Pán Prstenů: Putování po Středozemi – Haunting of Dale

Autor: mart | 5.12.2020 | 5

Haunting of Dale je zbrusu novou kampaní, k níž se dostanete pouze online a která nabízí návrat do vzkvétajícího města Dol. Ovšem na krajinu a jeho lid nyní padl podivný stín a chmury, mající kořeny v dávné minulosti.  

 

V měsíci říjnu tohoto roku se na trhu objevilo další DLC – čili další digitální obsah ke stažení, za venkoncem sympatický peníz. Řeč je o částce cca 150 Kč, za níž si do doprovodné aplikace k Pánovi prstenů můžete stáhnout novou kampaň pojmenovanou Haunting of Dale. Samozřejmě platí, že si tohle kooperativní dobrodružství může znovu užít 1-5 hráčů, potažmo jej lze absolvovat v chrabrém sólo režimu s družinou, ve které však musí být alespoň dva hrdinové!

Na rozdíl od dříve recenzované digitální kampaně Hunt for the Ember Crown je tady ale striktní podmínka. Musíte totiž mít, vyjma základního boxu, též fyzické rozšíření Stínové cesty. Můžeme se samozřejmě bavit o tom, že Haunting of Dale asi šlo vymyslet bez výše naznačené restrikce. Na druhou stranu – pokud to s Pánem prstenů myslíte aspoň trochu vážně, pak Stínové cesty stejně nemohou ve vašem vlastnictví chybět!

Co skutečně zamrzí, je notorická nepřipravenost FFG. Na paškále je aplikace, která s příchodem každého další obsahu ztrácí na kreditu díky výskytu celé řady docela zásadních chyb. V případě Haunting of Dale jsem zaznamenal případy (byť z druhé ruky), kdy hráči nebyli kvůli bugu schopni jakkoliv úspěšně dokončit určitou misi. V současné chvíli by snad již vše mělo být v pořádku.   

Čímžto mohu plynule navázat s další kritikou. V Haunting of Dale bohužel chybí český překlad, takže to stejně co v předchozí digitální kampani musíte řešit polovičatě, jak už bylo ostatně naznačeno v dřívějším článku. A těžko říci, zdali se v tomhle směru v budoucnu něco změní. Nicméně – neházejme modely do žita. Obzvláště, pokud jde o modely z nového figurkového rozšíření Dwellers in Darkness, které je velmi úzce provázané s touto kampaní.


Dwellers in Darkness

Pro kampaň Haunting of Dale vyšlo v říjnu figurkové rozšíření Dwellers in Darkness, zhruba ve stejné cenové relaci jako první figurkové rozšíření Villains of the Eriador. Přičemž Dwellers in Darkness kráčejí do značné míry právě ve šlépějích svého předchůdce.

Ve Dwellers in Darkness tak znovu najdete tři pěkné miniatury, z nichž dvě jsou přímo určené pro kampaň Haunting of Dale. Ta třetí je pak pro fyzické rozšíření a kampaň Stínové cesty. Vyjma stylově  designovaného plastu jsou zde ale ještě karty, díky nimž Dwellers in Darkness stavím o něco výše, než Villains of the Eriador, jakkoliv ani v tomto rozšíření nechybí zajímavé navýšení karetního balíčku. 

Začal bych velkou pochvalou, neboť v Dwellers in Darkness máte další zbraň – jednoruční nůž. Sice viděný ve Stínových cestách, ovšem nyní přichází s kýženými novými alternativami na vyšší úrovni. A to je prostě super! Stejně jako zde nabízená tretka – Circlet. Ano, v obsáhlém balíčku tretek v základním boxu zcela jistě najdete lepší věci, ale i tak jde v případě Circletu o nadprůměrný artefakt, který musí udělat každé družině radost. Pomyslnou třešničkou na dortu jsou pak nové tři karty titulů.

Pochopitelně, že i toto figurkové rozšíření je v současnosti k mání pouze s kartami s anglickým textem. Naštěstí v sekci ke stažení už naleznete řešení a to následujícím a dle mého ideálním způsobem: u každé karty totiž máte jak přeložený, tak původní anglický název karty.    

Pakliže bych si musel mezi oběma figurkovými rozšířeními nutně vybrat, rozhodně bych sáhnul po Dwellers in Darkness… třeba i z důvodu, že zdejší bossové (přízračný Ursa a Morgothův skřet) mohou úplně v klidu suplovat oba hlavní antagonisty z Villains of the Eriador boxu (Atarina a vůdce skřetů Gulgotara), kteří patří do základní kampaně Kosti Arnoru.

Závěrem bych ale ještě rád zmínil, že Dwellers in Darkness k hraní přese všechno vůbec nepotřebujete. Vystačíte si totiž s figurkami z obou velkých boxů. Jde jenom o takový sympatický bonus pro opravdu zanícené hráče :)


Vítejte v Dolu

Po tomto intermezzu se zase vraťme ke zde představené kampani Haunting of Dale, která vás zavede do známého města Dol. Ono je to nyní vlastně království, jehož sféra vlivu zasahuje až k Ereboru, Osamělé hoře, kde již zase velmi přičinlivě dolují trpaslíci. Dol je přitom veden moudrým králem jménem Bain, což je shodou okolností syn Barda lučištníka, který ve filmovém/knižním Hobitovi skolil draka Šmaka.

Bohužel na celý tento region padl stín, lidé a trpaslíci jsou konfrontováni s dosti záhadnými jevy a událostmi, rozsévajícími strach v jejich srdcích. Takže v úplně první misi musíte získat všechny potřebné informace o problémech, abyste se následně mohli potížím postavit na jasně definovaných místech na mapě.

Ve snaze nabídnout atraktivní nelineární běh akce šli tvůrci výrazně dále, než v předešlé digitální kampani Hunt for the Ember Crown. Po první misi totiž dostanete volbu z pěti možností, bude před vámi pět zcela odlišných dobrodružství, z nichž ve finále budete moci absolvovat pouze tři. Pro zbyvší dvě si Haunting of Dale prostě musíte zahrát znovu :)

Přirozeně, že herní mechanismy a principy se vůbec nijak nezměnily. Pakliže je tento text z nějakého důvodu vaší premiérou v rámci univerza deskovky Pán prstenů, nezbývá, než si základní věci a způsob, jak se to tady hraje, připomenout skrzevá dřívejší recenzi!


Cesta jde pořád dál

Abychom si zcela rozuměli, číslovka v počtu misí se tady tak jako tak zastaví až na devítce. Avšak do samotného finále můžete dospět značně křivolakými cestami.

Jestliže se znovu vrátíme k předešlé nabídce pěti úvodních dobrodružství na výběr, zkusím to konkrétněji. Nechybí tu např. návštěva samotné Osamělé hory – Ereboru. Malý lid (čili trpaslíci) zde má velký problém v dolech a když vyslyšíte jejich žádost o pomoc, budete konfrontováni s misí, během níž vás čeká malé překvapení, resp. další originální koncept výstavby herní mapy. 

Velmi pozitivně hodnotím i jinou misi, odehrávající se stále ještě v Dolu. Je situovaná na mapě bojiště, suplující přitom opuštěný dům, kde před časem za záhadných okolností zahynula celá rodina. Z mého pohledu jde o skvělé herní představení, mající tu správnou hororovou atmosféru. A třebaže je zde, na rozdíl od jiných podobně designovaných misí, výsledek vždy stejný, jedná se o intenzivní prožitek okořeněný nepřekvapivou skutečností, že při pátrání v domě nebudete zcela sami.

Koneckonců i další volitelná mise potěší. V této pro změnu pomáháte farmářům za hranicemi města Dolu, jejichž problémy přicházejí z hodně nečekaných míst. Tady jde naopak o hodně konfrontační dobrodružství, které však docela nápaditým způsobem rozšiřuje možnosti interakce s herním prostředím.


S čerty nejsou žerty

Poté, co příběh začne dostávat jasnější kontury, se na scéně objeví dva bossové (viz Dwellers in Darkness). Troll Ollie, zapadající do konceptu velkých figur, kam typově patří zlobr a jeskynní obři. A především hlavní antagonista téhle kampaně, přízračný Ursa. S ním tady budete mít, stejně co s Olliem, několikrát co do činění, počítaje v to samozřejmě i velké herní finále.

Ve druhé polovině kampaně již nemáte žádnou volbu, vlastní směr, kterým se tu vydat. Mise jdou po jakési nalajnované trase, byť i zde můžete být překvapení. To se děje v závislosti na vašem úspěchu v předešlé misi a výsledkem může být najednou zcela odlišné dobrodružství.

Při první kampani jsem měl za úkol zjistit zrádce, který se pokusil otrávit krále Baina. V další čistě konverzační misi jsem tak byl na mapě bojiště postaven před zajímavé detektivní pátrání, ne nepodobné hledání špeha v základní kampani Kosti Arnoru. Nicméně když jsem si celou kampaň Cest zopakoval podruhé, tato konkrétní mise již zcela absentovala.


Blížíme se do finále

Haunting of Dale je místy docela upovídaná kampaň. Abychom si rozuměli, uvedené hodnotím veskrze pozitivně. Zároveň bych chtěl vyzdvihnout, že je zřejmé, že se tvůrci opravdu snažili oživit zaběhlé herní postupy novými a hlavně skutečně dobrými nápady.

Moment, kdy se snažím namísto fyzického střetu přechytračit Ollieho, mne docela pobavil. A třeba herní finále je vpravdě dramatické, neboť bráníte město Dol v několika různých rovinách, počítaje v to konečné střetnutí s nepříjemným Ursou.

Samozřejmě, že ne vždy je to trefa do černého. Motiv zkaženosti, představený ve Stínových cestách, je zde taktéž implementován. Leč jde o natolik okrajovou záležitost, že je to skoro zbytečná snaha. Jde o můj osobní názor, ale v příštím fyzickém rozšíření bych se bez podobných aktivit obešel a namísto toho soustředil veškeré úsilí na oživení nějaké konkrétní mise.

Je-li nyní řeč o možných budoucích vylepšeních, určitě bych uvítal ta softwarová. Karta nepřátel v aplikaci by kupř. mohla mít tlačítko pro okamžitou anihilaci dané skupiny, namísto postupného a někdy zdlouhavého naklikávání zranění. Pokud družina získá kartu titulu, ta se najde rozhodně snáze a hlavně rychleji podle čísla než podle názvu. A zcela jistě bych nebyl proti dalšímu stupni obtížnosti, kde by eventuálně figurovaly modely z obou figurkových rozšíření – jako třeba Ollie, ale již jako generický troll.

 

Resumé:

Dospěli jsme do finále. Začnu však trochu zeširoka. Základní kampaň Kosti Arnoru a digitální kampaň Hunt for the Embers Crown beru jako příjemný vstup do tohoto herního světa. Ovšem rozšíření Stínové cesty a zde popisovanou kampaň Haunting of Dale hodnotím o stupínek výše – jako něco, co je prostě ještě lepší a chytlavější.

Haunting of Dale nabízí opravdu povedený příběh a hodně pestrý herní prožitek obnášející celých 9 dobrodružství s velkou mírou znovuhratelnosti, tohle všechno navíc za více než přijatelný peníz. Pozitivní zkušenost s touto novou kampaní lze dále umocnit koupí dalšího figurkového rozšíření Dwellers in Darkness. Takže ve finále dostanete skutečně výborný produkt, který byste rozhodně neměli nechat bez povšimnutí!

EDIT: Rozšíření je díky iniciativě spol. Blackfire nyní přeložené do češtiny! 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Yogi Guru
Yogi Guru
Akt. cena: 230 Kč
Končí za: 21 hodin

Offcanvas