Designérský deník Dva bratři: 8. díl, BONUS: Rozhovor s Michalem Šmídem z Albi

Autor: Tharr | 14.11.2022 | 14

Hra Dva bratři (v anglické verzi The Two Heirs) chystaná na podzim 2022 pod hlavičkou Albi je minimalistická dvojkovka. Za několika kartičkami se ale skrývá nejen strategická a možná překvapivě velká hra, ale i překvapivě velké množství práce. Pojďte s námi nahlédnout pod pokličku designu. Deník autora (nebo spíše autorů) bude mít více dílů a mapuje témata od půdy, ze které celý nápad vznikl, přes vývoj mechanismů až po spolupráci s vydavatelem.

Dnešní díl je bonusovým doplňkem autorského deníku. Nejen autoři jsou důležití. K vydání hry je zásadní příspěvek produkčního a jeho spolupracovníků. Produkci měl v Albi na starosti Michal Šmíd. Přečtěte si rozhovor o jeho pohledu na hru.

Jaké bylo tvé první setkání s hrou a jak na vás ve firmě zapůsobila?

Olda nás oslovil, jestli bychom neměli zájem se na jeho hru Dva bratři nezávazně podívat, otestovat a říci svůj názor. Původně to byla karetní mikrohra, zkoušeli jsme ji s Davidem Rozsívalem, líbila se nám už na první zahrání a měli jsme o ni zájem…

Co se vám na hře nejvíce líbilo?

Na hře se nám líbil management pohybu a zajímavý systém rondelu pro získávání surovin. 

Jak se v Albi hra posuzuje a kdo má v kompetenci rozhodnutí, zda hru vydat? 

Hru obvykle testujeme v našem širším týmu, kde se pak rozhodneme, co s ní bude dále. Rozhodování probíhá také uvnitř našeho herního týmu. 

Autoři vám ale po první ukázce hru koncepčně změnili. Z mikrohry o pár kartách ji proměnili na hru s kombinací balíků včetně sólo módu. Jak jste se tvářili na tuto změnu?

Hra s více balíčky nám přišla zajímavá, protože nabízí různé herní zážitky a každá kombinace vyžaduje různé herní přístupy. Sólo je pro strategičtější hru skoro povinné.

A jak jste hru v Albi dále testovali?

Hru jsme několikrát testovali u nás v týmu a pak jsme ji poslali do testu v herních klubech v rámci programu Klub deskovkářů, kde si vedla velmi dobře. 

Jak dlouho celý vývoj hry trvá a kolik lidi na projektu pracovalo?

Na hře, kromě autorů, pracuje poměrně dost lidí. Produkční, což jsem byl já, pak ilustrátor, 4 grafici, korektoři, překladatelé pravidel atd. Když nepočítám délku vývoje na straně autorů, tak nám to trvalo téměř 1 rok od podpisu smlouvy. 

Jedním z důležitých úkolů vydavatele je sestavit srozumitelná pravidla. Jak to probíhá?

Je to samostatná disciplína. Koncepčně měl autorský tým pravidla sepsaná srozumitelně, strukturu jsme zachovali ale skutečné dokončení pravidel pro publikaci je asi nejtěžší úkol vývoje hry. Na pravidlech jsem pracoval já, spolu s agenturou Geeky Pen a autorským triem.

Jelikož mechanismus získávání surovin ve hře Dva bratři je poměrně složitý na vysvětlení, nebylo vůbec jednoduché pravidla dokončit. Chtěli jsme uvést hlavně názorné obrázkové příklady ze hry. Sestavit dobrý herní příklad a správně ho popsat vyžadovalo často přístup podobný řešení šachové úlohy.

Výrazným prvkem projevu hry jsou její ilustrace. Hru Dva bratři ilustroval Odysseus Stamoglou. Jak jste ilustrátora vybírali a jak se s ním spolupracovalo?

Pro hru jsme chtěli ilustrátora, který bude mít cit pro kresbu středověkých budov. Odysseus se na to velmi dobře připravoval studiem středověkých maleb. Ve spolupráci nastala jedna komplikace, kdy musel před odevzdáním ilustrací odjet do Řecka na pohřeb, projekt se kvůli tomu zdržel a měli jsme to velmi na hraně se stíháním Essenu, kde jsme chtěli hru představit. 

Prototyp byl tvořen jako hra karetní, finální produkt však nahradil karty kartonovými dílky. Proč?

Nakonec jsme se rozhodli pro provedení, které má místo karet kartonové destičky a hře to určitě prospělo, protože destičky na stole lépe drží a přesouvání štítů družin z karet bylo takové nešikovné.

Je pro Albi velkou výhodou jazyková nezávislost hry?

Hru jsme chtěli od začátku jazykově nezávislou, jelikož je to snazší na produkci exportní verze. 

Kde se hra tiskla a jak dlouho to trvalo tiskárně?

Vybrali jsme tiskárnu v Polsku, se kterou dlouhodobě spolupracujeme, jelikož nám vyšli vstříc ohledně krátkého výrobního času. Hra se zvládla vyrobit za 5 týdnů.

Máš z vývoje nějaký silný zážitek, který můžeš sdělit?

Díky zpoždění ilustrací vyšlo dokončování projektu na moji plánovanou dovolenou v Dolomitech a já jsem z Dolomitských kopců řešil, co a jak s dokončením dat a pravidel. 

Kvůli tomuto zpoždění to vypadalo, že budeme muset posunout termín v tiskárně a s plánovaným představením hry v Essenu to v tu chvíli vypadalo dost špatně. Olda mně ale dodal optimismu a věřil, že se to stihne, a taky stihlo. Hodně pomohlo, že autorský tým, přestože, nebo právě proto že je trojčlenný, dokázal vždy obratem konzultovat výstupy tvrdě pracujícícho grafika ve dne v noci i o víkendech. Byli zvyklí pracovat on-line už z vývoje hry. Termín stanovený tiskárnou jsme tak stihli díky velkému nasazení všech zúčastněných.

Hra Dva bratři bude mít v česku premiéru na festivalu Brnohraní, který se koná 18.–20. 11. tohoto roku.

Předchozí díly:

1. díl: Dobrodružství začíná

2. díl: 18 karet s příběhem

3. díl: Dva kroky vpřed, tři zase zpět

4. díl: Bořit či nebořit, toť otázka

5. díl: Práce týmu, jaký svět neviděl

6. díl: Sólit či nesólit

7. díl: Doteď jste si hráli, teď je čas pracovat

Za Albi odpovídal: Michal Šmíd

Sdílet s přáteli:

Komentáře

Zatím nebyl přidán žádný komentář...

Vybíráme z Bazaru

Deadpool vs. The World
Deadpool vs. The World
Akt. cena: 20 €
Končí za: 6 dnů

Nejnovější otázky

další >>

Velké herní akce

Kalendář všech akcí >>

Offcanvas