Matagot
Autoři: Roberto Fraga
Yohan Lemonnier
Rok vydání: 2016

Vynikající týmová kooperativka Captain Sonar

Autor: JonnyTheFox | 28.11.2023 | 4

Captain Sonar je desková hra, která nabízí hráčům unikátní zážitek plný strategie, spolupráce a napětí. Byla uvedena na trh v roce 2016 a rychle získala popularitu díky svému inovativnímu přístupu a jedinečnému hernímu mechanismu. Hlavním prvkem hry je asymetrický multiplayerový zážitek pro dvě posádky ponorek. Každý člen týmu zastává specifickou roli – kapitán, první důstojník, druhý důstojník a inženýr. Cílem týmů je najít a potopit nepřátelskou ponorku.

V krabici naleznete schémata dvou ponorek, mapy moře s ostrovy (různé obtížnosti), dvě průhledné folie, spoustu fixek s mazacími houbičkami a dvě velké skládací desky, které slouží jako paraván pro oddělení obou týmů. Ačkoli nemám rád hry, kde hrozí, že se časem opotřebují (vyschne fix, dojdou papírky na zaznamenávání apod.), tato hra mě zaujala natolik, že jí to klidně odpustím. Herní princip je totiž velmi unikátní – fixkami malujete do map či na folie a tím uchováváte jednotlivé stavy ponorky. Hra pomocí žetonů by jistě nebyla tak vtahující.

Osobně mě hra oslovila svou schopností kombinovat logické a analytické myšlení s týmovým rozhodováním. Moje osobní zkušenost s Captain Sonar potvrzuje jeho vynikající charakter jako týmové kooperativní hry, která vytváří poutavý zážitek. Pohyb ponorky zaznamenává kapitán do mapy, radista druhého týmu pak do mapy na pohyblivou fólii. Díky tomu, že ponorka nemůže křížit svoji vlastní stopu, postupem čase může radista začít s ohledem na umístění ostrovů a okraje mapy odhadovat polohu ponorky druhého týmu.

Role kapitána mě zaujala náročností na zodpovědnost za posádku a nutností efektivní koordinace s ostatními členy týmu. Rozhoduje o tom, kudy se ponorka vydá, ale musí dobře kooperovat se strojníkem, protože neuvážená manipulace s ponorkou by mohla vést k jejímu poškození. Zároveň každý pohyb ponorky umožňuje postupně aktivovat její systémy. Kapitán také ve spolupráci s prvním důstojníkem vydává různé povely. Taktické možnosti, jako jsou odpalování min, torpéd, sonar nebo tichý chod, přidávají do hry vrstvu strategie a variabilitu. Když situace začne být kritická, může kapitán využít tichý chod ponorky, což mi připomíná něco jako ve Fantomovi Staré Prahy. Pokud je ponorka již příliš poškozena, může nařídit její vynoření a opravu.

V základní sestavě se jedná o tahovou hru. Pohyby ponorek obou týmů se střídají po krocích. Kapitolou samou o sobě je pak možnost real-time hraní. Ač by se zdálo, že možnost dělat více tahů najednou musí být výhodou, opak může být pravdou, protože tím více odkrýváte svoji polohu. Může být tedy mnohem rozumnější číhat někde tiše pod hladinou.

V legraci říkám, že Captain Sonar je kombinací her Lodě, Miny, Had a Fantom v jednom. Celkově je to skvělá volba pro strávení času s přáteli nebo rodinou, a rozhodně ji doporučuji deskovým hráčům, kteří hledají něco unikátního a zábavného. Zatím prakticky s kýmkoli jsem ji hrál, chtěl ji hrát znovu.