Draku, třes se!

Autor: Ferry007 | 5.10.2021 | 9

Odvěká touha po moci a zlatě vylákala draka ze své nory. Opovážil se přijít mezi trpaslíky a jde se pokusit ukrást jim část jejich bohatství! Trpaslíci ale nezahálí. Nemají sice moc času, ale to jim nebrání v náhlém přepadení! Stihnou draka zneškodnit, než vezme poklad a unikne?

Drako: Drak a trpaslíci je kompetitivní dvojkovkou od polského autora Adama Kałuży. V této hře, kterou na český trh přináší vydavatelství Mindok, se střetnou dva odvěcí nepřátelé – draci a trpaslíci. 

Příprava hry

Rozloží se herní plán a na prostřední políčko se umístí drak. Hráč za trpaslíky se může rozhodnout, kam vyšle své svěřence. Nesmí to ale být v bezprostřední blízkosti draka. Poté si každý vezme svůj balíček a z něj si doberou si čtyři karty. Trpaslíci dostanou ještě žetony zuřivosti a sítě.

Připravená hra
Připravená hra

 

Pravidla hry

Hru začíná drak a může vykonat právě jednu akci. Pak se už hráči střídají a musí odehrát vždy dvě libovolné akce. Možné akce jsou:

  • Dobrat si dvě karty z dobíracího balíčku. Pokud tím překročí limit šesti karet na ruce, musí přebytečné odhodit.
  • Zahrát kartu a vykonat efekt na ní. Pokud je na kartě efektů více, hráč si vybere jeden z nich.

Když je hráč vystaven útoku a měl by utržit zranění, může jako reakci vynést z ruky kartu se symbolem štítu. Tím vykryje celý jeden útok. Kdyby ale nechtěl, nebo takovou kartu neměl, musí příslušné figurce přidat žetony zranění na svou desku.

Takto se hraje, dokud některý z hráčů nesplní své vítězné podmínky. Trpaslíci můžou vyhrát jen tak, že zabijí draka. Drak může buďto také zabít všechny trpaslíky, anebo jen počkat, až jim dojde jejich dobírací balíček. V okamžiku, kdy trpaslíci nemají co zahrát, je drak osvobozen a vítězí.

 

Schopnosti jednotlivých frakcí

Ať už drak nebo trpaslíci, každý z hráčů má na kartách k dispozici jiné schopnosti.

Drakovi se první čtyři zranění umisťují do šupin. Poté si už trpaslíci vybírají, kam draka zasáhnou, čímž mu mohou znemožnit používat některé jeho schopnosti – nebude třeba moci létat nebo chrlit oheň. Pomocí letu může drak kamkoliv přeletět, a když chrlí oheň, zasáhne všechny trpaslíky v řadě.

Trpaslíci jsou tři a každý má nějakou speciální schopnost. Ten se sítí může na draka síť, čímž ho znehybní. Drak sice může nadále útočit, ale kdyby se chtěl pohnout, musí celé jedno kolo pasovat. Nejmohutnější trpaslík si může jednou za celou hru odebrat život, využít žeton zuřivosti a provést tři akce namísto dvou. Poslední trpaslík s kuší může střílet na dálku.

Privátní: drak.jpeg
Herní deska a karty draka

 

Asymetričnost hry

Zásadním prvkem hry jsou efekty na kartách. Drak i trpaslíci mají stejný počet karet, ale každý na nich má jiné schopnosti. Každý hráč musí přemýšlet jiným způsobem, protože jeho balíček je silnější v jiných aspektech než soupeřův.

Trpaslíci mají v balíčku 16 obran a jen velmi slabé útoky. Jsou tedy odolní, ale najednou dokáží ubrat málo životů. Na vítězství musí pracovat celou hru a získat výhodné pozice pro své útoky. Hráč za trpaslíky by měl efektivně využívat žeton zuřivosti, který mu dokáže najednou udělit velké množství zranění. Může si dovolit občas i zariskovat, ale měl by se hlídat a vyhnout se přílišnému „pálení“ karet.

Drak je zase schopen působit průběžně vysoké poškození a při dobré pozici může chrlení ohně pěkně zabolet. V balíčku má jen osm obran a i přes velký počet životů je celkem křehký. Pokud se vydá z karet, trpaslíci můžou snadno zaútočit. Často se situace vyvine takovým způsobem, že drak před trpaslíky jen utíká. Pokud to ale dobře naplánuje a vyhne se kombům od trpaslíků, může vyhrát i tak.

Ze začátku se mi zdálo, že drak je velmi silný a hráč za trpaslíky musí jen reagovat. Pak jsem ale zkusil hrát za trpaslíky agresivněji a sám diktovat tempo hry. Drak se musel často stahovat a pálit karty na obranu. Pokud pak měl málo karet na ruce, bylo klíčové použít zuřivost a tvrdě udeřit. Občasné hození sítě sice drakovi nějak nevadí, ale přinese trpaslíkům čas, když se jí drak rozhodne zbavit. I pokud vám jeden trpaslík zemře, máte ještě šanci. Navíc si můžete v duchu počítat obrany použité drakem a pak na něj zaútočit, když je zcela bezbranný.

Privátní: trpaslíci.jpeg
Herní deska a karty trpaslíků

 

Hraní za draka svádí k příliš brzké agresivní hře. Trpaslíci si potřebují situaci nejprve připravit a pak zaútočit, kdežto drak dokáže rychle přeletět a pak všechny zasáhnout ohněm. I přesto, kolik má drak životů, je potřeba vážit každou spálenou kartu na obranu. Chce to neustále nějakou mít v ruce a občas si nechat nějaké zranění uštědřit. Přeci jen můžete vyhrát i tím, že soupeře utaháte. Je lepší vždycky počkat, až k vám trpaslíci přijdou, a pak zaútočit a třeba i utéct. Musíte počítat s tím, že dokážete způsobit najednou velké množství zranění a využívat toho. Vyhledávání příležitostí pro zásah více trpaslíků ohněm najednou je klíčové. Je také potřeba myslet na to, aby se přímo k vám nedostalo příliš mnoho trpaslíků. Mají několik karet s dvojitými útoky a v kombinaci se zuřivostí to může být vaše poslední chvilka.

Hrál jsem hodně her za obě frakce a viděl jsem spoustu hráčů hru hrát. Mně osobně se lépe hraje za trpaslíky, ale lehčí je to asi za draka. Drak má možná větší šanci vyhrát (vyhrál jsem vícekrát za něj), ale stále mě fascinuje, jak moc vyrovnané frakce jsou.

 

Herní komponenty

V krabici najdete krásné tři figurky trpaslíků a velkého draka. Figurky jsou dobře odlité a detailní. Herní karty jsou standardní kvality a příjemně malého formátu. Překvapil mě funkční insert, do kterého se vše hezky vejde. Dokonce počítá i s vložením pravidel.

Privátní: insert.jpeg
Insert

 

Mechanismus hry

Ústřední mechanismus – hraní karet – je nejsilnější a nejslabší článek celé hry zároveň. V ruce můžete mít až šest karet a mohlo by se zdát, že vám hra poskytuje slušné možnosti plánování. Můžete zahrát dvě karty, či jen jednu a pak si dolíznout. Nebo budete čekat a dolíznete si dvakrát. I přesto se mi vždy při hraní zdálo, že vliv náhody je zde opravdu velký.

Hráč za draka může mít v ruce jen samé obrany a je donucen karty pálit, čímž se dost oslabuje a už nemá moc šanci vyhrát. Když mají trpaslíci špatné karty, musí často dolízávat a také pálit. Také může nastat situace, že drak má pěkné kombo a trpaslíci žádnou obranu. Drak dokáže sežehnout všechny trpaslíky v řadě klidně dvakrát, a to může být jejich rychlá smrt.

Nutno ale podotknout, že tato hra nemá být žádná těžká strategická dvojkovka s plánováním na hodiny, ale rychlovka pro tátu se synem nebo dva bratry. Zde naopak náhoda může srovnávat rozdíly ve schopnostech hráčů a díky a tomu může bavit i ty méně zkušené.

Herní skupina

Drako vřele doporučuji pro dvojice typu táta se synem nebo dva bratři, jak jsem psal výše. Já sám jsem hru hrál se svým sedmiletým bráchou a měla velký úspěch. Díky vyššímu podílu náhody (a možná nejen díky tomu :-) ) mě častokrát porazil, hlavně když hrál za draka. Děti Drako baví, a není problém jej za večer zahrát několikrát. Pravidla by se mohla na první pohled zdát složitější, protože je potřeba vysvětlit všechny schopnosti a možnosti. Již v první hře si ale hráči vše rychle osvojí. Hra může být zajímavá i pro páry jako rychlý filler.

Znovuhratelnost

Díky kartám je každá partie trochu jiná, protože ne vždy vám štěstí přeje. Za každou frakci se také hraje jinak, což znovuhratelnosti jen přidává. Prvních asi deset partií člověk objevuje různé strategie. Pak už hru znáte, ale ani přesto nesvádí k mechanickému hraní.

Zajímavá je také možnost zkombinovat tuto hru s její mladší sestrou Drako: Zlobři a rytíři. Tento další titul přináší nové dvě frakce. Je samostatně hratelný, ale v pravidlech naleznete i pokyny pro hru všech frakcí mezi sebou. Můžete tak hrát souboj trpaslíků proti zlobrům nebo rytířů proti drakovi. Tento titul jsem ale nehrál, takže nevím, jak moc jsou tyto kombinace ještě vyvážené.

 

Celkové zhodnocení

Hra Drako: draci a trpaslíci je skvělá rodinná hra pro všechny klučičí dvojice. Tématem sice nemá moc co nabídnout našim drahým polovičkám, ale pro malé kluky je to pecka. Má dostatečnou strategickou hloubku, a přitom lehce stravitelná pravidla. Nabízí dobrou znovuhratelnost a velkou asymetričnost frakcí. Jako hlavní nevýhodu pro zkušenější hráče spatřuji velký vliv náhody a pro někoho nepříliš nápadité téma.

+ pěkná grafika a dobré materiálové zpracování

+ šikovný insert

+ hra odsýpá, vždy je chuť na odvetu

– souboj dvou stejně schopných hráčů rozhodne hlavně náhoda v líznutých kartách

– po pár partiích přestanete hru „objevovat“ a už jí jenom „hrajete

 

Drako je nadprůměrný a velmi zajímavý titul ve své kategorii. Číselně hodnotím 8/10.

 

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Jedna z mých nejoblíbenějších dvojkovek. Pro vícero hráčů potom Neuroshima Hex!

6.10.2021 05:29:05

Vybíráme z Bazaru

Duchové ostrova- akrylátové tokeny, žetony eRaptor
Duchové ostrova- akrylátové tokeny, žetony eRaptor
Akt. cena: 380 Kč
Končí za: 2 dny

Nejnovější otázky

další >>

Offcanvas