Mechanika sledování ekonomiky měst

Ahoj,

nedávno jsem dostal nápad převést jednu PC hru do zjednodušené deskové podoby. Většinu mechanik jsem nějak vyřešil (alespoň pro testovací prototyp), ovšem jednu mám stále problém zjednodušit, konkrétně se jedná o sledování ekonomiky měst, viz níže. Prosím přečíst celé, abychom předešli hloupým dotazům :-)

 

Jedna z hlavních náplní hry je obchodování, přičemž je zde 9 komodit a každé město produkuje různé kombinace tří z nich. Potřebuji tedy nějakým způsobem sledovat následující věci:

  • Cena komodity v návaznosti na její množství, tj. pokud vykoupím všechno jídlo, jeho cena musí vzrůst a to i při jeho vykupování, tak při jeho prodeji.
    Protože jinak by vlastně stačilo jezdit mezi dvěma městy, kdy jedno produkuje a druhé spotřebovává.
  • Ekonomika světa nemůže být mrtvá, ceny komodit se tedy musí měnit i bez vlivu hráčů. Představte si to tak, že zatímco jsou hráči mimo dané město, stále v něm obchodují virtuální NPC obchodníci.
  • Množství komodit, když je ono NPC nakoupí, či je dané město vyrobí.
     

Druhý a třetí bod mě napadlo řešit např. sadou unikátních karet pro dané město, které si náhodně vytáhne hráč, když vstoupí do města. Na každé kartě by bylo stanovené výchozí množství komodit při daném vstupu do města.
Alternativně pak jednou za např. herní “měsíc” by byla tažena karta “událostí”, kde by byly popsány případné změny.

Toto řešení má však svou nevýhodu a tou je množství měst, kterých je celkem cca 60. Pokud tedy vezmu v úvahu, že by karet pro každé město bylo třeba 10, aby se neopakovali tak často, je to rázem 600 karet :-)

Jde mi tedy o to, aby se z toho místo hraní nestalo jen matematické cvičení :-)


Moc her s obchodními mechanikami jsem nehrál, takže mi nějak došly nápady..
Předem díky za jakékoliv konstruktivní návrhy :-)

17.8.2022 14:08:32

Co udělat každému městu sloupeček, který by se odspodu zaplňoval danou komoditou a na jednotlivá pole napsat cenu (tedy cena by byla vždy v poli nad posledním obsazeným polem). Při odebírání jednotek by se odhalovala pole s vyšší cenou pro následující obchod a opačně. Teoreticky můžeš napsat i jinou cenu pro nákup a pro prodej na dané pole.

Změny by šli řešit třeba kostkou. Při začátku kola, dne, cokoliv jiného hodit a 1,2 = odeber jednu jednotku, 3,4 = nic se neděje, 5,6 = přidej jednu.

17.8.2022 14:20:56

Nevím, jestli ti úplně pomůžu, protože podle toho, co popisuješ, ti jde o lokální ceny pro každé město, přičemž to, co následně napíšu odpovídá spíš globální ekonomice (ale možná se tím půjde inspirovat).

Zkus se podívat do pravidel #Glen More II: Chronicles, kde je mechanika proměnlivé ceny hodně jednoduchá (a víceméně stejná, jako například v Brass: Birmingham). O něco složitěji to funguje v #Clans of Caledonia, tam jsou ty mechaniky dokonce dvě (rozepíšu pouze stručně, fakt doporučuju podívat se do pravidel):

  • trh s lokálními surovinami - cena se mění podle toho, jak moc se suroviny nakupují/prodávají, v případě sólo hry dochází k jisté autokorekci, kdy suroviny, které jsou cenově příliš vzdálené od své střední hodnoty se vrací blíž ke středu
  • trh s importovanými surovinami - hráči v průběhu hry plněním kontraktů importují do Skotska suroviny ze zámoří (tabák, bavlna, třtina), na konci hry jsou za tyto suroviny vítězné body. V průběhu hry se na počítadle udržuje aktuální počet importovaných surovin, na konci je pak nejmíň bodů za surovinu, které bylo importováno nejvíc a vice versa.

K tvé mechanice NPC mě napadá jedno zjednodušení - co do hry přidat sadu karet, která bude odpovídat obchodním cestám? Na každé kartě bude dvojice měst, ve kterých se produkuje alespoň jedna společná surovina a počet kusů suroviny. Pokud ji vytáhneš, vybereš surovinu, kde je největší rozdíl mezi nákupní a prodejní cenu, příslušný počet přesuneš z jednoho města do druhého a upravíš ceny.

17.8.2022 14:26:25

Ještě takovouhle mechaniku nabídka-poptávka má #Archipelago 

17.8.2022 14:54:38

Jak se sleduje pocet komodit ve meste? Nemuze na to byt vyhrazene pole, ktere by zaroven i obsahovalo stupnici s cenou (cim mene komodity, tim vetsi cena).

Udalosti by se daly resit nejakym zetonem (+1,-1 etc.) ktery by se pridal na mapu k mestu, pro zjednoduseni by asi ovlivnoval cenu vsech komodit ve meste (treba kvuli povodni ci hurikanu je vse drazsi, ne jen jidlo).

17.8.2022 15:22:17

 Fluktuácia cien by mohla byť byť riešená že každé mesto by bolo očíslované (každé iné číslo, prípadne skupiny miest s rovnakým) a na konci kola by sa hádzalo 3 kockami - jedna by určovala mesto/skupinu miest, druhá koľko by sa vykúpilo/predalo a tretie by určovalo komoditu s ktorou by sa hýbalo. 

17.8.2022 17:14:31

#Archipelago má ve hře dva trhy, kde se ceny surovin průběžně mění v závislosti na tom, kolik je surovin na trhu. Částečně je tam i mechanismus npc přidávání surovin, ale neděje se to “samo”, ale když hráč obsadí pole s více surovinami, tak něco jde jemu a zbytek na trh. Mrkni tam, možná tě to nějak inspiruje. 

17.8.2022 19:01:29

hlavný problém vidím v počte miest ktoré chce manažovať, píše o 60 mestách, čo je podľa mňa neúnosne a hráč by asi skolaboval pri obsluhe 60 miest.

aj 20 miest je podľa mňa na deskovku moc

 

10 - 15 miest by bolo podľa mňa na ekonomicku hru na stole akurát, aj keď je pravda že nikto jeho myšlienku hry nevidel, tak je možne že to má nejako ošetrené ale osobne v počte miest problem vidím.

17.8.2022 22:07:18

Ano, měst je moc. Stejně tak “události” per město. Použil bych spíše balíček karet události, který by se vždy vztahoval na skupinu měst najednou, třeba rozdělené geograficky či jinou metodou.

A když už jsme u toho, i 9 komodit je moc.

17.8.2022 23:47:19 | Upraveno autorem (porovnej)

Všem mockrát díky za návrhy. 

Zkusím to nějak zapracovat (jakmile bude čas :-) ), hodím pár testovacích her a zkusíme, co funguje nejlépe.

Počet měst budu muset určitě snížit, bohužel zde se o to nebude starat počítač, nebo budu muset ke hře vždy posadit ekonoma, který bude mít vše na starosti :-D 

 

Počet komodit však nejspíš budu muset zachovat, je to staženo z původních cca 20, ale i těch devět je takové pomyslné minimum, aby ve hře fungovaly jiné mechaniky. Ale kdoví, třeba se i toto změní, koneckonců je to zatím napůl projekt v hlavě a napůl na papíře :-)

18.8.2022 07:37:06

Vybíráme z Bazaru

Hadara CZ (Mindok)
Hadara CZ (Mindok)
Akt. cena: 5 €
Končí za: 13 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas