V mlze není rovných bojovníků!

Autor: Ferry007 | 27.2.2022 | 7

Ponurá noc, tmavé uličky městských zákoutí. Slavný Sherlock Holmes s Watsonem tiše prochází kolem… Koho asi hledají? Snad ne mne. Na nic se neohlížím, radši beru nohy na ramena a mizím v oparu mlhy. Vedle mne se po chvíli cosi zhmotní – vidím sotva znatelné obrysy muže v kápi. Když tu náhle se ozve křik někde v dáli a muž je ten tam. Utíkám dál. V chomáčích mlhy začínám rozpoznávat nějaké skvrny na zemi… Že by krev po právě proběhlém souboji? A proč se kolem mne scházejí tři podivné ženy? Očividně nemám moc času, a jestli něco rychle neudělám, asi se mnou skoncují

Hra Unmatched: Souboj v mlze je asymetrickou soubojovou hrou pro dva až čtyři hráče, kteří se v roli různých hrdinů utkají proti sobě. Na výběr máte ze čtyř postav a dvou stran herního plánu. Chcete běhat po střechách, nebo raději po zemi v temných uličkách? A zahrajete si raději za tajemného Neviditelného muže nebo za krvelačného Drákulu

Příprava hry

Každý hráč si vybere hrdinu, za kterého bude hrát. Vezme si jeho figurku, případné pomocníky, ukazatel zdraví a svůj balíček karet. Z něj si před sebe vyloží kartu postavy, zbytek balíčku zamíchá a vezme si do ruky pět karet. Na ukazatelích zdraví si poté všichni hráči nastaví maximální hodnotu a následně umístí své bojovníky na herní plán. Nejmladší hráč může začít souboj!

Privátní: připravená hra.jpeg
Připravená hra

 

Pravidla hry

Unmatched: Souboj v mlze je asymetrickou karetní hrou. Každý hrdina má svou pasivní schopnost, se kterou před začátkem hry obeznámí spoluhráče. V balíčku mají všichni 30 akčních karet čtyř typů:

  • Karty obranné a útočné (červené a modré) se využívají při útočení a bránění se během akce útok.
  • Univerzální karty (fialové) se dají použít jak při obraně, tak při útoku.
  • Žluté karty se symbolem blesku hráč využije, pokud chce zahrát akci Léčka. Přináší silné efekty, umožňující významně ovlivnit situaci na herním plánu.

Všechny karty jsou v levém svislém pruhu adresované nějakému bojovníkovi. Pokud je bojovník pokořen, takové karty hrát nesmíte. Termínem bojovník se myslí jakákoli figurka (tedy i pomocník). Primárnímu bojovníkovi se říká hrdina.

Privátní: pasivky.jpeg
Karty hrdinů
Privátní: karty showcase.jpeg
Karty Neviditelného muže

 

Počínaje prvním hráčem se hráči střídají v tazích po směru hodinových ručiček. Když jste na tahu, musíte vykonat dvě akce. Mohou to být akce různé nebo můžete zahrát dvakrát tu samou. Možné akce jsou:

  • Manévr: na začátku této akce musíte vždy táhnout vrchní kartu z dobíracího balíčku. Pokud tak nemůžete učinit, protože vám došel dobírací balíček, jste vyčerpaní a každý váš bojovník ztratí dva životy. Následně se můžete přesunout se všemi svými bojovníky o tolik polí, kolik činí hodnota pohybu hrdiny na jeho kartě. V této verzi Unmatched se však všichni hýbou právě o dvě pole. Pohyb nemusíte vykonat celý, dokonce nemusíte hýbat ani všemi svými figurkami. Skrze pole obsazená vašimi bojovníky se hýbat můžete, přes bojovníky soupeře ne.
  • Léčka: Chcete-li vykonat akci léčka, zahrajte a vyhodnoťte žlutou kartu ze své ruky. Po zahrání ji odložte na svůj odhazovací balíček.
  • Útok: Při útoku nejprve musíte určit a nahlas oznámit, kdo – tedy který váš bojovník – útočí. Pokud je váš útočník na blízko, smíte zvolit jen sousedního soupeře. Pokud ale střílí na dálku (to umí pouze Watson), můžete jako cíl útoku zvolit kohokoli ve stejné oblasti. Následně tajně vyneste útočnou nebo univerzální kartu a oznamte, na koho útočíte. Obránce smí poté tajně vynést kartu obrany. Karty obraťte a vyhodnoťte jejich efekty. Nejprve ty s časováním „okamžitě“ a pak „během boje“. Poté se od sebe odečte útočná a obranná karta a pokud zbyla nějaká nevykrytá zranění, jsou udělena obránci. V poslední fáze vykonejte efekty s časováním „po boji“. Všechny takto zahrané karty pak odložte na odhazovací balíček.

 

Jakmile klesne hodnota zdraví nějakého bojovníka na nulu, je odstraněn z herního plánu. Je-li takto pokořen hrdina vašeho protivníka, vyhráváte!

Privátní: souboj.jpeg
Neviditelný muž zaútočil na Dr. Watsona

 

Během akce manévr můžete navíc svůj pohyb posílit. Pokud tak chcete učinit, musíte odhodit libovolnou kartu z ruky. Za to se můžete posunout o tolik polí navíc, kolik činí hodnota v kroužku ve spodní části odhozené karty. Můžete takto využit i karty, které jinak zahrát nejdou (třeba proto, že bojovník, pro něhož je karta určena, je mrtvý).

Mechanismus hry

Líznout, zahrát kartu…  Pohnout se k protivníkovi a pak doufat ve vítězství v souboji. Nebo nejprve zaútočit a hned se svými bojovníky zase zmizet z dosahu protivníka… Na první zahrání vypadá hra jednoduše, ale po pár partiích zjistíte, že toho skrývá opravdu mnoho. Křivka učení je zde znát a máte tak co objevovat.

Jakožto milovník asymetrických her musím ocenit skvěle propracovaný herní systém, ve kterém se skutečně hraje za každou postavu jinak, ale přitom je vše v rámci možností vyvážené. Skvěle je zde též vyřešen princip únavy. Zahrané karty se vám obvykle nevrací, a tak vám tiká čas v podobě dobíracího balíčku. Když vám dojde, váš hrdina velmi rychle zemře. Některé postavy dokáží karet využívat méně a někdy se vyplatí i nebránit. Vydržíte tak déle než soupeř a porazíte ho, až když je bezbranný.

Každá pasivní schopnost hrdiny vám v podstatě říká, jak byste měli postavu hrát, jaký je její styl boje. Pomocí karet Léčky můžete vytvářet překvapivá komba nebo ochromit protihráče na celé kolo. Útočné a obranné karty vždy perfektně sedí ke stylu hry hrdiny. Některé postavy jich mají méně, ale zase jsou silnější v něčem jiném.

  • Kupříkladu Neviditelný muž: z představované čtveřice je podle mého názoru nejtěžší na zahrání, ale soupeřům dokáže udělat ze hry peklo. Jeho pasivní schopnost přidává na mapu bojiště žetony mlhy. Ty může přesouvat a volně jimi procházet. V jejich okolí provádí mocnější útoky a pokud se nachází na některém z nich, má silnější obranu.  Mohlo by se tedy zdát, že je na nich vysloveně závislý. Potřebujete s nimi tvořit chaos a nepředvídatelnost, neustále je přesouvat a být na konci vašeho tahu pokaždé někde jinde. Jeho herní styl bych charakterizoval jako „vnik a únik“. Pokud proti němu ale bojujete v kůži protivníka, který je též mobilní a má více pomocníků, dokážete efektivně redukovat jeho potenciál. Naštěstí má totiž málo léčení a silných útoků.
  • Dvojice Sherlock Holmes a Dr. Watson je na rozdíl od neviditelného muže nepříliš mobilní, jeho pasivka jim však poskytuje výraznou úlevu. Efekty na jejich útočných a obranných kartách totiž nelze zrušit. Právě zrušení efektu (karty Lsti) bývá často poslední záchrana každého hrdiny před jistou smrtí. Při bojích si tak může být Sherlock více než jistý a nic neohrozí jeho plánování. Díky Léčkám, které umožňují nahlížení do karet protihráčů, máte docela dobrý přehled o taktice soupeřů, proto je hra za Sherlocka opravdu taktická. Připadáte si opravdu jako detektiv, dokonce můžete odhadovat i hodnotu útočné karty soupeřů. Hraní proti Sherlockovi už bohužel tak zábavné není, tuší totiž, co od vás může čekat. Naštěstí disponuje jen slabými útoky, hlavním zdrojem poškození je zde pistole doktora Watsona. Ten umí jako jediný ze všech bojovníků střílet na dálku.
Privátní: HOLMES.jpeg
Sherlockovy a Watsonovy karty

 

  • Hrabě Drákula se vyznačuje silnými útoky a léčením. Má pomocníky – tři sestry, do kterých přesunul velké množství své síly. Tak jako je Sherlock poměrně soběstačný i bez Watsona, Drákula si bez sester příliš neškrtne. Je na nich závislé velké množství karet a jsou pro něj tak důležité, že si několikrát za hru dokáže pokořené sestry povolat zpátky do hry. S jejich pomocí dokáže působit velké množství poškození, navíc i jeho pasivka může jednou za tah udělit poškození sousednímu soupeři. Několik jeho karet sice způsobí vysoké poškození, ale zato obranných karet má poskrovnu.
  • Pan Jekyll a pan Hyde jsou posledním ze čtyř popisovaných hrdinů. Jejich pasivkou je právě jejich transformace. Na začátku každého tahu se rozhodnete, jestli budete Jekyllem nebo Hydem. Podle toho se pak odvíjí váš herní styl. Hyde má mocné útoky a slušnou obranu, ale je penalizován za každý pohyb. Jekyll se dokáže léčit a nabírat karty do ruky. To je na tomto hrdinovi to nejzajímavější a nejzranitelnější. Formu si vyberete na začátku svého tahu, v tazích soupeřů je ale váš osud v jejich rukou. Téměř všechny vaše útoky a obrany totiž vaši podobu mění. Někdy si tak naplánujete silné kombo, ale jindy vám soupeř podobu změní (tím, že zahrajete obrannou kartu). Po zbytek jeho tahu už nemusíte žádné obranné karty pro danou formu mít. Z této schopnosti se tím stává zajímavá úvaha, jak vše co nejlépe naplánovat a jaké podoby využít, ale to všechno tak, abyste byli připraveni na případnou vynucenou proměnu od soupeřů.

Ještě bych rád vrátil k dříve zmiňovanému principu únavy. Neviditelný muž si může zkracovat tahy tím, že zmizí do konce kola z herního plánu. Použije tak méně karet a dokáže vydržet do pozdějších fází hry. Herní styl Drákuly vás naopak nutí hrát velké množství karet a často se pouštět do kontaktních potyček. Ty vás brzy vyčerpají a pak se musíte několik dalších kol připravovat (dolízávat) na další boj. U ostatních postav mi rozdíly nepřišly příliš zřejmé, ale přesto oceňuji fakt, že postavy jsou diverzifikovány i tím, v jaké fázi hry jsou silné. Sherlock si potřebuje vše připravit a nahlédnout do karet soupeře, ze začátku navíc nemá Watsona na strategických pozicích. Jekyll a Hyde je z tohoto hlediska nejvíce konzistentní. Je přiměřeně silný po celou dobu hry, avšak v kritických okamžicích se dokáže velmi rychle vydat z karet. Ale právě díky tomu dokáže způsobit smrtící poškození.

Poslední věcí, která může někomu vrtat v hlavě, je otázka celkové vyváženosti jednotlivých postav. Na první, druhé i třetí zahrání se může třeba Sherlock nebo Jekyll a Hyde zdát silnější než ostatní. Je pravda, že když má Sherlock „silnou ruku“, tak je proti němu těžké hrát. Ale to vše podle mě dostatečně vyvažuje obrovská náhoda v podobě karet, které si líznete do ruky.

Herní komponenty

Krásné figurky s decentním washem, funkční insert a kvalitně zpracované ukazatele zdraví. Do toho nádherné a tematické ilustrace na kartách. K ničemu nemám co vytknout, takhle má v dnešní době vypadat kvalitně zpracovaná hra!

Privátní: POSTAVY.jpeg
Detail figurek

 

Pravidlový rámec

Pravidla jsou napsaná jednoduše a neměli jsme problém s jejich pochopením. Na první dobrou jsme dokázali vyřešit všechny vzniklé situace. Bohužel takovou zkušenost nemám se začínajícími hráči. Tápali v tom, co mají zahrát, a nevěděli, co je může čekat. Všech možných efektů a akcí na ně bylo až moc. Pěkná bojovka se pak zvrhla v dlouhé dumání a zoufalost. Nedoporučil bych ji tak úplně začínajícím neochotným hráčům, protože pro ně by toho mohlo být až moc.

 

Herní skupina

Napříč celou recenzí jsem popisoval pouze hru dvou hráčů. Hra ale umožňuje týmovou hru tří i čtyř hráčů. Bohužel nám tento režim vůbec nefungoval. Ve třech je opravdu nezáživné a náročné ovládat dvě postavy za jednoho hráče a ve čtyřech je hra nepřirozeně dlouhá, vše se zbytečně protahuje, a tak nějak nám to celé nefungovalo. Unmatched je prostě perfektní dvojkovka se vším všudy, ale nic víc. Alespoň pro mě.

Privátní: insert.jpeg
Insert

 

Varianty hry

Unmatched: Souboj v mlze je druhý díl celé herní série, kterou pro nás na český trh přineslo vydavatelství Albi. První díl – Souboj legend obsahuje další čtyři samostatně hratelné postavy a další mapy. Proti sobě se mohou utkat bojovníci z jakékoliv hry systému Unmatched. Můžete tak hrát se Sindibádem proti Neviditelnému muži nebo třeba s Alenkou proti Sherlockovi. Sám jsem si některé kombinace vyzkoušel, a jsem příjemně překvapen, jak vše fungovalo.

Spojením dvou krabic už také máte na výběr z osmi hrdinů, a to je hned mnohem větší variabilita.

 

Celkové hodnocení

Z celé recenze je asi zřejmé, že jsem se hry opravdu nadšený. Krásný vizuál, precizní komponenty, lehká pravidla a velká znovuhratelnost jsou hlavními důvody, proč za uběhlý měsíc u nás byla hra na stole skoro pořád. Jediným negativem tak může být přehršel informací pro nováčky a pro někoho malá nevyrovnanost postav. Ode mě si hra odnáší maximální možné hodnocení a stává se adeptem na nejlepší hru pro dva!

+ pěkný vizuál a perfektní zpracování

+ funkční plastový insert

+ velká asymetričnost postav, obrovská znovuhratelnost a množnost rozšíření o další díly ze série

+ krátká herní doba

+ snadná pravidla, ale možnost pro velké taktizování

 

- nevyváženost postav na první zahrání

- pro úplné nováčky jsou efekty na kartách složitější na vysvětlení

- určeno převážně pro dva hráče, vy vyšším počtu je to chaos

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

ono je dobré hru vyzkoušet i v jiné herní skupině, u nás funguje parádně i ve 4 hráčích, bereme to, jako takovou párty bojovou hru :-) když to hráči malinko znají, tak je to velmi svižné…

Ivo
https://www.facebook.com/sterngame
 

27.2.2022 08:04:30

Dobra recenze, pokud jde o hrani ve trech, uplne bych ignoroval pravidla puvodnich setu a hral to ve stylu kazdy proti kazdemu s novymi pravidly, ktere se maj objevit u trojkovych marvel setu. Pridali jen jedno pravidlo: V prvnim tahu nesmi prvni hrac utocit na tretiho. My to tak hrajem a je to narez aj ve trech.

27.2.2022 09:35:49

@iwen Jo to je možné. Přeci jen i Pavel z Deskofobie to chválil. Já z toho ten pocit neměl, ale určitě to může být právě partou. 

27.2.2022 19:29:40

@matrosh Tyjo, podrobnosti jsou na BGG? Najdu si, díky za tip!! Jdu hned vyzkoušet..

27.2.2022 19:30:44

Vybíráme z Bazaru

Spirit Island: Jagged Earth (ENG)
Spirit Island: Jagged Earth (ENG)
Akt. cena: 1000 Kč
Končí za: 5 dnů

Offcanvas