Vydavatelé: Days of Wonder
REBEL.pl
Autoři: Philippe Keyaerts
Rok vydání: 2009

Zdravíčko, přátelé. Že je ten Svět Malej, co?

Autor: Plague | 12.8.2022 | 8

Small World je i po těch nějakých 13 letech parádní zábava. Pokud máte rádi fantasy svět, tak to platí trojnásob. Pokud ne, neklesejte na mysli. Znalosti mýtických bytostí nejsou ve hře k ničemu, protože jejich specifické vlastnosti jsou tady pojaté řekněme poněkud nekonvenčně a mají lví podíl na zábavnosti hry.

Cíl hry – hamty hamty, ať mám víc než tamty

Cílem je vyhrát. A vyhraje ten, kdo má nejvíc mincí. Mince získáváte dvojím způsobem. Ten hlavní: za obsazené území na konci svého tahu. Potom můžete získat mince za území plynoucí ze zvláštní schopnosti národa - třeba bonusový bod za lesní políčko, dobyté políčko, políčko u vody atdatdatd, variant je mraky – ne, MRAKY! No a takhle každé kolo na konci svého tahu posbíráte, co jde, a na konci si každý spočte, co si nahrabal, a dál už to znáte.

Jednoduchý jak facka!

Národy a schopnosti Hippie elf? Warum nicht!

Výběr národů je opravdu rozmanitý a stejně tak i další schopnosti. Při hře se totiž na začátku náhodně vylosují národy a k nim se ještě přidají jedny schopnosti. Variabilita hry se tak bambilionuje. Některé kombinace mohou být smrtelné pro vašeho soupeře, jiné jsou smrtelné pro vás – takže si je prostě nevyberete. Ve výsledku dostanete kombinaci dvou výhod – jedna za národ a jedna za schopnost. A teď do boje!

Herní mechanismus a hraní samotné

Ten je stejný jako cíl hry. Jak FACKA! Prostě podle jasných pravidel zabíráte políčka tak, abyste měli na konci kola co nejvíce mincí. Není to jen o množství políček. Dejme tomu, že máte kouzelníky se schopností lesníci, tak samozřejmě půjdete po políčkách s magickými symboly a políčky s lesy (ideálně obojím najednou), abyste si nahrabali co nejvíc.

No jo, jenže ono to není jen o vás. Svět je prostě malej a ty ostatní chtějí taky urvat, co půjde, a vůbec je nebude zajímat, že už jste si nějaká políčka obsadili vy. Prostě vás vysekaj! To na je na celé hře to nejlepší. Skoro od začátku …. ne, OD začátku je potřeba ty ostatní sekat… jestli teda chcete vyhrát. Protože jestli vy je nebudete, tak věřte, že oni vás budou. Soubojový systém (jestli tím neurazím slovo „systém“) je jak… počkej si…. FACKA! Geniální! Smyslem hry je se bavit, ne vymýšlet strategie a tomu je podřízeno i dobývání.

Jako správný vůdce národa byste měli poznat, kdy už je vaše „civilizace“ na vrcholu a je na čase dát šanci nové krvi. Opět geniální! Aby se hra nedostala do fáze nudy, máte možnost váš aktuální národ poslat do úpadku (už se nemáte kam šířit, nebo vás prostě někdo už skoro nebo úplně vyhladil) a vybrat si novou kombinaci národa a schopnosti. Tím je zajištěno, že ona dobyvačná atmosféra vydrží po celou hru.

Určité taktice a strategii se časem neubráníte. Ale ne na úkor zábavy! DEPAK! Tím, jak budete více poznávat možnosti (hlavně ty zákeřné) jednotlivých ras a schopností, poznáte které kombinace jsou TOP a které nebrat. Dost často se stane, že vaše čuprtrupr kombinace shoří na tom, že protihráč má sice pro něj šílený národ a dovednost, jenže zrovna na vás to funguje. Ale to je tak všechno.

Komponenty

Herní komponenty jsou… je to už trapný… ale prostě jo, jednoduchý jako pohlavek. ALE! Jsou líbivý a hezký a ještě více podtrhují osobitost hry.

Je to prostě pecka!

SW je prostě super. Na pravidla není složitý, udělaný je hezky, připravený to máte hned a sklizený taky. Ideální hra jak do rodiny, tak i na posezení s přáteli, protože nestrávíte hodinu u pravidel a další u videonávodů, protože jste natvrdlý (jako já) a na papíře to prostě není dost. Hra je to svižná a zábavná a kdyby se na ní obecenstvo náhodou netvářilo (na kakabusa narazíš ani nevíš), hra není na dlouho.

Má jedno úskalí – jak jsem psal, je to prostě masakr v přímém přenosu. Jestli chcete vyhrát, tak toho druhého (případně ostatní) musíte prostě kosit. Ale i to je v téhle hře uděláno zábavnou formou bez žádných velkých dramat. NOJO… jenže jestli máte partnera, který říká že samozřejmě chápe, že smyslem hry je vyhrát, ALE úplně s tím v souladu není, může se taky pěkně stát, že po odehrané partii – kterou si vy náramně užijete – půjdete spát bez večeře a do obýváku. Tak ale i pro vás je tu řešení!

Aplikace

Na Steamu (a v každém mobilu) je aplikace SW, která je super! Stejně jako celá hra. Takže doma můžete nechat polovičku v klidu a míru obsazovat políčka a piplat si nárůdky A svého WARMONGERA necháte vyřádit tam. Zahrajete si jak multiplayer (dva na jednom zařízení, každý na svém, náhodní soupeři) nebo singl proti botům… nebo multiplayer proti botům! Máte tedy možnost si vyzkoušet i hru 5 hráčů, ke které se doma tak často nedostanete.

Doporučuji, doporučuji a… počkej si… doporučuji!