Průměrné a podprůměrné česky vydané hry

Slyšel jsem z mnoha stran i od kluků z Mindoku, že se vydávají v České republice hodně průměrných a podprůměrných her, a málo her kvalitních. Myslíte si to taky nebo na to máte jiný názor? A jaké jsou podle vás průměrné a podprůměrné hry vydané v češtině? 

Za mě asi každá hra má svou skupinu lidí pro které je určena, proto je tvrdé říci, že ta hra je prostě špatná. Sic také to tak někdy hodnotím. Hrál jsem hru #Challengers! – Vyzyvatelé u které jsem trpěl, ale kamarádovi se líbila. Navíc hodnotit hry a přitom nezohlednit pro koho je hra koncipována, jaký zážitek má nabídnout a jaký je optimální počet hráčů (některé hry jsou lepší v menší počtu, jiné rozkvetou ve více) je hodně diskutabilní a složité. 

Ano a stejně bych od vás rád věděl, jaké hry jsou pro vás průměrné, či podprůměrné, abych měl nějakou představu, jak hráči reaguji na přesycenost trhu. Díky moc 

 

____________________________
Mě zjištění: Sám sobě hádankou. Statistická chyba. Nemám rád asymetrii. 
* Lidi, buďme na sebe milí, já jsem občas (v mnoha ohledech) blbej jak tágo.*

31.3.2024 22:49:44 | Upraveno autorem (porovnej)

Vetsina her je prumernych, jinak by to nebyl prumer :) A kazdy to ma jinak dle svych preferenci. Pro sebe bych hodnoceni her rozdelil na 4 kategorie (s mymi priklady z posledniho Palce)

  1. Navrhnu na zahrani - Anno 1800
  2. Rad se pridam - Kutna Hora
  3. Pridam se se zatnutymi zuby - Zaklínač: Starý svět
  4. Dekuji, nechci - Zelená planeta

A tohle se navic muze vyvijet napr. s poctem zahrani dane hry, kdy opadava pocatecni nadseni. Na takovem Zaklinaci je napr. videt, co udela tema hry, kdy bez licence by ta hra imho totalne zapadla.

31.3.2024 23:03:24 | Upraveno autorem (porovnej)

Nemyslím si, že by vycházely vyloženě špatné nebo podprůměrné hry (až na různé značkou ověnčené modifikace Člověče nezlob se apod., které většinou slouží jako propagační materiál.

Mám spíš problém s tím, že vychází hry, které vlastně nepřináší nic nového a je to jen nepatrně změněná variace na něco, co už to bylo. Věřím, že pokud by se u spousty her odmyslelo téma, grafika a zůstala pouze základní herní kostra, tak některé tituly mají třeba 95% průnik. A tímto se hodně ředí trh X variacemi na prakticky stejnou hru. Ale kde je poptávka, tam je i nabídka. Navíc některé společnosti umí hry z tohoto pytle velice hezky nazdobit, přidat spoustu nepotřebného obsahu a ruku v ruce se silnou licencí velice dobře prodat.

Na druhou stranu pořád vychází spousta unikátních, krásných a designově zajímavých her, které stojí za to.

31.3.2024 23:37:12

Pro mě osobně je prumerne nebo podprůměrne skoro všechno co vychází. Přál bych si vytvořit sbírku 10ti max. 15 her, které mi budou přinášet radost i po několika desítkách partii. Za 3 roky co se o to snažím jsem asi na 7-8, malé karetky typu Kabo nepočítám. Přál bych si, aby se mi to podařilo a stále jsem nemusel sledovat novinky a učit se nova a nova pravidla 😂, abych to pak po par zahranich prodal. Abych si opravdu vybral 1-2 hry ročně a nic vic, chapu ale, ze takovýhle přístup se vydavatelům moc nelíbí.

Já preferuji prakticky neomezenou znovuhratelnost, která i po Xtém zahrani, přináší stejně silné zážitky. Příklad?

Sólo - Duchove ostrova s rozšířeními

Lehčí hra - Heat

Hracska hra - Eclipse, Too Many Bones
 
Hrani se ženou - Na křídlech, Legendy Davnozeme

Taky si myslím, ze hodnocení na BGG je stále asi nejvíce vypovídající o tom, pro jak velkou skupinu lidi je daná hra nadprůměrná, jen těm novým titulům trvá dlouho než se vyskrabou nahoru, takže je tam určité zpozdeni. 

1.4.2024 00:00:08 | Upraveno autorem (porovnej)

Tohle je těžke, protože co se líbí mi, nemusí se líbit někomu jinému a naopak. Mne se často stává, že mi nesednou všemi chválené “pecky” (z minulého roku třeba Paleo, Zelena Planeta, Kutná Hora, Spici Bohove…), ale neřekla bych, že to jsou průměrné či podprůměrné hry.

 Nicméně, poslední dobou pozoruji, že mám problém s eurovkami jako takovými - pro mě to je pořád dokola to samé přesouvání žetonků akorát v jiném kabátku s jinými komponenty. Takže jsem je od jisté doby přestala vyhledávat.

 

1.4.2024 00:24:12 | Upraveno autorem (porovnej)

Špatných her podle mě vychází fakt málo. Podprůměrných a průměrných? To těžko říct. Jsou některé objektivní faktory, na základě kterých lze hru hodnotit. Pak jich je ale většina těžce subjektivních. Představa nějaké univerzální bodové stupnice, dle které lze hry hodnotit je prostě lichá. Ať už zde nebo na BGG to výsledné číslo je jen průsečíkem hráčských preferencí. 

Nejblíže se nějakému hodnocení můžeme dostat, když hry rozsekáme do kategorií. Ty nesmí být moc široké. Je #Brass  lepší hra než #TOP 10? Když si chci zahrát euro, tak určitě. Když budu chtít párty zábavu pro šest lidí, tak určitě bude lepší druhá zmiňovaná. 

Zde zmíněná hra #Challengers! – Vyzyvatelé pro mě byla jednou z nejlepších daný rok - bavilá nás v rodinném kruhu, bavila v práci mezi nehráčskými kolegy, nikdy nezůstalo u jedné partie. 

Určitě bych našel hry, které sám považuji za průměrné. #Vlci jsou krásně zpracovaní, ale osobně mě silně zklamali. #Medobraní si po vydání #Včelín asi už nikdy nezahraji. #Komu zvoní tramvaj je jeden z horších zástupců kategorie her á la Karty proti lidskosti. Na druhou stranu, všechny tyto hry mohou někoho bavit. A když je baví, tak proč bychom jim měli říkat, že je špatně, že je tu někdo vydal? Nebo že si mají raději zahrát #Gloomhaven, že to je “lepší hra”. 

---
Time Slug Studio

1.4.2024 09:55:17

Samozrejme ze Brass lepsi hra než top10.

Samozrejme, ze je hodnocení na BGG vypovídající a to přesně z toho důvodu, který jsi tam popsal, čím vic lidi to bude považovat za dobrou hru, tím vejš to bude. 

1.4.2024 14:55:52

Já skepsi ohledně našeho deskoherního trhu nesdílím. 

Sorry, ale já nebudu hrát něco, co mě neba, jen proto, že je to jakože kvalitní (např. ten Brass). 

A zrovna když se podíváte na ten žebříček BGG a uvědomíte si, jak malý trh jsme, měli bychom si chrochtat blahem, co se do češtiny všechno lokalizuje. A kdo cokoliv hrát nechce, bo to pro něj není dost kvalitní, hrát to nemusí, ale ať to hraní přeje druhým, těm, které to třeba ba. Když nějaká hra (byť podle vás průměrná, podprůměrná) někoho potěší, tak proč by tu neměla být.

Podle mě zažíváme prima boom a nevážíme si toho, nebo to tak alespoň občas moc nevypadá.

Za mě velké díky všem českým vydavatelům za jejich báječný výběr a odvahu a za to, jak nás evidentně rozmazlujete.

1.4.2024 16:04:14 | Upraveno autorem (porovnej)

Však to ale nebylo myšleno zle. Je dobre ze všechny ty hry vychází, protože si pak vybere každý. Já dával svůj názor, ne názor celku, to bych si netroufl. 

Taky si myslím, ze vydavatele na základě prodejů moc dobre vědí, jestli se toho vydává moc nebo málo :). 

2.4.2024 08:37:10

Tak co je v hodnocení subjektivní je téma, příběh a vizuál, zbytek podle mě zhodnotit jde. Balanc, znovuhratelnost, délka setupu, chytrost/zábavnost mechanik hry. 

Příběhovky osobně nehraju, raději si přečtu knížku a zahraju hru která utváří téma mechanikami . (Příběhovky podle mě nemají tak kvalitní texty a herně občas kulhají). 

Co se týče eurovek/rodiných her tak podprůměr je za mě třeba vše, co vydalo albi od českých autorů. Albi je podle mě vydalo, protože věděli, že to lidem prodaj a ušetří přeci peníze, když koupí licenci od kamarádů, než od zahraničního vydavatele. Třeba od Time Slug studio jsem hrál veleryby, space invaders a terracosik a podle mě to jsou nedodělané hry (buď by potřebovali delší vývoj, nebo ušetřit pár stromů :D holt né každý je schopný udělat něco tak elegantní, chytré a zábavné jako např. HEAT, Pandemic…), pak třeba Divočina taky nenadchla. Dále Tlama games tu chrlí za mě spoustu průměrných eurovek např. Jak se trolí princezny, Palírna, ten turnaj s rytíři… Každý vydavatel nějakou má… Samozřejmě ty hry si svoje lidi najdou a někteří recenzenti to i dobře prodaj. 

Přirovnal bych to třeba k autům, někdo si koupí červené a je rád splňuje co ten člověk chce (je červené a doveze ho z A do B), je mu jedno, že lehce zatáčí doleva, žere jako dvě a za dva roky mu odejde převodovka, z nostalgie na něj bude ještě vzpomínat a rád se v něm projede, ale jakmile se vyjezdí a začne se zajímat o různé typy (na výlet, závodní, rodinné :D), značky…. pořídí si už něco lepší :) 

Omlouvám se za hejt (albi, time slug, tlama), ale podle mě to tak opravdu je. Buďme rádi, že toho vychází kotel, jinak by asi nevyšly i některé pecky. Děkujme těm, co si doma přeplňují kalaxy obřích rozměrů. <3  

6.4.2024 19:46:17 | Upraveno autorem (porovnej)

@Lecithin rád bych jen poopravil. Vydat původní českou hru je pro Albi násobně dražší, než licencovat hru a udělat překlad.

---
Time Slug Studio

7.4.2024 22:15:55

@Lecithin  a já bych rád poupravil, že znovuhratelnost a zábavnost/chytrost hry jsou obojí silně subjektivní kvality hry.

 

….

V češtině vychází “jen” dobré a výborné hry. Odpadu vychází minimum. Většina vydavatelů hru vydává až poté, co si hru zahrají, a někoho u nich v týmu baví a vidí v ní potenciál.

V zahraničí je toho odpadu mnohem víc, který se k nám ani nepřiblíží.

 

7.4.2024 22:19:43

@Lecithin s něčím bych asi souhlasil s něčím ne, přijde mi to trochu moc dogmatické, ale rozumím, chtěl jste napsat hejt.

(Jedna z definic: Hejt je vlastně dá se říct kritika, která ale vlastně kritikou ani není, protože kritika by měla vždy být konstruktivní a to u hejtu bohužel neplatí.)

A na poslední větu, nemáte zač.

8.4.2024 12:26:44

@tokura: “kritika” je AFAIK “hodnocení”. Nemusí být nutně konstruktivní a může být i hodně subjektivní. Proti tomu “hejt” je česky “hana” (od slovesa hanit/hanět) až nenávistný projev. To že to někdo používá “hejt” i pro nepříjemné, leč jinak slušné (zdvořilé) hodnocení je věc druhá.

Můj názor ™ :)

8.4.2024 12:42:18

@peca Tou definicí hejtu jsem spíš chtěl poukázat na to, že dané slovíčko bylo, zřejmě, použito nesmyslně v dané omluvě. Pokud byl záměr pisatele skutečně vytvořit hejt, pak vše, co tam bylo řečeno, podle mě, postrádá jakýkoliv jiný význam, než jen ublížit a to si nemyslím, že byl důvod pisatele. Podle mě se slovo hejt používá zbytečně moc.

A ano kritika nemusí být konstruktivní (špatně zvolené slovo vždy), nicméně u kritiky deskových her (filmů, knížek, …) by mohla být kritika konstruktivní. Pokud tomu tak není, pak daná kritika spadá do vět typu většina/spousta/všechny/málo her daného vydavatelství je průměrná.

8.4.2024 14:44:58 | Upraveno autorem (porovnej)

Tipnul bych si, ze to Lecithin myslel tak, ze Time slug za sebou nema pecku o velikosti Heatu, vlastně se k tomu ani nepriblizilo nebo mi snad někdo chce tvrdit, ze jejich hry točí s podobnou intenzitou jako ty největší deskoherni pecky? Ano své fanoušky si to najde o tom žádná, ale pochybuji, ze mezi “náročnějším” hraci, kteří se na zatrolenkach vyskytují. 

Tady se kritika snáší blbě, takže ti ji většinou rozeberou na atomy a pak odsoudí 😉, ale na pobavení, jsou jejich reakce dobrý 👍

8.4.2024 15:52:09 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Dune (1992) - francouzská verze původní Duny
Dune (1992) - francouzská verze původní Duny
Akt. cena: 1500 Kč
Končí za: 6 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas