nepřihlášený

přihlásit

registrovat

Hatten in Flames

Rozšíření pro hru: Advanced Squad Leader
Počet hráčů: 2 - 2
Doporučený věk: od 14 let
Herní doba: 180 min
Herní svět: 2. světová válka
Herní kategorie: desková hra, válečná
Čeština: undefined
Vydavatelé: Multi-Man Publishing
Autoři: Andy Rogers
Rok vydání: 2018
Sdílej: Facebook

Popis hry

Upravit

V druhé polovině listopadu 1944 byla 7. americká armáda roztažena přes francouzské provincie Alsasko a Lotrinsko, poskytujíc krytí jednotkám odveleným severně, které sváděly kruté boje okolo Bastogne. Německé vrchní velení využilo této slabiny a zahájilo operaci Nordwind, jejíž cílem bylo opětovné dobytí Alsaska a francouzského města Štrasburk (provincie Grand Elt).

Po několika neúspěšných úderech počátkem ledna 1945, Němci povolali Panzer-Division 21 a Panzergrenadier-Division 25, která zaútočila na města Hatten a sousední Rittershoffen. První útok směřoval na Hatten a přilehlou Maginotovu linii, bráněnou nepříliš zkušenou 42. pěchotní divizí (Rainbow). Ta byla, po krátké a statečné obraně, vystřídána veterány ve formě dvou batalionů 79. pěchotní divize (Cross of Lorraine), kteří zpomalili německý postup. Na oplátku za to byli ve vesnicích obklíčeni. 14. obrněná divize proto zahájila přímý útok na německé tanky ve snaze pomoci obklíčeným pěšákům.

Hatten in Flames je kampaňové rozšíření pro systém Advanced Squad Leader. Na rozdíl od modulů jako je Valor Of the Guards nebo Festung Budapest se jedná o modul menší, co se týče náročnosti, ať již časové nebo pravidlové. Obsahově se jedná o klasický ASL produkt: najdeme zde mapu, plato žetonů, stránky s dodatečnými pravidly a karty scénářů. Následující části jednotlivé prvky proberou podrobněji.

Mapa: Mapa zobrazuje sněhem pokrytou francouzskou vesničku Hatten. V severní části se nachází hustá zástavba okolo dvou silnic, v jižní části převládají roztroušené domky a zasněžená pole. Zajímavostí jižní části je železnice s přilehlým hřbitůvkem. Celá mapa je pak porůznu poseta sady. Všechny domky (i multihex) mají pouze přízemí. Výjimku tvoří kostel na náměstí, z jehož vysoké věže je dobrý rozhled po vesnici a okolí. Na mapě je dále vyznačeno 8 strategických míst, jejichž držení přináší vítězné body v kampani a předurčuje je tak jako ohniska bojů.

Pravidla: Pravidla čítají 16 stránek, z toho na specifická pravidla pro HF (terén atd.) přidapá jedna, zbytek se zaměřuje na kampaň. 6 a půl stránky je věnováno Refit fázi, 4 stránky zabírají tabulky se seznamem posil.

Refit fáze slouží k povyšování velitelů a jednotek, budování opevnění, opravám vybavení a verbování nových jednotek. S vypuštěním asi 2 kroků je stejná jako ta z Festung Budapest.

Co se terénu týče, mimo budov jsou zde pouze out-of-season orchard, winter-fields (stejná jako plowed-fields, jenom se v nich hůře budují okopy) a jižní částí mapy se táhne železnice (Embankment RR). Dále může docházet k rubble-generation na začátku scénáře, ke každému rubble se ještě generuje jeden navíc, ale nejde o žádné zběsilosti jako ve FB. Zkrátka pravidla jsou tak jednoduchá, jak to jde, člověk si nemusí mimo standardní ASL pravidla nic moc navíc pamatovat.

Scénáře: Modul obsahuje 8 scénářů pokrývajících období od 9 do 14 ledna 1945. 5 z nich se odehrává zhruba na 1/4 mapy, zbylé 2 si vystačí s menší čí větší polovinou. Většina scénářů se hraje na 5,5 kol, pouze jeden jich má 6,5. Obě bojující stany v nich mají okolo 10ti družstev, kulomety, minomety a několik obrněnců (většinou 3-5).

SSR zahrnují rubble-generation, LV hindrance pro ranní/večerní šero, či upravují pravidla pro concealment/HIP. Dělostřelectvo je řešeno pouze přes SSR, během scénárů si ho volat nebudete. Čili opět nic sloužitého na SSR orgie z Festungu můžete zapomenout.

Kampaň: Kampaň s rozumnou časovou náročností patří mezi hlavní přínos tohoto modulu. Hatten in Flames obsahuje dvě, jednu na 5 CG dní (9-13 leden), druhou kratší na 3 CG dny (9-11 leden). Druhá kampaň se tedy překrývá s první, sdílí s ní počáteční jednotky i SSR. Od první se liší pouze drobnou úpravou podmínek vítězství.

Cílem jednotlivých střetnutí je obsazovat a držet některá z osmi strategických míst vyznačených na mapě. Všechny budovy, shellholes a hexy alespoň ze tří stran obklopené zdí v okolí těchto míst tvoří klíčové lokace. Pro každé strategické místo je určen počet klíčových lokací, které musí Němci držet, aby zde měli dominanci. Počet klíčových lokací může být dále modifikován obsazením nějaké významné budovy. Pro vítězství musí Němci ovládat na konci kampaně určitý počet strategických míst.

Noční útoky jsou nahrazeny útokem za úsvitu či soumraku, které se liší od denních pouze LV hindrance během prvních/posledních dvou kol. Délka střetnutí je 5 kol s možností prodloužení na 6 ze strany obránce.

Autor: Mirek