Herní kategorie: desková hra, logická
MindOK - logo
Autoři: Rudi Hoffmann
Rok vydání: 1973

Jak se chovat v lese, aneb boj o přežití

Autor: Kent | 16.1.2011 | 9

Představme si hluboký a temný les ve kterém se to zvířaty jenom hemží. Do tohoto lesa se vydá parta „handicapovaných myslivců“  se dvěma dřevorubci. Jejich úkolem je postřílet co nejvíce zvířat a pokácet co nejvíce stromů a  přitom zůstat na živu – úkol věru  nelehký.  V této hře jde totiž o život…. Zvířata jsou totiž mazaná, dokonce i zákeřná a dokážou své pronásledovatele dostat leckdy do pasti. A jen ten nejsilnější a nechytřejší zvítězí.

Kdo za co hraje

Jak jsem předestřel v úvodu, hra je čistě pro dva hráče. Tím nechci tvrdit, že ostatní se nemůžou dívat a bavit se, ale hrají jenom dva. Jeden hráč hraje za zvířata druhý za lidi. Zvířat je v této hře hned několik, ale primárně ovládá tento hráč jen zvířata ve své modré barvě což je 6 lišek a 2 medvědi.  Druhý hráč, který ovládá hnědé kartičky lidí má k dispozici 8 myslivců a 2 dřevorubce.  Již zde je zřejmé, že lidí je víc. Proč tomu tak je, vysvětlím později.  No a potom tu máme neutrální kartičky v barvě zelené, které představují kachny v počtu 7 kusů, bažanti, kterých je 8 a 15 kartiček stromů.

Popis hry a její průběh

Tato hra má klasický hrací plán čtvercového tvaru, který se rozloží na pevnou podložku (z pravidla na stůl). Na něm jsou vyznačeny hrací pole, které jsou opět čtvercové  a pak jsou uprostřed každé strany vyznačeny únikové cesty v oranžové barvě.  Na hrací plán se na jednotlivá pole položí lícem dolů hrací kartičky. Ty nejdříve zamícháme, tak aby na ně nebylo vidět a pak se začne s jejich rozmisťováním. Kartiček je 48, zatímco hrací plán má 49 čtvercových polí. To proto, aby bylo možno na začátku hry provést pohyb kartičky a aby se hra jak se říká „rozjela“.  Jako prázdné pole, zůstává to prostřední , kde je graficky ztvárněn posed. Nejdříve se hráči dohodnou kdo za koho bude hrát. Modrý hráč hrající za zvířata začíná a pak se hráči střídají v tazích.

Každý hráč má tyto akce

• Otočit některou doposud neotočenou kartičku
  • Posunout některou již otočenou kartičku

Přitom otočit lze kteroukoli doposud neotočenou kartičku, jelikož na ni hráč nevidí a neví zda je jeho nebo soupeřova. Jakmile se začne otáčecí manévr, nelze již během ani po tomto otáčení měnit směr kartičky ani ji dále otáčet.

Posunutí již otočené kartičky probíhá také podle regulí a s kartičkami nelze pohybovat úhlopříčně , nelze ani jakoukoli kartičku přeskočit či s kartičkami zatáčet.  Se stromy se nesmí vůbec hýbat a ze hry je může odstranit jedině dřevorubec. Se zelenými kartičkami bažantů a kachen může pohybovat kterýkoli hráč a lze s nimi táhnout vodorovně i svisle o jakýkoli počet volných polí v daném směru. Pokud hráč táhne se svojí kartičkou (se soupeřovou nelze pohybovat) má tyto možnosti:

• Myslivec se pohybuje také o libovolný počet polí, kdežto dřevorubec pouze o jedno
  • Liška jako myslivec, tedy o libovolný počet, medvěd jako dřevorubec, tedy o jedno pole.

Útok, nebo-li LOV

Halali - žetony

O co v této hře jde? Především o body. Každá kartička má svoji bodovou hodnotu.

• Stromy – 2 body
  • Bažant – 3 body
  • Kachna – 2 body
  • Liška – 5 bodů
  • Myslivec – 5 bodů
  • Dřevorubec – 5 bodů
  • Medvěd – 10 bodů

Rozhodne-li se hráč zaútočit, nebo získat  nějakou kartičku, ať už se bude jednat o kartičku neutrální či soupeřovu, lze to zase jen podle regulí.

Strom může pokácet jen dřevorubec a pokud tak chce učinit, musí být v těsném sousedství stromu, pak v rámci svého tahu provede přesun dřevorubce o 1 pole a vymění kartičku stromu přesunutím svého dřevorubce na místo stromu. Tuto kartu si hráč hrající za lidi položí před sebe a na konci hry mu přinese odpovídají bodovou hodnotu.

Bažanty a kachny může lovit pouze liška a myslivec.  Zatímco u lišky je jedno jak je kartička otočená. Jelikož se může liška pohybovat o libovolný počet polí a chce-li hráč získat kartičku kachny nebo bažanta, musí jí mít v kolmém směru před sebou. Také nesmí být mezi liškou a lovenou kartičkou kachny či bažanta žádná jiná kartička. Takto provede hráč přesun třeba až na konec hracího plánu a vezme si ulovenou kartičku.

S myslivcem je to horší, neboť je myslivec vybaven puškou a proto je důležité dodržet pravidla pro otáčení kartiček.  Myslivec tedy může ulovit jakékoli zvíře (tedy i medvěda), ale pouze v tom směru do kterého směřuje jeho puška (viz. v úvodu zmínka o handicapu).  Proto během otáčení, zjistí-li hráč že se jedná o kartičku myslivce, nelze měnit směr ani s kartičkou otáčet.  Pokud je tedy myslivec otočen správným směrem, nebrání mu už nic v cestě a zvíře je jeho.

Medvěd loví pouze myslivce a dřevorubce a jeho pohyb je ztížený tím, že se může pohybovat jen o jedno pole.

Pokud se během hry stane, že se některá  „živá“ kartička ocitne v zajetí stromů, musí tam po celou dobu hry zůstat, nevysvobodí-li ji během hry dřevorubec.

Závěrečné tahy a konec hry

Jakmile se otočí poslední, doposud neotočená kartička, dostane se hra do své závěrečné fáze. Od této chvíle má už každý hráč k dispozici pouze 5 tahů během kterých může z lesa vyvést přes cestu – oranžové pole ven, své „svěřence“. Takto vyvedená kartička se mu počítá do konečného sčítání. Kartičky lze z hracího plánu vyvést podle stejných regulí jakými je upraven pohyb. Čili medvěd s dřevorubcem mohou jen o jedno pole, myslivec a liška mohou přes celý hrací plán. Pokud se stane, že se otočí poslední kartička a jeden z hráčů už nemá ve hře žádné své vlastní kartičky, skončí hra v tomto okamžiku.

Po skončení hry se začne počítat. Kdo má nejvíce bodů, vyhrává. Jelikož se může stát, že je hra nevyrovnaná, doporučuje se hrát  na dvě kola, s tím že se role hráčů vymění a počítá se výsledek z obou kol.

Dojmy a postřehy

Hra je zábavná i rychlá a pokud to situace dovolí, dá se také taktizovat. Nicméně systém náhodně položených kartiček hru řadí mezi čistě oddechové hry, založené na principu náhody. U hry je však spoustu legrace a vzhledem k tomu, že zde nejsou žádné texty, můžou si ji zahrát i malé děti. Nicméně různé druhy pohybu jednotlivých kartiček a jejich různá bodová hodnota zase tak pro malé děti není. Čili, pokud si hru jen užít a nezáleží mi na výsledku, lze ji hrát i s předškolákem. Pokud však beru hru vážně a bojuji ze všech sil o co nejlepší výsledek, pak doporučuji varovného soupeře. To pak dostává hra úplně jiný náboj. Princip hry je jednoduchý tak jako pravidla. Hrací plán a komponenty jsou kvalitní a zatím se přes desítky odehraných partií nic nadměrně neopotřebovává. Hru určitě doporučuji i pro náročné, jako vhodný doplněk legrace a zábavy.