Designérský deník Dva bratři: 2. díl: 18 karet s příběhem

Autor: Tharr | 3.10.2022 | 17

Hra Dva bratři (v anglické verzi The Two Heirs) chystaná na podzim 2022 pod hlavičkou Albi je minimalistická dvojkovka. Za několika kartičkami se ale skrývá nejen strategická a možná překvapivě velká hra, ale i překvapivě velké množství práce. Pojďte s námi nahlédnout pod pokličku designu. Deník autora (nebo spíše autorů) bude mít více dílů a mapuje témata od půdy, ze které celý nápad vznikl přes vývoj mechanismů až po spolupráci s vydavatelem.

Dnes to bude hlavně o matematice, analýze a pragmatickém přístupu. Když chcete s 18 kartami vytvořit hru, která bude poskytovat množství kombinací a herních strategií, musíte se zamyslet, jaký prostor vám tyto komponenty vymezují. Na první pohled není velký, ale pak začnete počítat.

Uvažoval jsem takto: abychom dostali více možností ve hře, budeme nějak, byť i omezeně, využívat i rubovou stranu karty. Číslo 18 je dělitelné dvěma, a aby na každého hráče zbylo co nejvíce karet, se kterými může pracovat, bude hra přesně pro dva. V pandemii oblíbený herní formát.

Karty budou hráči vykládat na společný herní plán. Každý sám jich má málo, takže když je dají opět dohromady, zvýší se počet interakcí ve hře. Když ale budou vykládat na jeden herní plán, mělo by se nějak odlišit, komu které karty patří. Udělat pro každého hráče vlastní balíček barevně oddělených 9 karet? Ne, to by snížilo počet kombinací a znovuhratelnost. Balík karet musí být společný pro oba hráče. Vzpomněl jsem si, že ve hře Shogi se používá k rozlišení příslušnosti hráči orientace kamene. To je ale nápad! Protihráč bude karty klást vzhůru nohama.

První hratelný prototyp hry The Two Heirs – Dva bratři byl kreslen ručně, efekty karet nebyly na kartách vypsány, protože se hodně proměňovaly. Vypsány byly vedle. Foto: Olda Rejl

Jednou z hlavních součástí hry (viz úvahy o hře v 1. díle deníku) měl být boj o suroviny, které měla symbolizovat barevnost karet. Když je to dvojkovka, musí být počet typů surovin lichý, aby vznikl souboj alespoň o jednu z nich. 18 karet je skvělý počet. Je dělitelné dvěma i třemi a tak se nám do hry dostávají tři obligátní suroviny a typy krajiny – obilná pole, kamenné pouště a lesy plné dřeva. Hra 7 Divů světa: Duel mě pak inspirovala v tom, že hráči tyto suroviny nebudou spotřebovávat, ale budou je mít stále k dispozici. Tohle vypadalo báječně, ale jen na první pohled. Tři suroviny jsou totiž málo. Poté, co hráč postaví pár karet, bude mít přístup ke všem surovinám a hra ztratí dynamiku. Řešení přišlo celkem záhy – využitelnost surovin omezíme. Do hry se přidalo pár žetonků – à la figurek (dnes symbolizujících královské družiny) – a hráč bude moct těžit suroviny jen z karet, kde se jeho žetony nachází. Tím hráč nebude mít vždy k dispozici všechny suroviny a přibude mu další hráčské rozhodnutí, což hře rozhodně prospěje.

Ale zpátky k nabídce karet. Původně tvořila nabídku karet mřížka 3×3, přičemž jedna karta chyběla. Sebrat ale hráčům 8 karet z 18 jen abychom nakrmili nabídku, by byl hřích. Musel jsem tedy změnit její formát. A tak vznikl rondel s putujícím žetonem. Nabídka teď obsahovala jen 4 karty a ve hře jich zbývalo 14 – 7 pro každého hráče. To už začínalo vypadat dobře.

Dalším problémem, kterému jsem musel čelit, byla nutnost stavět na společný plán. Proč by to hráči dělali? Inspirací mi byla hra Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka, kde každá karta boduje sama v interakci s jinými kartami, které také přináší body za splnění svých podmínek. A interagovat i s budovami protihráče a těžit z nich body – to by bylo přece super!

Jenže nabídka karet zatím nijak nesouvisela s tím, co se na plánu děje. Bylo potřeba to celé nějak propojit, ale nepřidávat komponenty ani nové mechaniky. Ale na herním plánu už přece máme družiny! Mohly by se ony stát tím pojítkem, migrační entitou? Bude to fungovat? První testy ukázaly že to funguje docela pěkně, a dilema hráče je, světe div se, dost originální, čisté a elegantní. Na plánu družiny ovlivňují dosah stavby a těžené suroviny, a podobnou funkci mají i v nabídce. Herní kostra je kompletní, nic jí nepřebývá, nic jí nechybí, v rámci možností je originální. A pak že je 18 karet málo. Díky Jamey!

Postupně jak se mechanismy vyvíjely se mi před očima tvořil příběh o tom, jak dva synové krále jednají na královském dvoře, využívají svého vlivu na otce, který jim blahosklonně poskytuje své stavitelské rady i zdroje z královské pokladnice. Ale když zjistí, že mu princové verbují pro své potřeby v jeho královské armádě a zbrojí proti sobě, přestane se mu to líbit…

V příštím díle seriálu se podíváme na slepé uličky i nadějné cestičky, jaké se do designu zvažovaly.

Další díly:

Autor tohoto dílu: Olda Rejl

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Však tie kresby kreslil stavbár alebo architekt? ;) 

4.10.2022 22:38:02

:-) Pozná chlapec, pozná… Myslíš ten obrázek prvního prototypu? Ano. Mrkni do prvního dílu deníku. Ten právě pojednává o nějakém tom kompostu, podhoubí ze kterého hra vznikala… 

4.10.2022 23:01:12 | Upraveno autorem (porovnej)

Vybíráme z Bazaru

Válka o prsten: Páni Středozemě + Stromovous
Válka o prsten: Páni Středozemě + Stromovous
Akt. cena: 2300 Kč
Končí za: 4 dny

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas