Slunce vychází nad pouštěmi a křehká rovnováha se hroutí…

Autor: Vernon | 19.12.2023 | 11

Ve svitu půlměsíce (v originálu Crescent Moon) je asymetrická válečná hra popisující konflikt napříč Středním východem v 10. století Seldžuckého sultanátu, dynastie Ghaznovců, Fátimovského chalifátu. Hra je určena pro 4 nebo 5 hráčů s herní dobou ± 2 hodiny. Autorem hry je Steve Mathers.

 

Herní komponenty, vizuální stránka a zpracování hry

Již při rozbalování hra zaujme svým zpracováním, a to jednak svými ilustracemi na krabicích, ale i potiskem z vnitřní strany krabice. „Půlměsíc“ může působit jako rodinná hra zasazená do pohádek Tisíce a jedné noci, opak je ale pravdou – jedná se o konfliktní hru. Tematické ilustrace mají akční karty, tzv. karty moci.

Herní komponenty hráče tvoří dřevěné figurky budov a dřevěné disky armád a kartonové žetony vlivu, velký hráčský přehled a také karty moci, které při hraní lze získat. Hra nemá insert, ale využívá látkové pytlíky, zbytek komponent je v krabici tzv. „nasáčkovaný“ v plastových uzavíratelných sáčcích.

 

Komponenty hráče
Komponenty hráče

 

Konflikt se odehrává na herním plánu, který je tvořen hexy, kdy plán může být poskládán dle předlohy definované v pravidlech nebo dle pravidel rozložení variabilní mapy. Dále ve hře najdeme kartonové komponenty jako počítadlo roků, stupnici fází, desku pro trh, mince, žeton výzvy a žetony vítězných bodů. Zde není co vytknout, až na desku trhu, která zabírá moc místa a obalené karty do ní nepasují úplně dobře.

Celkově působí hra při hraní velmi osobitě – je to dáno barevnou paletou a tím, jak je produkčně zpracována. Nejsou zde žádné plastové figurky, a i tak působí hra krásným dojmem. Je minimalisticky pojatá – tenhle aspekt je však trochu narušen trhem, který zabírá dost míst na stole, jinak by hra byla i poměrně prostorově úsporná. K naprosté dokonalosti produkce hry chybí pouze kovové mince (třeba jako možný deluxe doplněk) a insert pro ty z komponent, které nejsou uloženy v pytlících (karty moci, hexy mapy).

Vizuální zpracování: 9/10

Komponenty: 9/10

 

Hra v kostce

Nejprve se hráči dohodnou, zda chtějí hrát kratší nebo delší variantu, tzn. variantu na 3 nebo 4 roky. Následně si rozdělí postavy, za kterou budou hrát, a připraví se hra dle pokynů.

Připravena hra
Připravená hra

 

Jeden rok (kolo hry) se skládá z následujících tří fází:

  1. Fáze příprav: V této fázi hráči dostanou svůj příjem, získají vojenské zálohy a provede se údržba hry.
  2. Fáze akcí: Hráči se v pevně daném pořadí střídají ve svých akcích – každý hráč se dostane na tah celkem čtyřikrát za rok (a provede tedy přesně čtyři akce). 
  3. Fáze bodování: V této fázi hráči získávají vítězné body dle podmínek své postavy.

 

Ve hře je k dispozici celkem pět hratelných postav (stran):

  • Válečník je primárně zaměřený na boj a plenění. Má svou vlastní armádu a body získává především pleněním a zabíjením ostatních armáda. 
  • Chalifa je nejvyšší autoritou ve světě hry. Jeho cílem je především ovládání území a budování tvrzí a pevností. 
  • Sultán je místní vůdce. Disponuje největším majetkem (penězi) a svým vlastním trhem (na němž prodává za smluvenou cenu karty moci). Jako jediný staví vesnice a města, které poskytují všem hráčům příjem na začátku každého roku. 
  • Muršíd reprezentuje tajnou náboženskou sektu, která manipuluje ostatními skupinami, mezi které šíří svůj vliv. Má moc být jazýčkem na váhách (rozhoduje remízy) a připlést se do sporů. Jeho primárním cílem je šíření vlivu.
  • Nomád je velitelem nezávislých kmenů, které pronajímá jako žoldnéře za smluvenou úplatu. Jeho primárním cílem je každý rok vydělat co nejvíce peněz pronajímáním žoldnéřů. Tato postava je k dispozici pouze při hře 5 hráčů.

Akce, které mají hráči k dispozici, se liší dle toho, za jakou postavu hrají. Na výběr jsou základní akce jako přesun vojska, budování, najmutí žoldnéřů, nákup karet mocí, šíření vlivu nebo zteč. K tomu mají postavy k dispozici své speciální akce jako verbování stáleho vojska, stavba paláce (Chalífa), budování vesnic a měst (Sultán) apod.

Herní plán je tvořen hexy, u nichž hraje roli jejich terén. Příkladem je především posvátné území, které je pomyslným středem konfliktu (za ovládání tohoto území získávájí hráči vítězné body). Řeka je neprůchozí překážkou. Úrodná země a kamenolom poskytují peníze ve fází přijmu.

Vojska jsou ve hře dvojího druhu: Stálá vojska představují vlastní armádu postavy, získávají se ve fází záloh, nebo speciálními akcemi. Teto typ vojsk mají k dispozici pouze Válečník a Chalífa. Vyjma stálých vojsk je možnost využivat žoldnéře – ti se dají najmout za peníze, a to za pevně danou cenu při hře 4 hráčů, nebo od Nomáda za smluvenou (vyjednanou) cenou.

 

Karty moci
Ukázka karet moci

 

Hodnocení hry

Desková hra Ve svitu půlměsíce by se dala označit jako vyjednávácí area control hra s prvky eura nebo taky jako light wargame (herní postavy mají rozdílnou motivaci konfliktu). Hra pracuje s konfliktem – a to jak s vojenským (boj a ovládání území), tak zároveň i s politickým (rozšiřování vlivu).

Herní kostra pro všechny hráče je až na drobné rozdíly v podstatě stejná, nicméně hra je asymetrická, tzn. každá strana konfliktu se hraje jinak. Asymetričnost je řešena speciálními akcemi jednotlivých stran a způsoby, jakými získávají vítězné body.

U asymetričnosti bych se rád ještě chvíli zdržel, protože hra je často srovnávána s Rootem a rád bych se podělil o své poznatky. Obě hry pracují s asymetrií, konfliktem, s area control mechanismem a také mají stejného českého vydavatele. Dle mého je to to jediné, co hry mají společného – a dovolím si to trochu rozvést. Jednotlivé strany v Rootu se hrají diametrálně jinak, stejná kostra je v podstatě jen na straně herního plánu a základních herních principů. V případě Ve svitu půlměsíce je herní kostra (základní akce, principy hry) totožná, k tomu mají strany své speciální akce – ale jednotlivé strany skórují jinak, tudíž mají rozdílné cíle, a to vytváří onu asymetrii konfliktu a dynamiku mezi jednotlivými postavami, protože každému jde o něco jiného. Naopak v Rootu jsou cíle pro většinu stran podobné (ovládat mýtinu, ničit komponenty druhému hráči apod.). Velmi zjednodušeně by se dalo říct, že v Půlměsíci se snažíte o asymetrické cíle a máte podobné možnosti, jak hrát, zatímco v Rootu se asymetrickým hraním snažíte dosáhnout podobných cílů (čest výjimkám jako je Tulák).

Ve svitu půlměsíce pracuje s dvěma vrstvami konfliktu:

  • První vrstvou je vojenský konflikt, kde se snažíte o ovládání území; boj je zde řešen vojenskou silou (poskytovaná jednotkami a pevnostmi) a kartami, které hráči mohou získat. Skvěle zde funguje mechanismus ztrát, kdy strana, která prohrála, přichází o všechny své jednotky. Nicméně i vítěz ztrácí jednotky, a to v hodnotě poloviny nepřátelské síly, tudíž každý boj má svou celkem vysokou cenu, a nelze se jen tak převalit přes herní plán.
  • Druhou vrstvou je politický konflikt neboli soupeření o vliv. Ve hře platí, že na hexu může mít pouze jeden hráč svůj vliv, ale rozdílný hráč jej může zároveň ovládat (vojenskou silou). Pro jednotlivé strany má vliv různou důležitost; zatímco Válečník takto může získat vojenské jednotky, Muršid takto získává vítězné body.

Hra nekončí po zisku daného počtu bodů, po získání daného počtu území ani po spuštění podmínky pro ukončení hry. Namísto toho má daný počet kol (3–4 roků) a tím počet akcí (12–16), které hráč vykoná. Tohle je pevně dané a zde musí hráči zvažovat doslova u každé akce, kterou chtějí provést, jestli neexistuje pro tento okamžik – a i s ohledem do budoucnosti – nějaká výhodnější akce. Nemluvě o tom, že situace na herním plánu se velmi dynamicky vyvíjí. Na jednu stranu může hra trochu působit, že končí tak nějak v půlce konfliktu, ale na druhou stranu je pocitově velmi plynulá a omezený počet akcí představuje výzvu.

Hra taktéž podporuje diplomacii (vyjednávání) mezi hráči. Je na místě říct, že dohody jsou nezávazné a nemáte žádné přímé spojence – hraje se všichni proti všem. Ale třeba Sultán většinou nebude schopen vojensky se ubránit typicky proti Válečníkovi, a tak potřebuje spojence jako svého obránce. Pak ovšem jeho města nebudou tak moc skórovat. Na druhou stranu – prostě vyplenit Sultánovo město a tím získat peníze není bráněno opravdu nikomu (ani když je Sultán zrovna spojencem). Zpravidla je tak hra velmi živelná ve vyjednávání.

Variabilita hry je zajištěna jednak herním plánem, ale především pěti hratelnými strany. Zde bych rád poznamenal, že herní prožitek z jednotlivých stran je naprosto rozdílný. Rád bych vypíchnul jedno pozitivum a jedno negativum. Negativem je to, že aby hráč hrál dobře a hru si opravdu užil, tak je potřeba investice do přípravy, resp. nastudování pravidel hry. Pravidla nejsou složitá, není jich zas tak moc, ale opravdu smysl začnou dávat poté, co je člověk zná v podstatě všechna a pochopí rozdíl mezi bojem a soupeřením o vliv. Pozitivem je však to, že jakmile hráč má nastudovanou hru, může hrát libovolnou stranu a ke hře se lehce vrací; v podstatě si stačí projít přehledovou kartu.

Je taky na místě zamyselt se nad tím, zda je potřeba ve hře Nomád (varianta pro pět hráčů). Ať už Nomád je nebo není ve hře, nemění se tím nijak zásadně pravidla ani její průběh. Výjimkou jsou žoldáci, které má Nomád „pod palcem“. Zde bych řekl, že hra je v obou případech jiná, ale rozhodně bych neřekl, že je některý z těchto případů horší nebo lepší. Nomád je rozhodně zajímavou postavou se zásadním dopadem ve hře. Ale bez něj hra taky funguje naprosto dobře. Nemyslím si tedy, že je Půlměsíc hrou čistě pro 5 hráčů, i když má osobní preference je hra s Nomádem. Jinými slovy: hraní s Nomádem dává hře další možnosti vyjednávání a dynamiky.

Herní mechanismy 9/10

Variabilita hry: 8/10

 

Žetony mincí a bodů
Žetony mincí a bodů

 

Téma hry je zde příblíženo především zpracováním jednotlivých stran, za které je možné hrát. Zde bych rád podtrhnul speciální akce, které taktéž tvoří asymetrii hry (např. Válečník má možnosti, jak rekrutovat vojsko a jak jej rychle přesouvat, Chalífa má svůj palác, Sultán staví města, vesnice apod.). Ve hře téma rozhodně není tažnou sílou, ale taktéž nelze říct, že hra je abstraktní, nebo že strany konfliktu jsou generické.

Pravidla mají 24 stran, v úvodu pravidel je přehled komponent, následuje přehled se základními pojmy, které jsou vysvětleny jasně; v rámci celých pravidel je dodržena jednotná terminologie. Pravidla obsahují i příklady k jednotlivým situacím, a to včetně ilustrací. Na závěr pravidel jsou uvedena předdefinovaná rozložení map a možnosti pro variabilní rozložení mapy. Poslední strana obsahuje stručný přehled průběhu hry.

Pro usnadnění orientace hra obsahuje malé „lama karty“, které popisují jednotlivé kroky boje a soupeření o vliv. Hra má také velké přehledové karty pro každou postavu (tím „velké“ je myšleno, že tyto „karty“ jsou vlastně rozkládacími nápovědami o čtyřech stranách formátu A4). První strana obsahuje soupis a popis akcí dané postavy (frakce), druhá strana Radu starého rádce (tematické doporučení začínajícím hráčům), na třetí straně jsou uvedené jedinečné schopnosti frakce a vlastnosti všech komponent ve hře, poslední strana je pro všechny postavy stejná – obsahuje soupis cílů všech postav a jejich bodování.

Především díky perfektní terminologii a skvělému zpracovaní přehledových karet si troufnu říct, že takhle mají vypadat pravidla hry.

Zpracování tématu hry: 8/10

Pravidla: 10/10

 

Na závěr bych rád hru označil jako „malou velkou“, tzn. že nezabere moc místa na stolu (výjimkou je nabídka trhu) a nezabere půlku dne ji odehrát, zároveň prožitek ze hry je podobný jako z velké válečné nebo strategické hry. Konflikt a jeho zpracování má zde naprosto výborně zpracovaný dvojitý rozměr (ovládání území a vliv) a jako celá hra má svou hloubku (jednotlivé herní prvky jsou mezi sebou provázané, takže konsekvence budete objevovat i při opakovaném zahrání). Hra není určena na jedno zahrání, ale spíše právě pro hraní do hloubky, protože zhruba po 2–4 herní partiích si hráči propojí všechny souvislosti. Nicméně hra rozhodně stojí za časovou investici.

Ukázka z hraní
Ukázka z hraní

 

Celkové hodnocení: 9/10

 

Silné stránky hry:

+ Pět unikátních herních postav
+ Produkční zpracování hry
+ Výborně zpracovaná pravidla (terminologie, přehledové karty)
+ „Malá velká wargame“
+ Dvě vrstvy konfliktu (boj a soupeření o vliv)
+ Dobře zpracovaná asymetrie

Slabé stránky hry:

– Hra je určená pouze pro 4 nebo 5 hráčů
– Chybějící insert pro komponenty mimo látkové pytlíky
– Deska trhu zabírá relativně dost místa
– Hra vyžaduje čas pro nastudování

Sporné stránky hry (dle osobní preference):

± Omezený počet akcí, které hráč zahraje

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Legendary: Dark City
Legendary: Dark City
Akt. cena: 1000 Kč
Končí za: 7 dnů

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas