Hledání her s podobnými herními mechanismy k diplomové práci

Zdravím všechny, 

zoufalá situace mě donutila k tomu, abych se obrátil na členy tohoto fóra. Píši (snažím se psát) diplomovou práci o deskových hrách a potřebuji do výzkumu najít dvojici her, které jsou podobně složité a mají podobné herní mechanismy (Stačí když se bude shodovat jen část mechanismů). Hry by měly obsahovat více herních prvků jako jsou kameny, karty, figurky, hrací plán atd. Jako příklad uvádím hru #Osadníci z Katanu. Herní pravidla jsou poměrně jednoduchá. Ve hře jsou prvky strategie, náhody, smlouvání, a je v ní tak akorát herních předmětů, se kterými se dá manipulovat. Výzkum bude prováděn na druhém stupni základní školy. Žáci budou z 8. a 9. tříd (proto jsou potřeba jednoduší pravidla). Žáci vytvoří skupiny a dostanou krabici s hrou bez pravidel a několik úkolů, které je  částečně provedou  pravidly hry. Na otázky budou odpovídat a tím si zároveň tvořit vlastní pravidla. Hru si nakonec se svými pravidly zahrají. U druhé hry bude stejný postup. Úkolem bude pravidla a herní mechanismy porovnat a postavit na nich vlastní hru, kterou se pokusí vytvořit. 

Jelikož nemám tak dobré znalosti v oblasti deskových her a nebyl jsem schopen najít pomocí filtrů a klíčových slov hry, které by se mi do výzkumu hodily, obracím se na vás. 

Napadá vás nějaká dvojice her, která by odpovídala popisu výše? Nebo alespoň podobné? Napište mi prosím takovou dvojici dolů do komentářů. 

Moc všem děkuji! 

17.10.2022 11:30:20

@Cervik733 Ahoj, nechci pusobit jako hnidopich, ale napade me par komentaru.

  1. Dobra zprava je, ze dite v 8. tride (14 let) by melo byt schopno pobrat velmi siroke spektrum her. Otazka jednoduchosti tedy ani neni tak dulezita z hlediska pochopeni pravidel (to mentalne by melo zvladnout), jako spise vzhledem k tomu, co se hrou planujete delat (seznamovat se s pravidly formou ukolu atp.). Z toho pohledu bych volil nejake jednodussi hry, co treba karetni? Nejaka dalsi mechanika s hraci deskou se k takovym hram casto pridava.
  2. Vytvoreni funkcni deskove hry neni vubec jednoduche, jsou za tim casto roky prace a ladeni, pokud to nekdo zvladne rychleji, je to proto, ze ma hromady zkusenosti, je genius a nebo oboji. Nevim, jaka je vase predstava o mnozstvi casu, ktere hre zaci venuji, ale necekam, ze to bude vice nez nizsi jednotky hodin. Behem toho vymyslite neco jen velmi jednoducheho. Pokud tedy v praci vidite smysl, doporucoval bych dost orezat pozadavky z hlediska toho, co vse ma hra obsahovat. Treba stychove hry by mi prisly celkem pristupne, podobnych by se mezi nimi asi naslo her dost. A kdybych mel jmenovat neco z nedavne minulosti, co treba #Dědicové trůnu #Liška podšitá #Liška podšitá: Duet #Shamans #Trůn #Skol ty Skoty! #Kompromat a nebo taky marias ci jine klasiky.
  3. Z popisu mi neni uplne zrejme, co presme ma bych predmetem “zkoumani” one diplomove prace, ale pokud mate s deskovymi hrami male zkusenosti, prijde mi to tak, jak je to popsano, velmi ambiciozni.. Jak je na tom se znalosti tematu vedouci prace? … Kazdopadne uvidite, co napisi ostatni. Kdybych se chtel vydat cestou stychovek, tak jako prvni krok by bylo jich nekolik splasit a poradne si je nahrat, at do toho mechanismu proniknete a pak to taky zkusit vysvetlovat jinym lidem. Bez toho to asi bude prace na diplomove a jakakoliv snaha o smysluplne plneni predpokladanych cilu velmi tezka.

17.10.2022 13:10:00

Jo a ještě mě napadá #Arkham Horror a #Touch of Evil: The Supernatural Game, A .

18.10.2022 01:48:12

No v podstatě takových her existuje spousty, ale musím přiznat a dát za pravdu @kkaarr - nedovedu si to v praxi dost dobře představit - většina her je totiž z pohledu nehráčů pravidlově náročnější a nedovedu si představit že se naučí hru pomocí úkolů, či dokonce vymyslí vlastní pravidla. Je to pouze můj názor, ale z toho jak popisuješ svůj projekt mi přijde že považuješ osadníky za deskoherní vrchol. Níže uvádím pár her založených na stejém principu (jinak těch dvojic by se našla více ale jsou úplně mimo realitu pro tvůj plán), jsou to hry jednosušší, které většinou používám pro hraní s nehráči.

#Jízdenky, prosím!  (jakákoliv variace) & #Royals & #Skull Canyon: Ski Fest 

#Noc upírů & #Břink! 

18.10.2022 06:43:43

Osadníkům svými mechanismy včetně vzájemné dražby surovin je #Ad Astra. Má i několik mechanismů navíc.

18.10.2022 08:38:30 | Upraveno autorem (porovnej)

Klony Pandemicu.

Např. #Pandemic: Epicentrum - Evropa a #Pandemic: Fall of Rome (ten by sis musel počeštit, ale zde na Zatrolenkách jsou veškeré potřebné materiály ke stažení.

Ale budu za šťouru, protože mi to přijde jako nesmysl.

a) a-priori je nesmysl psát diplomku o něčem o čem nemáš dobré znalosti

b) píšeš, že bude prováděn výzkum. Výzkum čeho? Jaký výstup má ten “výzkum” mít a pro koho má být dobrý?

c) je velký rozdíl v intuitivním vnímání účelu komponent mezi hráči, co mají nahráno a mezi těmi co jsou nehráči. Stačí když tam bude pár dětí, co jsou hráči a ostatní děcka si vedle nich neškrtnou.

d) jestli děcka přijdou na pravidla hry z komponent nebo dokonce vymyslí nějaká vlastní, tak budou muset být geniální. Nejsem designér, ale řekla bych, že komponenty se tvoří až na základě designu a mechaniky - dělat to pozpátku je trochu veslování proti proudu - jaký v tom vidíš smysl a pro koho?

Zkus se trochu rozepsat oč ti jde, třeba by se našel lepší nápad. Některé deskovky podle mě mohou mít edukativní potenciál. Děcka mohou dělat rešerše - shánět materiál ne aby napsaly dobře nějaký test, ale aby si vyrobili deskovku (jejíž základ bude převzatý). To by mi dávalo lepší smysl. A našlo by se určitě ještě víc nápadů/možností jak implantovat deskovky do výuky…

18.10.2022 12:58:38 | Upraveno autorem (porovnej)

@kkaarr 

bod 1. Karetní hry určitě připadají v úvahu a pokud se bude taková hra dát rozšířit o další komponenty, tak by to mohlo fungovat. 

bod 2. Časová dotace je bohužel nižší hodiny jak sám píšete. Tvorba vlastní deskové hry je „vysněný“ cíl, ke kterému by žáci měli dojít. Všechno co píšete mi dává smysl. Myslíte, že je reálné např. vymyslet ke hře nějakou součást, která by ji obohatila nebo částečně změnila? Něco co by žáci mohli pomocí dostupných technologií vyrobit (prací v dílně se dřevem, plasty, 3D tisk)? 

bod 3. Myšlenka je taková, že žáci budou pozorováni při hraní a bude pozorována dynamika skupiny, jestli je aktivita baví a jestli jim takto strávený čas dává smysl. 

Cílem práce je vymyslet aktivitu, která by mohla spojit předměty pracovní činnosti a informatiku na základní škole. Aktivita, která bude rozvíjet logické myšlení, bude zábavná, praktická a bude možné ji využít jako projektovou výuku pro vyšší ročníky například v době po-přijímačkové kdy je nižší motivace cokoliv dělat.  

Vedoucí práce je spíš konzultant pro didaktickou část, deskovými hrami se nezabývá. 

Moc děkuji za tipy, kouknu na ně. Všechno z toho mě posune alespoň o krok dále. 

18.10.2022 17:46:16

@zacinajici 

Děkuji za tipy. 

a) Je mi jasné že to nepůsobí dobře, ale bohužel jsem se dostal do situace kde mám konkrétní problém a snažím se jej vyřešit. Původní plán byl jiný, ale z toho bohužel sešlo. Proto se snažím toto téma vzít co možná nejvíce zodpovědně, a proto jsem přišel sem požádat o radu/tipy. 

b) Výzkum bude zkoumat, zda-li je projekt platný pro dnešní základní školy a jestli má takováto projektová výuka smysl. To znamená jestli to žáky baví, jestli zapojují logické myšlení, kreativitu, manuální činnost a další. Myslím si, že pokud se to vhodně uchopí tak by to mohla být zajímavá projektová výuka jak pro žáky tak pro učitele. 

c) V mých očích je v pořádku když některé děti budou silnější v tomto tipu aktivity. Důležité bude jestli se všichni shodnou na oněch pravidlech, případně si rozdělí práci při poslední fázi. Ale to může ve skutečnosti dopadnout všemožně. 

d) Tady mi šlo o logické myšlení, poznávací proces a kreativitu při práci s komponentami co mají k dispozici. Nevadí pokud si vymyslí moc silnou mechaniku/ pravidlo, následně budeme schopni ji zhodnotit a okomentovat. Říci, že je silné, a že by se mělo vybalancovat. Ale souhlasím i s případy, které můžou nevhodně ovlivnit skupinu co hraje. Spousta neduhů se odhalí až při samotném výzkumu, ale alespoň bude prostor pro zlepšení a diskuzi.  

Každopádně děkuji za zpětnou vazbu.  

18.10.2022 17:54:19

@totalpan 

Rozhodně nepovažuji Osadníky za vrchol, jen to byla hra, u které jsem nejvíce přemýšlel o tom, co by se vše dalo s herními prvky dělat. 

Děkuju za tipy, určitě mrknu. 

18.10.2022 17:55:59

@Cervik733 jo teď když už jsi to trošku více rozepsal a vysvětlil tak chápu a dává to smysl a abych vysvětlil: osadníci - dnes když se začne mluvit o moderních deskovkách tak většina nehráčů řekne osadníky (nebo carcassonne) a tím to končí, takže jsem tím asi trochu zaujatý. 

Jinak mi ještě napadá #Agricola a #Caverna: Sedláci z jeskyní

18.10.2022 18:06:13

@Cervik733 …vymyslí moc silnou mechaniku :D :D :D - tos mě dostal. 

Hele, a zkusil sis to na sobě? Vymyslet funkční pravidla jen z komponent? To bys měl - bylo by to fér, když to pak budeš chtít po těch nebohých dětech.

Pořád si myslím, že účinnější než je nechat vymýšlet vymyšlená pravidla, je nechat je vymýšlet ty komponenty, texty, součásti. Mechaniku jim dodat osvědčenou funkční. Jedna parta může pracovat na mapě, druhá na postavách, třetí na předmětech - a tak podobně. Nebudou marnit čas vymýšlením něčeho, co už někdo vymyslel (a lépe) - ale udělají si opravdu vlastní funkční deskovku.

18.10.2022 18:19:00 | Upraveno autorem (porovnej)

@Cervik733 Ahoj,

podle toho, co by mělo být cílem by mi přišlo lepší vyrábět komponenty pro pravidla a ne naopak. Šlo by takto zkombinovat všechny činnosti, které jsi vyjmenoval (dílny, 3D tisk, informatika - grafický design).

18.10.2022 19:14:47

@Cervik733 Souhlasim s komentari nize. Za sebe bych doporucoval spise seznamit studenty s jednou hrou a dat jim jako ukol “reskin”, tj. v ramci stavajici mechaniky (ci mirne upravene, pokud by to davalo smysl) prenest hru do jineho tematu. Pujde o to, aby ty herni mechanismy mely i v novem prostredi smysl, doplnit by to slo (jak jiz bylo receno) o nejakou ty vytvarnou stranku, 3D tisk apod. Napadlo me treba i vyjiz z hry pro mensi deti, to by znamenalo jednodussi hru, kterou bude lehci odzkouset, ostatne zaci jiste budou mit nemalo mladsich sourozencu. Hry pro deti take maji snaze uchopitelna (a treba i modifikovatelna) pravidla. Slo by to propojit i s nejakym “pruzkumem” mezi detmi/sourozenci, ktere tema by bylo nejvice atraktivni apod. Tj. stavel bych to spise na tech vecech okolo (kterych se da vymyslet mrte), nez na mechanice hry jako takove (coz je vec, kterou je asi nejtezsi nadesignovat a odladit). Muzete to zkusit i treba pres nejake herni vydavatelstvi, treba by se svolili projekt zasponzorovat nejakymi kusy puvodni hry.

18.10.2022 20:51:47

No mě připadá ten nápad zajímavý, berte to z nadhledem a nepředpokládejte že děti vymyslí funkční deskovku. Berte to jako experiment a mě samotného by zajímalo co dokážou vymyslet za “pravidla” (teda spíš co by se dalo dělat) s danými komponenty. Občas máme nějaké předsudky a nepřipouštíme co vše je možné. Výsledek tohoto experimentu může být klidně totální hovadina v podobě cvrnkání komponent až po nějaký náznak zajímavých mechanik.

@Cervik733 pokud k tomuto výzkumu dojde určitě budu rád když se podělíš o výsledky

19.10.2022 11:17:45

Jak je psané níže, abys vymyslel nějakou mechaniku a mohla fungovat aspon na tom nejzákladnějším modu, potřebuješ s ní mít nějaké zkušenosti. (Draftovací hru nevymyslíš bez toho, abys věděl, jak draft funguje nebo area kontrol bez toho, abys věděl, jak se o to bude bojovat). 

A bude asi fakt lepší je nechat předělat tu hru. Jako třeba Břink → Břink ve vesmíru. Nebo z nějaké fantasy udělat hru v prostředí jejich školy a říct, že tam musí jeden mechanismus vyměnit. Třeba místo tahání kostiček z pytlíku tam zakomponovat házení kostkou……

 

A jestli jim budeš nějakou hru ukazovat (i bez pravidel), tak si ji několikrát zahraj. Jako fakt hodněkrát, abys přišel na to, co všechno je v té hře možné a nemožné a měl lepší představu proč to udělali tak jak to udělali. 

19.10.2022 11:48:17

Mně to nepřijde tak blbý, když jsi tak popsal ty cíle, ke kterým to má sloužit. Klidně bych třeba i spojila komponenty z více deskovek (hrací plán z X, kostičky a žetony z Y, desetistěnná kostka ze Z), ale třeba jim v zadání řekla, že nemusí nutně vše použít, ale naopak si můžou dotvořit svoje komponenty. A ty dodané jsou víc jako inspirace, než pevné mantinely.

V té původní podobě vidím trochu i riziko, že ti tam stačí jedno děcko, co řekne “Jé, to jsou Osadníci, to znám, to se hraje tak a tak” a máš po aktivitě. :D Nebo i pokud se mu vysvětlí, že to prozrazovat nemá, stejně už bude ovlivněné tou znalostí originálních pravidel.

