Designérský deník Dva bratři: 7. díl: Doteď jste si hráli, teď je čas pracovat

Autor: Tharr | 7.11.2022 | 15

Hra Dva bratři (v anglické verzi The Two Heirs) chystaná na podzim 2022 pod hlavičkou Albi je minimalistická dvojkovka. Za několika kartičkami se ale skrývá nejen strategická a možná překvapivě velká hra, ale i překvapivě velké množství práce. Pojďte s námi nahlédnout pod pokličku designu. Deník autora (nebo spíše autorů) bude mít více dílů a mapuje témata od půdy, ze které celý nápad vznikl, přes vývoj mechanismů až po spolupráci s vydavatelem.

V jistém okamžiku dojde design hry do fáze, kdy už si říkáte, že jste se hrou vy i testeři natolik spokojeni, že by stálo za to uvažovat o vydání. Jak ale na to? Původní myšlenku vydat hru samonákladem jsme zavrhli poměrně záhy, přestože na komponenty je hra jednoduchá. 

Z více než ročního velice intenzivního vývoje jsem byl já osobně natolik unavený, že řešit samonáklad už bylo nad mé síly. Z předchozích realizovaných projektů, jsem tušil, co dotažení prototypu do formy produktu obnáší, a proto jsem věděl, že vydání hry je potřeba svěřit zkušenému týmu. Po zvážení zahraničních možností přišla dohoda s Albi.

Hru jsme do Albi nabídli ještě v době, kdy měla pouhých 27 karet. V Albi se líbila a předpokládali její vydání. Jenže jsme jim po pár týdnech přinesli hru, která měla dvojnásobný rozsah a změnila svoji strukturu ze stabilní hry na variabilní balíčky se sčítacím bločkem a implemetovaným sólomódem. Slova Davida Rozsívala zněla: „Jste nás trochu překvapili.“ 

Nicméně z původní plánované kapesní hry se rozhodli vytvořit plnohodnotnou deskovku, která bude využívat kartonové dílky, nikoli karty. Také tvar dílků byl vydavatelem preferován čtvercový. My o čtverci také uvažovali z důvodů přehlednosti, ale prototyp jsme stále drželi ve formátu klasických karet. Takže jsme museli předělat vzhled karet i jejich rozložení.

Další impulz, který přišel od samotného vydavatele, byl požadavek na promo. Nějaký bonus, jednoduše vyrobitelný, který by bylo možno rozdávat na propagačních akcích hry. To byla taková třešnička na dortu – když si už myslíte, že jste s designem konečně skončili, zjistíte, že musíte pokračovat. Promo jsme vymýšleli asi dva týdny, popustili uzdu fantazii a najednou se ve hře začali objevovat draci, elektrárny a další šílenosti. Shodli jsme se ale, že promo může sice hru komplikovat, posouvat ji pro pokročilé hráče, být i trochu složité, možná švihlé, ale pořád musí být herní.

V Albi jsme (za naše určité ústupky) vyžebrali dohodu plně schvalovat grafickou podobu hry. Ne ani tak že bychom si chtěli klást nějaké přehnané požadavky nebo zdržovat práci – i my jsme měli zájem na vydání hry. Šlo hlavně o reakci na testování, kdy nám bylo jasné, že přehlednost hry bude zcela zásadní prvek pro hratelnost. Hra je minimalistická na komponenty ale komplexní herně, a proto karty nesou velké množství informací a mají mnoho vrstev. To jsme si potřebovali ohlídat. A jsme moc rádi, že v Albi dohodu dodrželi a všechny části hry s námi pečlivě konzultovali a nechali si dostatečný časový prostor na změny (byť tento časový prostor musel grafik najít o víkendu i po nocích)

Krabici s námi také konzultovali. My přednesli své preference, ale produkce se nakonec rozhoda pro vlastní cestu. Do toho jsme vydavateli mluvit nechtěli. A nutno říct, že to dopadlo velmi pěkně. Jak se krabice líbí vám? Albi udělalo výběrové řízení na ilustrátora, stal se jím Odysseus Stamoglou. Grafiku a systém ikon zpracovával tým čtyř grafiků. 

A zcela samostatnou kapitolou, kterou ale nebudu více rozepisovat, jsou pravidla. Od nás šla pravidla vyladěná stylisticky i díky Míše Borovcové Tesařové, avšak i tak doznala dalších změn. Především se přidávaly příklady herních situací, komentáře, množství obrázků a samozřejmě finální sazba. Cizojazyčnou stylizaci zpracovala copywriterská společnost Geeky Pen. Z anglicky vyladěných pravidel se pak teprve překládala pravidla česká – trochu paradoxně, ale je to nejjednodušší cesta. Jak je vidět, na jedné, byť jednoduché, hře se podílí obrovský tým lidí. A těm všem bych chtěl tady ze srdce poděkovat. Z projektu, který znamenal dva roky práce mnoha lidí mám velkou radost. Věřím, že radost bude dělat i mnoha hráčům.

Toto je poslední díl autorského deníku, avšak ještě nekončíme. Příště se můžete těšit na bonusový rozhovor o vývoji hry s produkčním 

Předchozí díly:

1. díl: Dobrodružství začíná

2. díl: 18 karet s příběhem

3. díl: Dva kroky vpřed, tři zase zpět

4. díl: Bořit či nebořit, toť otázka

5. díl: Práce týmu, jaký svět neviděl

6. díl: Sólit či nesólit

8. díl, BONUS: Rozhovor s Michalem Šmídem z Albi

Autorem tohoto dílu je: Olda Rejl

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Mňa ste si získali touto sériou článkov o vývoji hry ;). Predobjednané dnes na ludopolis.sk. Teším sa na to fest. 

7.11.2022 22:34:54

Rád jsem se na hře svým drobným způsobem podílel. Vždycky potěší nová hra s českým designem. Grafika se mi líbí moc! Ať má hra úspěch :-)

8.11.2022 08:24:20

Promo mám už 2 týdny doma, teď se těším na hru, která už snad také brzy dorazí.

--------------------------------------
Emeritní Deskoherní Inkvizitor
Zakládající člen hnutí "Jednorožce s duhou do záhlaví Zatrolenek"

8.11.2022 09:14:31

Vybíráme z Bazaru

Box One by Neil Patrick Harris (EN)
Akt. cena: 800 Kč
Končí za: 12 dnů

Offcanvas