hru mam uz nahrano tolik, ze samotny zaklad uz nemuzu hrat. Ta hra je super a ma cestne misto v me sbirne, nicmene je pravda, ze zacatecnik nema prakticky sanci kdyz nevi co v balicku karet je. Pegas je jenom spicka ledovce, ty karty jsou brutalni vsechny. Kdyz vis zetam ten pegas je tak je s nim treba neco udelat. Ja Cyclades uz v zakladu hrat proste nemuzu, protoze to vetsinou opravdu dopadlo na pegase. obecne jsem proti veskerym Home rules, ale to co se tu resi je vlastne varianta z Hadese. Naprosto doporucuji si poridit toto rozsireni. Hra se stane mnohem akcnejsi, karty v balicku uz nejde tak jednoduse protacet, Hrdiny proste Zeus otocit emuze. Diky knezkam muzete monstra pouzivat vice kol za sebou. Male bozstvo je taky super a Hades? Hades z te hry dela naprosty skvost, uz to neni tak desne pozicni hra kdy kazdy jenom chce poseidona a arese, ted uz staci jenom par vojsk a hodne penez. Hrat za apolona se opravdu vyplaci, protoze je ty prachy za co utratit atd. atd. Cyclades + Hades je must have. Pokud nechcete rozsireni Titan, tak tohle je opravdu jedno z nej rozsireni do jakekoli hry co mam. Titan je taky super ale potom uz se z te hry stava uplne jina hra stavejici dost na utoku a Poseidona to prakticky zarizne, pac ho nikdo nechce.
...
jenom doplním, že v hadesovi na to jsou vyloženě udělaní hrdinové, takže to moc porovnávat nejde :) ale zvednul jsi mi chuť si ho koupit :)
Edit: a navíc v hadesovi se za hrdiny každé kolo platí, s touhle variantou můžu zastavit soupeřovu armádu za pomocí medúsy na čtyři kola jen za čtyry mince, takže jsem nucenej rozprostírat armádu všude kolem, jen ne na jeden ostrov, což odebírá jednu možnoi strategii pryč.. nebo, někdo si dá cheirona na ostrov a bude mu ho hlídat čtyři kola třeba... vlastně s touhle variantou jde jen o štěstí komu ty figurková monstra přijdou...
Edit2: teď čtu že tam jsou kněžky, kdy nějaká z nich umožňuje prodloužit trvání mýtických bytostí o kolo... stejně, se o to ale musí hráč nějak zasloužit a je to jen iedno kolo, ne pokaždé dvě kola bez zásluhy.
Cyclades
Za mne jednoznacne nevahej, uplny jiny level hrani Cyclades.
Figurky na více kol
Po pár hrách musím jednoznačně doporučit tuto změnu pravidel. Změnu jsem ještě upravil tak, že na figurkové bytosti (včetně Krakena kvůli balancu) nelze uplatnit slevu z chrámů. Má to tyto důvody:
1) figurky ovlivňují hru více kol, tudíž mi přijdou silnější než jednorázové bytosti, cena by tomu měla odpovídat
2) nutí to hráče více přemýšlet nad jejím zakoupením a nevzniká tím zneužívání bytostí hráčem, který dominuje, má třeba 3 chrámy a takřka zadarmo koupí Mínotaura na 4 kola
3) nemusí se přibírat peníze z banku jako počítadlo
Figurky monster
Tak pokud si dobře pamatuji, tak i figurková monstra jsou v základní hře pouze na 1 kolo (až na Krakena). Reprezntovány jsou figurkama z důvodu označení ostrova, který ovlivňují. Moc tedy nerozumím těmto úpravám a tedy zesložitění hry a ovlivnění vybalancování celé hry.
Figurky
@Mejlo Hru to určitě nedělá složitější. Navíc mi přijde těžší pochopit, že 4 figurky jsou na 1 kolo, ale Kraken je na celou hru. Ve výsledku se z figurek tak kupuje jen Kraken, protože zbytek je strašně situační a z 80 procent se nevyplatí na 1 kolo koupit. Včera jsem upravené pravidlo vysvětloval hráčům, kteří Kyklády ještě nehráli, a problém nebyl. Jediné, na co je potřeba myslet, že v našem případě nejdou zlevnit chrámem. Delší "pobyt" monster na ostrovech přináší balanc některých silných bytostí (Pegas) a hra je taky zajímavější.
figurkové bytosti a oficiální pravidla
Schopnost bytosti se projevuje až do okamžiku odhození její karty. Karta bytosti je odhozena v okamžiku, kdy majitel karty provede akci nějakého boha v průběhu následujícího kola. Pokud se setkají dvě figurky bytostí na
stejném ostrově, navzájem se zničí - hráči odhodí jejich karty a vrátí jejich figurky do zásoby. Vyjímkou je Kraken, ten je na mořském poli do jeho příštího objevení...
Samozřejmě si to upravujte, jak chcete, ale oficiální pravidla tomu dávají větší hloubku a fungují dobře...
Figurky
Jenom ještě podotknu, že jsem zkombinoval změnu pravidel s oficiálními pravidly. Takže ta hloubka, o které píše iwen, je podle mě zachována a navíc to přináší nový strategický prvek. Nyní hráč může přemýšlet ve stylu: "Hmm, je tu Cheirón a Pegas ještě nebyl. Risknu to a opevním metropoli na 2 kola nebo se o to nechci starat a koupím to rovnou na 4 kola? Ale co když koupí figurku, jen aby mě této výhody zbavil?"
Pro zájemce jsem úpravu pravidel sepsal takto:
Figurky Mínotaurus, Medúsa, Polyfémos a Cheirón mohou zůstat na hracím plánu i více kol. Hráč, který se rozhodne povolat jednu z těchto bytostí si vezme příslušnou kartu bytosti a zaplatí požadovanou částku. ZM však nevrátí do banku, ale položí je na kartu bytosti, čímž vznikne počítadlo kol. Poté si vezme příslušnou figurku a odehraje ji podle pravidel. Na konci tohoto tahu vezme 1 ZM z počítadla a vrátí ji do banku. Při každém dalším kole tak učiní, pokud v jeho průběhu provede akci nějakého boha (viz. pravidla v referenční příručce). Poté, co takto odebere poslední ZM, hráč odhodí kartu a figurku vrátí zpět do zásoby.
Pozor: na figurkové bytosti se nevztahuje sleva z ovládaných chrámů (včetně Krakena)!
• 1. pozice (4 ZM) – 4 kola
• 2. pozice (3 ZM) – 3 kola
• 3. pozice (2 ZM) – 2 kola
Pokud hráč nějakým způsobem získal kartu figurkové bytosti, aniž by zaplatil její cenu, může si sám určit, jak dlouho bude bytost aktivní. V tomto případě je povinen zaplatit její cenu podle tabulky výše. Pokud nemá dostatek ZM nebo se rozhodne této možnosti nevyužít, bytost je aktivní pouze na 1 kolo (na konci toho kola jde pryč).
Můžete napsat, že s rozšířením Hádes ta možnost držet bytosti déle už je, ale já ho třeba nemám a ani ho nechci, takže si myslím, že (minimálně) pro základ je to fajn.
Děkujeme, že alespoň zvážíte přestat blokovat reklamy na Zatrolených hrách.
Je to náš hlavní zdroj příjmů, ze kterých financujeme provoz Zatrolených her.
Euphoria cestou k lepší dystopii
Akt. cena: 400 Kč
Končí za: 6 dnů