Quined White Goblin Games (QWG)
White Goblin Games
Autoři: Matt Leacock
Rok vydání: 2008

Taková kostková civka

Autor: aneken | 26.2.2009 | 12

Na hru Roll Through the Ages jsem byl hodně zvědav, mám civilizační hry tohoto typu velmi rád, nevyjímaje Through the Ages Vládi Chvátila a hlavně starou dobrou Civilization od Avalon Hill. Hned na počátku se musím zastat Matta Leacocka, název hry, který evidentně Vláďu kopíruje, není z jeho hlavy, ale z hlavy Fred Distribution, kteří si tak asi chtěli napomoci v prodeji hry, která má jinak s Through the Ages kromě námětu máloco společného. RTtA je totiž klasická kostkovka, i když budování civilizace jí dává lepší příběh, než většině jiných, jako jsou kostkoví Osadnící či Alhambra.

Materiál:
Zde jednoznačná pochvala. Musím se přiznat, že miluju v deskovkách dřevo, nové vydání Osadníků z Katanu s plastem fakt nemusím. Tady dostanete pro každého hráče pěknou dřevěnou tabulku, do které klínky zaznamenáváte své skladové zásoby. Ze dřeva je i sedmero kostek. K tomu papír, na který si zaznamenává pokrok své civilizace - různé vynálezy, monumenty a neštěstí, které jeho národ postihnou. Těch papírů je pořádně tlustý bloček a jsou oboustranné, takže dlouho vydrží.

Gameplay:
Hráči si budují svoji civilizaci, přičemž se tak děje na základě hodů kostkami. Na těch jim může přibýt nová populace, použitelná na stavbu nových měst či divů (čím více měst hráč má, tím více kostkami háže), jídlo, aby bylo čím hladové krmit, peníze, použitelné ve fázi nákupů a zboží, které hráči postupně akumulují. Poslední variantou je lebka, která přináší dvě zboží, ale pokud lebek padne více, tak dojde k nějaké katastrofě (sucho, mor, invaze či revoluce) - ty znamenají záporné body.
Hráči ve svém tahu po hodu kostky vyhodnotí a rozhodnou se, zda chtějí svoji civilizaci rozvinout nějakým pokrokem. To se děje za pomoci prodeje zboží, čímž získají dost peněz na získání dané výhody (zavlažování, zednictví, architektura, medicína). Většina pokroků je praktických, některé dokážou i zabránit katastrofám. Takto se hra hraje dokola až do chvíle, kdy jsou splněny podmínky pro její ukončení - získání 5. rozvoje jedním z hráčů či dostavění všech monumentů ve hře.

RTtA je kostková hra a jako k takové je nutno k ní přistupovat. Náhoda zde hraje chvílemi značnou roli, naštěstí jde částečně ovlivnit tím, jak hráč hraje. Problém by mohl nastat při hře úplně vyrovnaných hráčů, tam by se někteří mohli cítit náhodou poškozeni. Trochu výhrady mám k systému katastrof, kdy tři lebky jsou pro hráče vysloveně pozitivní (6 zboží a morem nakazí sousedy), 4 stále ještě v pohodě (sice -4 body, ale nahradí to 8 zboží), ale padne-li vám 5 (což se sice nestává často, ale 2x jsem to viděl), tak nemáte nic a ještě přijdete o všechno zboží ve skladech. Tento systém se nelíbil ani Vláďovi Chvátilovi, když jsem se s ním o hře bavil.

Celkově vzato je ale RTtA pěkná a svižná hra, podle mého názoru nejlepší čistá kostkovka, kterou jsem hrál. Pěkné zpracování, podařilo se propojit systém s tím, že máte pocit, že skutečně něco budujete a i překvapivě vysoká míra interakce mezi hráči z ní dělají mého favorita v tomto typu her.