Jen teda jsem úplně nepochopila, jak to má být propojené s tou informatikou (Tím 3D tiskem? Nebo výrobou komponent v nějakém grafickém programu?).

19.10.2022 13:20:51

Citace: V mých očích je v pořádku když některé děti budou silnější v tomto tipu aktivity. Důležité bude jestli se všichni shodnou na oněch pravidlech, případně si rozdělí práci při poslední fázi. Ale to může ve skutečnosti dopadnout všemožně. Konec citace.

Deskohráči znají jistě pojem alfa hráč. To je patologický prvek ve způsobu hraní kooperačních her, kdy jeden zdatnější jedinec táhne svými rozhodnutími celou skupinu a prakticky hraje za ně. Něco takového je běžné i v kolektivu dětí, kdy je jeden jedinec dominantnější a rozhoduje za celou skupinku. Ostatní akceptují tuto nepsanou hierarchii a podle toho i jednají a vůdci přitakávají a svůj názor buď vůbec nevysloví nebo není žádoucí. Proto si myslím, že tenhle aspekt by se neměl podceňovat, protože může zhatit celý experiment. Možnost je tento předpoklad zahrnout do pozorování a nějak ho kvantifikovat. Já ale vlastně moc nechápu ten cíl výzkumu. Předpokládám, že se jedná o studium pedagogiky.

_______________________________________
Můj seznam her na prodej (pište SZ):
https://www.zatrolene-hry.cz/uzivatel/havelock-1536/seznam-her/na-prodej-3681/

19.10.2022 17:58:27

Moje děti mají ve škole za úkoly navrhnout deskovou hru v rámci informatiky cca od 4 třídy snad každý rok. Zázraky se od nich nečekají, většina napodobí něco, co zná z domova, mám i pocit, že to ještě ani jednou nedotáhli do konce.

Nevím jak s tou diplomovou prací, ale než brát nějakou hru co jim třeba zadat za úkoly vymyslet hru k pokemon kartám? Ty snad znají všichni (usuzuju podle naší školy), tak vymyslet nějakou hru k tomu, udělat vlastní kartu, něco 3D… kluci k tomu mají nějaké mince, kostky…

20.10.2022 20:08:58

Přes komponenty doporučuji hru #504 , bohužel je pouze v angličtině, komponenty jazykově nezávislé. Ta #504 má dost komponent totožných s #Osadníci z Katanu , takže bude možnost brát jako základní rámec osadníky a k nim rozvijet možnosti. 
Vzhledem k tématu může být zajímavé hra typu Carcassonne, mluvím z vlastní zkušenosti, jednou jsme zblbnuli pravidla a udělali z toho dost agresivní hru (opomnělo se, že pinčlíka nesmí narvat do cizího hradu přímo s dílkem, takže vznikly z toho nehezké přetahované), moduly pro tenhle typ her může řešit rozšíření, ke kterým již ale nedáš pravidla. 
Současně může být zajímavá kombinace her #KABO  a #Bulánci: Speciální Jednotky , hry vychází z jedné stejné mechaniky, ale výsledek diametrálně jiný pocit z her. Bulánci jsou víc chaotičtí, Kabo působí zase více abstraktně. 

Dále #Dixit a #Mysterium (u druhé pozor na pravidla, originální jsou nepoužitelná)
Nebál bych se ani variací na odliné hry př. #Karak a #Osadníci z Katanu , dát za úkol do osadnků použít prvek hrdinnů. 
Další z možností je vytvoření základních mantinelů opět hrou a dát k ní prázdné karty. Zkušenost tvůrce Settlerů, někde na blogu psal, že hru tvořili teprve, a v průběhu hry to měl jasně prohrané, ale vytvořil kartu typu “ničitel: zničí vechny soupeřovi cesty”. Napsal si to na kartu a zahrál to v moment nápadu. 
Nějaká míra podobnosti je asi u her typu #Project L a #Ubongo 
Dodatečné komponenty můžou být i neherní prvky typu zápalky - reálně se s nimi dá hrát reverzní varianta na #Jenga , ale dají se použít pro losy, jako platidlo …
Další kombinace her je #6 bere! a Game, The: Hraj, dokud můžeš. Obě hry vychází z balíčku karet cca 1 až 100, ale jedna je kooperativní a druhá je kompetitivní. 
#Quoridor je zase jednoduchá hra, dá se i vyrobit, nicméně pokud dáte někomu do ruky pouze komponenty, určitě něco vymyslí, ale může to být na míle daleko od původního konceptu. 
Další doporučení #Hive  jen z důvodů pro příklad, existují totiž šachy bez hrací desky (bohužel nedohledám název, někde na boardgamegeeku hra je). Skupinu můžete dostat tedy do zajímavé situace tím, že odeberete základní komponentu a hrajte bez ní. 
Osobně mi přijde zajímavějí spíš se držet hry s menším počtem komponent a něco přihodit, než zasahovat do něčeho složitějího. Udržíte si s tím menší časovou náročnost a budete tlačit na funkční kreativitu. Následně se podle mě bude dát pokus lépe zopakovat, modifikovat mantinely hry. Čím složitější hra, tím větší nebezpečí v naprostý chaos. 
Snad tedy aspoň něco pomůže či inspiruje. 
 

28.10.2022 23:01:30

Já teda nevím… ale psát diplomku znamená mít alespoň základní znalosti “z oboru”. Já, který má doma více než 500 her různých žánrů, z toho 99% odehraných si nemyslím že tohle je něco na co bych si troufnul… a hlavně opravdu postrádám smysl “diplomky pro diplomku”. Když budu 5 let studovat archeologii a lingvistiku - specializuji se na nějakou oblast (např. egyptologie, úžeji hieroglyfy, ještě úžeji nová říše… (egyptoložku mám doma, proto tento příklad) tak potom se můžu pustit do “akce”. Pokud bys o hrách něco věděl, tak by tato otázka vůbec nevznikla - z hlavy vyjmenuju na první dobrou 10 her se stejnou herní mechanikou, a pak 10 dalších s jinou herní mechanikou a pak 10… je tu mnoho lidí, kteří se snaží pomoci - a myslím že o tom vědí o mnoho více. A to je podle mě pro ”zpracovatele” diplomové práce velká červená kontrolka - potažmo pro oponenty. Pardon za upřímnost. 
Už jenom to, že děti od cca 12 let jsou schopny hrát v podstatě cokoli (výjimky určitě jsou - i mezi dospělými) by mělo být tou základní vědomostí. Nebudu se obouvat do toho, že osadníci… s tím problém opravdu nemám. 
A nyní trochu konstruktivněji: dej dětem kostičky, žetonky, papír, tužku, figurky, autíčka… cokoli - a hra je hotová za deset minut, nebo taky nikdy.Jak se říká: dítě si dokáže vyrobit samopal i z kříže Ježíše Krista… dva roky jsem učil na střední škole a projektové vyučování se v té době tak nějak probouzelo - a pamatuji si že to bylo parádní. Tak na závěr: studovat, pochopit, najít problém, pokusit se najít řešení a směle dál - ale první krok je důležitý. Hodně štěstí v cestě za poznáním deskovek - já jsem stále na začátku.

ps.: třeba jsem jen něco špatně pochopil. No flame :-)

9.12.2022 02:13:37

Charitativní aukce

Bylo nebylo - dobročinná aukce
Bylo nebylo - dobročinná aukce
Akt. cena: 777
Končí za: 12 hodin

Všechny tyto aukce >>

Vybíráme z Bazaru

Cosmic Encounter: 42nd Anniversary E. - počeštěná
Cosmic Encounter: 42nd Anniversary E. - počeštěná
Akt. cena: 1500 Kč
Končí za: 3 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas