Rex: Final Days of an Empire

xxxxxxxxoo hodnoceno 30x (Seznam vlastníků)

Rex: Final Days of an Empire - obrázek

Hru mám Hru chci
Hodnocení:
Počet hráčů: 3 - 6
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 120 min
Herní svět: Sci-fi
Herní kategorie: desková hra, strategická
Čeština: ke stažení
Vydavatelé: Fantasy Flight Games
Galakta
Autoři: neuvedeno
Rok vydání: 2011
Sdílej: Facebook

Epika v šesti, aneb jak dopadlo Jihlavské deskohraní

Autor: Rukavička | 3 hodiny 0 minut | 6.5.2016 | 2

Hra: Rex: Final Days of an Empire

Hráči: Rukavička, VikThor a 4 neregistrovaní

Epika v šesti, aneb jak dopadlo Jihlavské deskohraní

Tak jsme se zase po nějaké době sešli v naší oblíbené restauraci k příležitostnému posezení u deskových her. Čekání na zbytek účastníků jsme si zkrátili hrou Malé Velké Galaxie. Byl to pěkný tématický začátek a hra ve 4, přinesla i nějakou menší míru interakce. Po té, co dorazili ostatní hráči, byl pro zbytek večera jednomyslně vybrán Rex. Nějakou dobu jsme ho teď opomíjeli a protože nás bylo tentokrát jen 6, nebylo o čem moc přemýšlet. 5 z nás mělo už své z Rexe odehráno. Vojta, který hrál poprvé a navíc za Jol-Nary, to měl těžký, ale vydržel a nasbíral cenné zkušenosti do dalšího utkání. Těžko se takovýmto zápisem předává atmosféra, ale pro nás to byl epický zážitek. Já se konečně dostal k Solům, kteří byli poslední rasou za kterou jsem nehrál. Moc jsem nedoufal, že na mě zbydou, ale nějakým zázrakem se konečně zadařilo.

Nevím, jak moc se rozepisovat. Hra skončila po 3 hodinách na konci 6. kola výhrou aliance Hacan, Letnev, Lazax. To bylo silné spojení. 1. karta aliance přišla už na začátku 3. kola. Celkem rychle vznikly 2 aliance. Solové s Xxcha (v Duně by to byli Fremeni a Ben Geserit) a Hacan s Letnevem (tedy Gilda a Harkonen). Jol-Nar alias Atreider hrál dokonce hry sólo. V 5. kole přišla další karta aliance. Ve "hře" zůstal Lazax (tedy Korino). Přemýšlím do jaké míry byla chyba nezkusit Matese ukecat, aby přešel na naší stranu. Neměli jsme potřebu. Druhá aliance po něm sáhla a tohle rozhodnutí se jim vyplatilo. Nám stačilo udržet jednu pevnost, abychom jim vítezství překazili a měli jsme na to, ale jak to bývá v poslední bitvě zafungoval zrádce a to nás položilo na lopatky.

Pár postřehů:

1. V našem případě Lazax obsadil pevnost v "sektoru" Solů vším co měl. Já sice držel jeho zrádce, ale Lazax nasazoval jen prověřeného vůdce. Každé kolo jsem nasadil na jeho pole 1-3 jednotky. Ty se mi vraceli volným rekrutováním, takže mě tahle iniciativa stála jen vůdce. Snažil jsem nasazovat toho nejslabšího, aby mě tohle "pošťuchování" moc nestálo. Hru to oživilo a protože Lazax musel počítat s mím nejsilnějším vůdcem, zbavovalo ho to Vlivu za rekrutování a opětovné vysazování jednotek.

2. Dřív bylo snahou hráčů, co největší silou obsadit a udržet pevnost. To nezřídka vedlo k velkým ztrátám, které unesly nanejvýš Lazaxové, nebo Hacani. Ostaní hráče občas taková ztráta zařízla do konce hry. Lazax se proto stával vyhledávaným spojencem, protože mohl darovat Vliv. Tentokrát ho z tohoto důvodu nebylo tolik potřeba. Víc jsme se soustředili na sběr Vlivu z mapy za použití minimálního počtu jednotek a to všude, kde to šlo. Lazax se sice dál držel strategie "Velké síly", jak bylo popsáno výše, ale ostaní pevnosti se drželi povětšinou s polovinou jednotek. V posledním kole se bitva o jednu pevnost vedla s 1 jednotkou Sólů vs. 1 jednotkou Letnevů, který to o jedna vyhrál a jednotku na poli udržel. Ačkoli toto byl už extrém, přišel mi tento přístup jak tématicky, tak i strategicky lepší.

3. Hru by asi dost zrychlilo, kdyby byly k dispozici ještě dva bojové kotouče. Občas se mohly btvy vyřešit naráz a tolik by nás to nezdržovalo.

4. Vliv má na hru nemalý vliv. To víme, ale přeci jenom něco málo nových postřehů týkající se 2 nejbohatších ras. Lazax je "bohatý" hlavně na začátku hry, kdy se všichni snaží vybavit strategickými kartami. Tím navíc jejich cena roste. V pozdějších kolech, kdy se hráči už strategickými kartami "nakrmili" a navíc musí Vliv rozdělit mezi více akcí (rekrutování a vysazení jednotek), tento zdroj rychle vysychá. Na druhou stranu Hacan je na tom v úvodu hry stejně jako všichni, protože moře jednotek je při zahájení hry už na mapě, ale postupem času, jak se mapa "čistí", jeho zásoba Vlivu roste. V naší partii se Lazax s Hacanem spojil. Hacan mohl nakoupit strategické karty za neúměrně vysokou cenu a tím nakrmit chudnoucího Lazaxe a ten je už mohl "legálně" darovat 3. spojenci Letnevovi. Řekl bych, že právě v tom spočívá síla spojení Lazax a Hacan. Možná že lepší než Letnev by byl Jol-Nar, který vidí do karet, ale je to spekulace.

5. Vznikly 2 otázky, které mě zaskočily:

 - Jestli se za vůdce vyřazeného z boje zrádcem vyplácí Vliv?

 - Zda hráč může čerpat výhodu 4 pohybů Hvězdného přístavu, který kontroluje jeho spojenec?

Na obě otázky jsem odpověděl, "NE", bylo to správně?

Závěr: I když to byla moje cca. 8 hra ve které jsem se cítil jak ryba ve vodě, byla to hra, kde zkušenost hrála významnou roli, vítezství bylo těsné, přesto nás tato hra naučila zase něco nového a něčím novým překvapila. Myslím si, že se na Rexe zase nějakou dobu nedostane, ale doufám, že mi tento zápis pomůže tyto cenné zkušenosti nezapomenout. Tímto bych chtěl současně poděkovat všem účastníkům květnového deskohraní.

PS. Srovnání s Dunou uvádím proto, že mi je tenhle svět bližší než Twilight Imperium.

Odehráno v: Jihlava (Okres: Jihlava)

Komentáře

Skrytá síla
Nejdříve sem měl trochu pocit, že můj Hacan nemá zas tolik výhod. Nicméně se ukázalo záhy, že vysazovat jednotky potřebuje úplně každý a ekonomický výsledek na sebe nenechal dlouho čekat. Vliv vládne, to je prostě fakt.
- Nicméně Hacan má velikou výhodu v boji, protože může zdarma dvakrát udělat pohyb (namísto vysazení jednotek). Je tedy velmi rychlý a vysazování jednotek má za polovinu vlivu. Také spojenectví s ním přináší spojencům vysazování za polovinu vlivu, což se hodí.
- Od poloviny hry je Hacan také celkem majetný a do konce hry jsou jeho příjmy jednoznačně nejvyšší. Kupuje-li poté karty schválně za vysoké ceny, může tak dotovat právě Lazaxe, který následně v našem případě může dát jakémukoliv spojenci libovolné množství vlivu. Toho jsme také využili a také díky poloviční ceně za vysazení pak všichni mohou v alinci rychle jednotky vykupovat a opět nasazovat do boje.

Trochu mi nejde na rozum, proč jsi Sol zakázal spojenectví právě Lazaxovi. Tím ho vlastně podnítil, aby vstoupil do naší aliance Hacan + Letnev. Držet všechny pevnosti bylo obtížné, ale ne nemožné. A kor ve chvíli, kdy jsme my tři drželi stabilně již 3 a o další jsme měli dost sil bojovat. A to se také stalo.

Doplnění popisu hry - ZÁVĚR:

V závěru se ukázaly právě všechny výhody naší aliance Hacan - Lazax - Letnev. Lazax daroval vliv Letnevovi a ten nasadil maximum jednotek na posílení pravé horní pevnosti. Mezitím vysadil Lazax cca 1/3 svých rekrutovaných jednotek na Hacanem uvolněnou pravou dolní pevnost. 2/3 jeho jednotek odzačátku držely levou dolní pevnost.
V tuto Sol neměl dost vlivu na vysazení velké části jednotek (na obsazené území musí platit jestli se nepletu). To byl problém, protože měl v levé horní pevnosti pouze jednu jednotku a jednu k němu vysadil Letnev. Zde proběhla první rozhodující bitva.
Mezitím zelený Xxchax (snad to píši správně....zní to prostě tak, jako když fotbalista loví chrchel :-D ) neměl jak dostat část (cca 1/4) svých jednotek do středové pevnosti, tak ji posílil po mém přesunu k němu alespoň na cca 14 jednotek, o ty co byly v sousedství. Já Hacan sem v tuto chvíli přesunul svých 14 jednotek k němu na středovou pevnost. Díky dostatku kretitů sem měl na ruce dalších 6 jednotek, které sem levně vysadil do bitvy na středové pevnosti.

Bitva číslo jedna je popsána v záznamu hraní víše. Letnev chytře nenasadil svou jednotku a díky ruce plné strategických karet mu vůbec nevadilo, že mu Xxchax zakázal jeden typ karty použít. Nasadil jiné strategické karty, silného vůdce a na sílu vyhrál. Díky nenasazené jednotce jednotku soupeře vyřadil a levou horní pevnost získal. Hold trocha štěstí taky napomohla.

Pak nastala matka všech bitev! Rozhodující boj!

Já s Hacanem sem do boje vrhl všechny své síly a v mém případě mínus jednu jednotku (takže do bitvy šlo 19 jednotek), která by v případě výhry na poli zůstala. Xxchax nasadil všechny své jednotky (14). k tomu jsme samozejmě nasadili oba obranné karty i karty útočné.
Co Xxchax nevěděl bylo to, že jsem držel hned 2 (z 5 celkem) zrádce jeho velitelů. Silou sem tedy měl navrch, ale teď to bylo hlavně o tom, jestli on bude mít zrádce na mě. Byla to ruleta, ale měl sem víc štěstí. Na sílu jsem jej porazil. Já měl sílu celkem 19 + 4 a on 14 + 5. Už si nevybavuji, jak dopadli naši velitelé (jestli byli vyřazeni). Každopádně na sílu Hacan zvítězil a jako bonuj jsem měl i správného zrádce.
Tím to jsem ovládnul středovou pevnost a hra tímto byla ukončena.
.
.
.
Ještě jsme vyhodnotili uvnitř aliance, kdo splňuje požadavky na zradu. Nicméně jsme se shodli, že zrazovat se nechceme (do jaké míry to bylo tím, že moje spolualiančníci podmínky nesplňovali, netuším...ale doufám v to lepší v nich :-) ), podali si ruce a naše aliance Matěj + Vašek + Viktor tímto slavně zvítězila.

Muimochodem.....podmínky pro zradu sem v pohodě splnil, ale u mě platí "jednou spojenec, navždy spojenec" :-)
-----------------------------------------------------------------------------------
Kdybych to podtrhnul, tak šlo o nejlepší hru Rexe, co jsem kdy v naší partě hrál :-) Děkuji tímto Lukášovi za záznam hry, kterým mne mile překvapil :-)

8.5.2016 21:08:09

Vybíráme z Bazaru

Sid Meier's Civilization:The Boardgame 2002 ENG/CZ
Sid Meier's Civilization:The Boardgame 2002 ENG/CZ
Akt. cena: 1250 Kč
Končí za: 13 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas